Riktig mengde flytende gjær

Noen som har god greie på bruk av flytende gjær? Mr Malty sier 8 pakker i en to liters starter på et 25 liters brygg.
Var litt i meste laget, spesielt ettersom bryggselv sa to.

upload_2016-12-6_8-28-39.png
 
Ville satt 2 liter starter på 1 pk. og kjørt den igjen på en 2,5 liter starter..
 
Sist redigert:
Ville satt 2 liter starter på 1 pk. og kjørt den igjen på en 2,5 liter starter..

åååå jeg elsker deg TazzaT, har et slikt brygg utpå nyåret, så litt mørkt på all gjæren som måtte handles inn, men ikke nå lenger :)
Skal bruke WY2042 rett fra fabrikken.
 
Mr Malty er utdatert i forhold til Purepitch pakkene til Whitelabs. Du kan regne 50 % viability ved utløpsdato. For en gjær produsert i august ligger du kanskje på 60-tallet. Siden du trenger litt over 300 mrd. levende celler, er nok 4 pakker uten starter ikke helt galt.
 
Mr Malty var vel utdatert før de nye pakkene og, skal vi høre på Chris White. 8% tap i måneden hadde de "forsket" seg til kunne han avsløre på et foredrag i verdens peneste by for et par år siden ;)
 
Brewers Friend gir 15% viabilitet. Spørsmålet er da, kan man egentlig stole på disse kalkulatorene ved bruk av "moderne" gjærstammer?


upload_2016-12-6_12-11-18.png
 

Vedlegg

  • upload_2016-12-6_12-10-18.png
    upload_2016-12-6_12-10-18.png
    68,2 KB · Sett: 30
Gjærstammene er de gode gamle, men produksjonsmetodene er kraftig forbedret. Det er ikke vanskelig å manipulere tallet for viabiliteten i kalkulatoren. Når man lager starter er utgangspunktet mindre viktig. Det er først og fremst størrelsen på starteren som bestemmer antallet celler du tømmer i ølet.
 
Gjærstammene er de gode gamle, men produksjonsmetodene er kraftig forbedret. Det er ikke vanskelig å manipulere tallet for viabiliteten i kalkulatoren. Når man lager starter er utgangspunktet mindre viktig. Det er først og fremst størrelsen på starteren som bestemmer antallet celler du tømmer i ølet.
Forståelig, men det jeg sliter med å finne ut av er hvor stor starter man egentlig trenger ut fra opplysningene som er oppgitt. Hvis man må manipulere tallene for å få det til å henge sammen virker det mer som om det går på ren magefølelse.
Dessuten, det blir jo ikke flere gjærceller selv om man manipulerer datoen til å gi høyere viabilitet. Gjæren er den samme, og størrelsen på starteren må jo gjenspeile gjæren den skal gi liv til.
 
Sist redigert:
50 gram og 100 gram pr Liter. Blir ca 1.040, evt 1.038, men drit i det. altså 1L/50g og 1.5L/150g.
 
Takk for gode råd. Etter brygg #45 med tørrgjær har jeg endelig tatt steget til fersk gjær. Jeg har nå forstått at disse kalkulatorene ikke er så akademiske som det kan høres ut som med antall gjærceller og så videre... Jeg fulgte derfor for en gangs skyld produsentens anbefaling. En pakke gjær på en to liters starter som bruksanvisningen sier. Dekanterte den etter fem dager og ga den en ny liter med vørter ca seks timer før pitching. Har aldri opplevd maken til stormgjæring. Har måttet fylle gjærlåsen jevnlig etter at den virkelig tok fart etter to døgn.
 

Vedlegg

  • WLP001.jpg
    WLP001.jpg
    183,6 KB · Sett: 56
Sist redigert:
Så 25 liter rundt 1,065 og, skal gjæres med WY001. Har altså slengt en 6-pakning vørterøl på snurreren og en pakke gjær laget rundt julaften. Dette skulle gå bra følge kalkulatorene. Er det slik man pleier?
 
Tilbake
Topp