REX-C100 PID som ikke gjør jobben

For en tid siden fant jeg omsider ut hvordan jeg skulle koble denne saken, og testet at den gjorde basisjobben, nemlig å slå av og på releet og å måle temperatur.

Nå har jeg begynt å koble den opp for alvor, og under testkjøringen oppdaget jeg at den ikke fungerer særlig bra i det hele tatt.

Jeg har stilt temperaturen på 70 grader. Føleren ligger i en vannkoker som er koblet til via reléet o.s.v. Alt det koblingsmessige later til å være i orden.

Men: Når temperaturen oversteg 60 grader så syntes jeg den var veldig rask av og på med reléet. Nuvel - det er vel for at den ikke skal gå over, tenkte jeg. Men neida; Den fortsatter sakte opp forbi 70. 77 grader var det høyeste. Og selv når temperaturen i displayet indikerer 70 grader så slår den reléet på og raskt av igjen.

Er det noen instillinger jeg kan gjøre? Eller ska den "lære" hvor raskt varmen regulerer seg elns.? Eller er den bare shait?
 
Takker. Skal ta en titt. Jeg har bare testet med den som følger med, men det er ikke den jeg skal bruke. Men den jeg skal bruke har tre tilkoblinger, så jeg har ikke satt meg inn i hvordan jeg skal bruke den.
 
Takker. Skal ta en titt. Jeg har bare testet med den som følger med, men det er ikke den jeg skal bruke. Men den jeg skal bruke har tre tilkoblinger, så jeg har ikke satt meg inn i hvordan jeg skal bruke den.
Sikkert en PT100. Vanligvis 2 røde og en hvit leder eller omvendt. de med samme farger går til samme side av elementet, og er der for å kompensere for kabellengde. Du må i tilfelle sette kontrolleren til PT100. Det er vel ei skisse med kontrolleren din?
 
Sikkert en PT100. Vanligvis 2 røde og en hvit leder eller omvendt. de med samme farger går til samme side av elementet, og er der for å kompensere for kabellengde. Du må i tilfelle sette kontrolleren til PT100. Det er vel ei skisse med kontrolleren din?
Hm. Det skjønte jeg ikke helt. Er det sensoren (med tre ledninger) som er PT100? Kontrolleren er vel PID-en, regner jeg med? Den har en skisse påklistret, men det var ikke helt åpenbart. Det er sikker mulig å finne ut, selvsagt.
 
Hvordan koble pt-100 føleren skal da være nevnt på forumet minst en gang, prøv å søk litt. Det er absolutt verdt å bruke PT-100 føleren. Sjekk "Oppkobling av Sestos PID"-tråden.
 
Hm. Det skjønte jeg ikke helt. Er det sensoren (med tre ledninger) som er PT100? Kontrolleren er vel PID-en, regner jeg med? Den har en skisse påklistret, men det var ikke helt åpenbart. Det er sikker mulig å finne ut, selvsagt.
Sensoren har 3 ledninger og PID er kontrolleren ja
 
PT100-en (sjekket at det var navnet, ja) har to røde og én hvit leder.

Her er tilkoblingene på PID-en:
IMAG0587.jpg


Jeg forsøkte å koble det slik:

TC-: BLÅ (ledningen er rød)
TC+: BLÅ (ledningen er rød)
Rt: RØD (ledningen er hvit)

Da ser det ut til at temperturen leses korrekt. Så satte jeg den i AT-modus, så får jeg se om det skjer noe.

Oppdatering:
Det gjør det ikke. Innen temperaturmålingen har steget fra 27 til 29 grader har vannet kokt. PT100-en ligger i en vannkoker, og denne slår seg jo av når den koker, slik at ikke PID-en får gjort noe mer. Er det slik at AT tar veldig lang tid, slik at jeg må disable at kokeren slår seg av for ikke å forstyrre tuningen, tro?

Oppdatering 1:
Nei, slik er det ikke. Temperaturen viser ikke mer enn 29 på PID-en uansett hvor lenge PT100-en ligger i kokende vann.

Oppdatering 3:
Nå har jeg forsøkt alle 6 kombinasjoner, selv om det vel i praksis bare er tre reelle kombinasjoner - det har vel neppe noe å si om man bytter om de to BLÅ (røde) koblingene. Med RØD (hvit) på 8 og BLÅ (rød) på 9 og 10 viser det type 650 i displayet. Med RØD (hvit) på 9 og BLÅ (rød) på 8 og 10 viser det type 450. Med RØD (hvit) på 10 og BLÅ (rød) på 8 og 9 har det i løpet av mange minutter steget fra 30 til 34. Det er jo nærmest, men det er da veldig rart at sensoren skal ligge i kokende vann mens målingen knapt beveger seg oppover? Spørs om ikke den dritten av en PT100 rett og slett ikke fungerer.
 
Sist redigert:
Du må sette kontrolleren opp til å lese PT-100 type sensor. Som regel er desse satt opp til K-type termokoplar default. All info om dette og meire til finn du ved å søke på forumet. Det har vore omtalt mange ganger før. Får du det fortsatt ikkje til, spør.

Hint: søk på rex, pid, rkc, pt-100, pt 100, rex c100, etcetera.
 
Det gjørd et ikke. Det står "1 n P" (i det øverste displayet), etterfulgt av "1200" før den viser "temperaturen".

Når jeg ser på denne tråden - http://forum.craftbrewing.org.uk/viewtopic.php?f=6&t=3051 - så kan det virker som om RED-C100-en ikke støtter PT100. Men i manualen (som det linkes til her) er det vanskelig å få bekreftet eller avkreftet dette, synes jeg.

Anyway: Det står at SL1 skal settes til 1100 for PT100 input. Jeg endret dette, men da får jeg enten 0000 eller 0003-4 i målt verdi uansett hvordan jeg kobler lederne.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp