1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Rettelser i oppskrifter i boka "Ølbrygging fra hånd til munn"

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av THorne, 6 Des 2013.

1. THorne

THorne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei alle sammen!

Som det allerede har vært påpekt i tråder på dette forumet, har det sneket seg inn feil i en del av oppskriftene. Noen skyldes tekniske glipp fra tekst til layout som ikke har blitt oppdaget i korrekturen. Og noen skyldtes rett og slett feil i opplysningene i oppskriftene.

Vedlagt er en komplett oversikt over feilene, organisert per side i boka og med angitt oppskrift.

God brygging!

Thomas

Vedlagte filer:

2. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

:skitbra: :skitbra: :skitbra:

3. oysts

oysts
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Og for de som ikke har tilgang til en applikasjon som kan lese .docx så la jeg den ved som PDF :)

Øystein

Vedlagte filer:

terjel, Ole Martin og de2maso liker dette.
  4. Jørn Hammerud

Jørn Hammerud
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

:skitbra: til både forfatter og Øystein.

5. Hansenbrygg

Hansenbrygg
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fantastisk  :ilike:

6. Odd Kristian Wathne

Odd Kristian Wathne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takker, var noen oppskrifter jeg ikke fikk til å stemme, nå kan jeg prøve meg på noen :D

7. Eriki

Eriki
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva med gjæren til IPA Quadruppel?
    Finner ingen referanse til WLP454 på whitelabs sine sider..

8. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Sikkert WLP545

http://www.whitelabs.com/yeast/wlp545-belgian-strong-ale-yeast

9. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som har noen formening om oppskriften til Steam Beer fra OMB stemmer i boka? Får ikke IBUen til å stemme med det humleskjemaet som er oppgitt..
    Edit: Det står forresten ikke noe mer spesifikt enn "Munich" og "Crystal" heller..

10. 357m

357m
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Foruten at mengden pale malt skal være 4000 g, hva mer er galt med denne oppskriften for Porter fra Oslo Mikrobryggeri? Jeg får ikke mengden humle til å stemme med IBU. Er de andre mengdene malt korrekt?

Vedlagte filer:

11. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bytta julegaver imot denne boka og tror
    også det må ha sneket seg inn en feil i humleskjema på Kinn Vestkyst
    Kun 40 IBU?
    http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Kinn%20Vestkyst&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

12. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

13. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Well, i Beercalc-utregningen her mangler det vel tross alt en god del humle... Det er også viktig å huske at humleutbyttet gjerne er et helt annet i et større bryggeri enn i et hjemmmebryggeri.

14. TerjeR

TerjeR
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er ikkje oppskriftene i boka justert for å passe små heimebryggeri?

15. MagneFV

MagneFV
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Når det er feil på  i 20 +/- av oppskriftene mener jeg at man ikke lenger kan snakke om noen glipp. Da er jeg mer fristet til å bruke beskrivelser som "dårlig håndtverk" eller "hastverk er lastverk".  Virker som om kvalitetskontrollen har vært fraværende...

16. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vel, i boka jeg kjøpte idag virker det som det bare er Brown Ale'n til NØ som fortsatt er feil

17. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oppskriftene er justert i den forstand at de er skalert ned til 25 liter. Men det betyr IKKE at humlemengdene vil gi en lik beregning av IBU fra bryggeri til hjemmebrygger. Et større bryggeri vil ha et gitt utbytte av humlen, og det er ikke alltid dette vil passe med hjemmebryggeres måte å regne ting ut på. Humlemengder er noe man i stor grad må erfare. Når det er sagt: Selv store bryggerier beregner ofte IBU, tallene i oppskriftene må stort sett sees på som veiledende, ikke absolutte.

18. LeifHval

LeifHval
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for rettelser fra uploadere  :ilike:

19. LeifHval

LeifHval
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fikk boka i gave i dag og har gått igjennom alle rettelsene og det er bare en dem ikke har fått med seg i 3 Opplag, og det var Nøgne Brown Ale side 104.

20. Åsmund_

Åsmund_
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sett bort fra feilene så vil jeg si at dette var en innbydende og fin bok. Sitter med andre opplaget og også der var det mange feil å rette (ut fra lista til Thomas). Etter å ha sett på feilenes karrakter så er det verdt å stille seg spørsmålet om forfatter av boka har tatt seg bryet med å kontrollregne en eneste av oppskriftene.  :noway:

Til tross for skuffelsen og lettelsen etter å ha sett denne tråden, så håper jeg det vil komme flere revisjonsoppdateringer slik at en kan være trygg på at oppskriftene ligger ca der de skal være.

Del denne siden