Rimelig bryggekjele? Kjøpe fra USA?

Kjetil S

Norbrygg-medlem
Det er på tide å gå over til maltbrygging, og i den forbindelse er det første jeg trenger en gryte til å koke ca. 25 liter vørter (jeg kommer neppe til å øke volumet noe særlig i overskuelig fremtid). Men sånt er vanligvis dyrt, og jeg er ikke rik. Så jeg lurer på om noen har noen anbefalinger (eller for den saks skyld noe de vil kvitte seg med).

Eller er det eneste lure å kjøpe fra USA, f.eks. fra Morebeer.com, som har en tilsynelatende brukbar en for 175 dollar? I den forbindelse: er Jetcarrier den rimeligste formen for frakt?
 
Dersom du har tenkt å brygge 25-liter av gangen er denne 32-liters gryta perfekt. Jeg har en slik selv og er veldig fornøyd med den: http://brew-4-less.com/
Alternativt kan du jo kjøpe to 20-liters gryter på Coop OBS til en billig penge -- og dele vørteren i to slik at du kan koke på to kokeplater samtidig. Ettersom du skal brygge 25-liter ender du opp med cirka 30 vørter før koking. 5 liter koker altså bort i løpet av 1-1.5 time.
 
Hei!

Jeg fant meg en 50 liters gryte på finn.no. Se på torget under "til næringsliv" - "Restaurant- og butikkinventar". Her er det alltid noen storkjøkken som selger ut. Jeg fikk gryta for 800 med lokk:) Sikker på at du kjapt finner en 30 liter til godt under 500..

Lykke til!

Yngve
 
Takk for tips, begge to. Brew-for-less ser ikke ut til å ha noe i ebay-sjappen sin for øyeblikket, så jeg får vel sende ham en mail. Ellers er det vel de ulike markedene for storkjøkken som gjelder her i landet (culina.no hadde en som nesten passet).
 
Christian skrev:
Uanset så må det være billigere at få ting fra Danmark i forhold til USA.

Ja, det skulle man tro, men med den svake dollaren samt at det må betales moms på alt over 200 kr uansett, så blir forskjellene betydelig mindre. Jeg ville personlig satse på bruktmarkedet i Norge, billigere enn det kan det ikke bli, dersom man finner nettopp det man ønsker seg.
 
Kjeler mm. Forsvarssalg i Bodø har en del utstyr:

http://www.forsvarshandel.no/index.php?cat=36157
Under "Kjøkken,storkjøkken" har de "Kokekar m lokk,aluminium", 40l og 60l. I prislista står de i 380,- og 480,-. Pluss frakt.
Det er mye annet som muligens er brukbart, dampkokere osv?
Jeg har ingen erfaring med dette selskapet.

janh
 
Yngve her på forumet bruker et feltkjøkken til koking. Gryten er byttet ut med en avsagt varmtvannstank fra en varmtvannsbereder. Den rommer ca 150 og vi brygget et brygg på 100 l i den uten problemer. Vil nok tippe at den takler mer enn 100 l også.

Feltkj%F8kken+Kabinett+002.jpg+400-2.jpg

Tenk vekk kasserollen og den øverste skuffen. I kasserollens plass kan det plasseres en stor avsagt varmtvannsbereder.

Jeg ser at de også selger krabbekokere:
krabbekoker-small.jpg


Noe sånt kan også brukes som kokeinnredning.

Jeg vet ikke om man kan bruke dampkokere. Dersom de kan brukes som en vanlig stor gryte, så kan man sikkert det. Og aluminiumskjeler på 60 l er heller ikke verst. Løp og kjøp, dette er gode priser!
 
Tilbake
Topp