Repitching slurry

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Jeg skal gjenbruke gjæren fra sist brygging. Jeg har vasket den, og har hatt den på kjøleskap i en uke, har ca 6-7 dl. Brygget jeg skal lage er ca 50l og og 1060. Jeg sliter litt med å skjønne utregninger og kalkulatoren til mcmalty. Å spør derfor her på forumet (selv om jeg helt sikkert burde kunne finne svar på andre tråder her):
-Hvor mye trenger jeg, er det dumt å bruke alt sammen? (For mye..)
-Skal jeg lage en starter, eller skal jeg bare ha slurryien rett i gjøringskaret? (Oppvarmet eller kjøkeemprert?)
 
Det spørs litt på hvilken esterprofil du vil ha på ølet og om dette er en ale eller en lager. Hvis du vil ha en nøytral ale og du har 6-7 dl tjukk slurry ville jeg ha brukt halvparten. Da treffer du rimelig bra. Varm slurryen opp til innenfor fem graders forskjell av ølet du skal pitche i. TØm ut den delen som er klar, ha litt klar veske igjen for å få gjæren i suspensjon og tøm pitch de øverste tre dl av dette. Da treffer du rimelig greit gitt at dette er en ale.

mvh
Bårdd
 
Er det ingen måte å sjekke om gjæret er bra eller ikke? Jeg tenker da på ev forurensing av gjæret (infeksjon). Lukt ellrr noe?
Jeg brygger idag, men har litt kalde føtter med tanke på å gjenbruke slurryen ettersom sist ølet med denne gjæren (wyeast english ale) ikke er spesielt god enda (best bitter som ble brygget 1.nov). Jeg vurderer seriøst å bruke safale s-04 istedet for å gardere meg, men vil jo da ikke få det samme ølet....
 
Er det ingen måte å sjekke om gjæret er bra eller ikke? Jeg tenker da på ev forurensing av gjæret (infeksjon). Lukt ellrr noe?
Jeg brygger idag, men har litt kalde føtter med tanke på å gjenbruke slurryen ettersom sist ølet med denne gjæren (wyeast english ale) ikke er spesielt god enda (best bitter som ble brygget 1.nov). Jeg vurderer seriøst å bruke safale s-04 istedet for å gardere meg, men vil jo da ikke få det samme ølet....
Om du er usikker på både mengden slurry og om gjæren kan være forurenset, hadde jeg gønna på med tørrgjæren din i stedet. Kjedelig å bruke en hel dag på brøgging når du evt pitcher for lite og evt forurenset gjær i saftig og søt vørter. Kjør safe til du føler deg sikker.
 
Skal man vente til man føler seg sikker blir det kanskje aldri vasket gjær.
Har tenkt å vaske W-34/70 om et par uker og bruke den i en tilsvarende pils som den har blitt brukt i.
Vet jeg får samme dilemmaet som articjan. Mr Malty gir noe forskjellig mengde avh av tykkelsen.
Vil vasket gjær kunne kalles tykk når den har stått 3-4 dager i kjøleskapet? Eller,
kan man gjøre det så enkelt å si at for like øl kan man to/tre/fire dobble volumet når gjæren brukes neste gang?
 
Vel, hadde du newman skrevet i innen i forgårsettermiddag hadde jeg nok hørt på deg fordi jeg var veldig usikker. Men du skrev ikke innlegget før etter at jeg var ferdig. Så det ble at jeg bruktw slurryen. Jeg tenkte nok litt det samme som forvirret. Nå har jeg vasket å styret med gjær flere ganger, så jeg fant ut at nå må jeg bare prøve. Men det er klart at det blir skikkelig ergerlig hvis jeg har flasket 60l øl som etter noen uker viser seg å bli udrikkelig........

Jeg lagde en annen batch i går, svart ipa, da brukte jeg rehydrert tørrgjær, safale s04. Det jeg merket meg som forskjell på de to dunkene hittil er:
-den rehydrerte gjæren starter skikkelig raskt, og det plopper for fullt innen 12 timer
-gjærslurryen startet ikke skikkelig før etter 36! Timer. Burde jeg ha laget en slags starter på den ettersom den hadde stått i kjøleskapet i to uker kanskje?
- det er enormt stor forskjell i lukta fra de to dunkene. Jeg har hatt inntil 3 batcher stående samtidig før , men har aldri merket så stor forskjell i lukt. Det er spesielt ipa-en med s04 som lukter veldig kraftig (jeg mått faktisk sette opp lufteventilwn, tross fare for ustabil temp)
 
no comment, men hadde samme prob med surdeigen jeg repitcha imorges for å ha brød til maten

Edit 1.0 Følg leverandørens anvisninger, en gjærcelle er en meget avansert produksjonslinje og responderer deretter

Edit 1.1 Aner ikke hvor jeg skal henvende meg angående surdeigen min, oppover/kirka. Hvem leverer surdeig egentlig??
 
Vel, hadde du newman skrevet i innen i forgårsettermiddag hadde jeg nok hørt på deg fordi jeg var veldig usikker. Men du skrev ikke innlegget før etter at jeg var ferdig. Så det ble at jeg bruktw slurryen. Jeg tenkte nok litt det samme som forvirret. Nå har jeg vasket å styret med gjær flere ganger, så jeg fant ut at nå må jeg bare prøve. Men det er klart at det blir skikkelig ergerlig hvis jeg har flasket 60l øl som etter noen uker viser seg å bli udrikkelig........

Jeg lagde en annen batch i går, svart ipa, da brukte jeg rehydrert tørrgjær, safale s04. Det jeg merket meg som forskjell på de to dunkene hittil er:
-den rehydrerte gjæren starter skikkelig raskt, og det plopper for fullt innen 12 timer
-gjærslurryen startet ikke skikkelig før etter 36! Timer. Burde jeg ha laget en slags starter på den ettersom den hadde stått i kjøleskapet i to uker kanskje?
- det er enormt stor forskjell i lukta fra de to dunkene. Jeg har hatt inntil 3 batcher stående samtidig før , men har aldri merket så stor forskjell i lukt. Det er spesielt ipa-en med s04 som lukter veldig kraftig (jeg mått faktisk sette opp lufteventilwn, tross fare for ustabil temp)

Jeg har brygget de fleste bryggene (20+) med gjenbrukt gjær, uten problemer. Koker vann, tilsetter gjærkaken, fyller på store glass (og deretter mindre om det er flere gjærtyper som skal gjenbrukes med kort mellomrom). Har alltid sjekk MrMalty og pitchet litt mer enn anbefalt der. Har ennå ikke opplevd problemer, bare mye godt øl :) Skyller og desinfiserer selvsagt alt på veien.
 
Når du gjør dette, hvilken gjær vasker du og hvor mye gjær får du ut av en 20l bøtte?
Blir det passe å dele den vaskede gjæren på en, to eller flere bøtter med vørter som har tilsvarende OG?
Hvilken tykkelse på slurryen bruker du i MrMalty kalkulatoren?
 
Gir meg ikke med denne tråden.
Er helt sikker på at jeg ikke er alene med disse spørsmålene og at det finnes de som ofte vasker gjær.
Hva jeg TROR jeg har lest i andre tråder er at Gahr sier at å sette ny vørter direkte på gjærkaka kan gi for mye gjær (noenlunde lik OG og volum)
samt at det var noen som nermest trumfet gustavf til å svare fire ganger volum på ny vørter direkte på gjærkaka.
Alle som kan noe dette er hjertelig velkommen til å korrigere meg. At det er vanskelig å gi noe eksakt svar er jeg innforstått meg.
 
Å sette øl rett på en ny gjærkake anbefales ikke siden det er altfor mye gjær, død gjær, og trub som du egentlig ikke vil ha i et nytt brygg.

Selv driter jeg i mr malty sin repitching kalkulator da jeg synes den er rimelig vag. Vasker gjær og tar det på gefuhlen hvor mye som skal oppi mtp OG og hvor ren gjæren ser ut til å være. Gjort det flere ganger og har enda ikke endt opp med noe jeg ikke forventet, men den dagen kommer sikkert en gang.
 
Nå måtte jeg le litt, morsomt å lese at det er flere som tar litt lett på mr malty. Det er mulig du tenker bare på repitching, Miguel.

Jeg har en metode som fungerer godt, etter egen mening. Jeg kjøper to smack-packer med 1318 London III, og brygger først et øl på omlag 12'P, en bitter eller en pale eller noe annet greit. Når den har putret i 3 dager ligger det nydelig, ren og viril gjær på toppen. Da brygger jeg et øl med høyere OG, det være seg en Imperial Stout eller noe, og tar gjær fra det første brygget. Jeg bruker dermed det første ølet som gjærstarter for det andre, sterkere ølet - som krever mer av gjæra.
 
Men nå må det faktisk tilføyes at Jamil Z. anbefaler 2 pakker flytende gjær til et øl på drøyt 12 Plato i boka Brewing Classic Styles, da. Kanskje jeg ikke er så rebelsk som jeg vil ha det til. ;)
 
Jeg har tidligere brukt ca 3 L vann til å vaske/skylle gjæren, men prøver nå litt mindre enn 2L på en kake fra en Saisson. Regner grovt at hvis jeg høster alt fra kaken på bunnen, bør det holde til tre 25L batcher med OG under 1070 (særs uvitenskaplig antatt på intuitivt grunnlag.) Har ikke for vane å tørrhumle og er generelt litt forsiktig med humling, så thrub er et lite problem. Dersom det skulle være mye thrub, tenker jeg at det er mulig å få to batcher ut av en kake. Har nå tre ulike stammer gående, så det er uansett ikke aktuelt å lage mer enn en ny batch per høstet gjærkake (skal ikke drukne i øl heller :))
Ellers gjør jeg som Miguel omtrent, med godt resultat så langt...
 
Tilbake
Topp