RIMS for norwegian dummies

Planlegger et RIMS-oppsett for å få bedre kontroll med mesketemperatur. Kommer hit fra en heller lang tråd på Homebrewtalk.com med tittelen RIMS for dummies, og kjenner meg heller smartere etter å ha lest den. Likevel er artikkelen veldig retta mot amerikanske forhold med 120V og haugevis med referanser til amerikanske nettbutikker som bare i liten grad sender til Norge. Her på forumet er det mange som har kommet med råd og veiledning ang RIMS tidligere, men jeg kan ikke finne en tråd som tar opp dette fra bunnen av. Er det noen av dere som allerede har bygget slike oppsett som kan gi råd til valg av komponenter, både i form av rørdeler, varmeelement og elektronikk/følere?

Jeg brygger 25 liter om gangen, og trenger knapt noe særlig sterkt varmeelement i røret. Har heller ikke lagt opp mer enn 16 amp sikring i nærheten av der jeg brygger. Elementet, røret og temperaturføler må vel også ha riktig størrelse i forhold til hverandre.

Rørdeler antar jeg det skulle være greit å få tak i på en rørleggerbutikk, men jeg har lite peiling på hva de forskjellige delene heter, og hvilke dimensjoner jeg skal se etter. På samme måte lurer jeg på om man skal bygge med kopper eller rustfritt stål. Mener å ha sett begge deler.

Når det gjelder elektronikk, tenker jeg på PID/SSR for å kontrollere elementet. Her later det også til å være store forskjeller både i pris, brukervennlighet og kvalitet. Hva bruker dere som faktisk har bygget slike saker, og er fornøyd med hvordan det virker? Hvilken type føler? K-type? RTD?

Jeg har allerede en 12v pumpe fra Solar Project, og hadde tenkt å bruke denne til resirkulering.

Tar med glede imot hint om tråder her inne som dekke problemstillingen, om jeg skulle ha oversett noe.
 
Lunde skrev:
Vi lagde RIMS-koble for en tid tilbake, og brukte denne artikkelen som utgangspunkt.
http://www.blackdogbrewery.us/articles/index.php
Men vi sveiset i stedenfor å bruke så mange syrefaste rørdeler. Syrefaste rørdeler i den dimensjonen koster jo litt.
Takk for link til et supert nettsted! Etter det jeg kan se, er artikkelen her omtrent identisk med den jeg refererte til på Homebrewforum.com Edit: homebrewtalk.com, men med bedre bilder. Mistenker at det er samme forfatter. Artikkelen er god, og ga meg en grundig forståelse av hvordan RIMS fungerer (jeg ble først og fremst interessert i RIMS fordi det ser ut til å være et kompakt system med ganske responsiv temperaturkontroll).
Jeg har ikke mulighet til å få gjort sveisearbeid, i alle fall ikke selv, og vurderer det fortsatt som mest aktuelt å bruke rørdeler, i alle fall inntil videre.
Hvilken elektronikk og følere har dere brukt på deres oppsett, og hvilket varmeelement?
 
Trur ikkje du automatisk kan anta at norske røyrleggarar har alt du treng. Men sjekk for all del med dei. Eg ville definitivt satsa på rustfrie delar.

Sett denne? http://www.brewhardware.com/rimsherms-parts/122-rims her er alt som trengs for sjølve housingen.

I tillegg treng du PT-100 med 1/2" eller 1/4" NPT-gjenger (RTD er å foretrekka framfor termokoplar K-type etc.) og hosebarbs eller QD's samt varmeelement. Element av skru-inn-typen passar rett på. Kan gjerne kjøpast i USA det og då ein kan få element for 220-240VAC der og. Ville ha gått for 1-1,5Kw, kansje 2Kw.

I linken står også handleliste med deler om du vil kjøpe delene separat.

Her er ein annan variant: http://www.brewershardware.com/Tri-Clover-RIMS-Tube.html
Ellers er vi fleire som har brukt koparspiral nedsenka i ein vatnkokar. Varmevekslingen gjer at det blir umogeleg å svi vørteren, og det vill ikkje bli Hot- eller Cold-spots i vørteren.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8276.msg84868.html#msg84868 http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg78815.html#msg78815
 
JørnP skrev:
Lunde skrev:
Vi lagde RIMS-koble for en tid tilbake, og brukte denne artikkelen som utgangspunkt.
http://www.blackdogbrewery.us/articles/index.php
Men vi sveiset i stedenfor å bruke så mange syrefaste rørdeler. Syrefaste rørdeler i den dimensjonen koster jo litt.
Takk for link til et supert nettsted! Etter det jeg kan se, er artikkelen her omtrent identisk med den jeg refererte til på Homebrewforum.com, men med bedre bilder. Mistenker at det er samme forfatter. Artikkelen er god, og ga meg en grundig forståelse av hvordan RIMS fungerer (jeg ble først og fremst interessert i RIMS fordi det ser ut til å være et kompakt system med ganske responsiv temperaturkontroll).
Jeg har ikke mulighet til å få gjort sveisearbeid, i alle fall ikke selv, og vurderer det fortsatt som mest aktuelt å bruke rørdeler, i alle fall inntil videre.
Hvilken elektronikk og følere har dere brukt på deres oppsett, og hvilket varmeelement?

Vi har satt en pt100 tempføler i den ene enden og et 2kw (34cm til Høiax bereder) varmeelement i den andre enden. Skal regulere med PC (på sikt), men for å komme igang kommer vi nok til å gå for PID'er fra ebay (de er flittig diskutert og forklart her på forumet). Skal forsøke å legge ut et bilde om det er interessant..
 
Hei!
Dette var en fin tråd.
Det er ikke litt å finne ut hvordan en kan lage bryggeryrstyr uten å ha et stor verksted tilgjenglig.

Jeg har bestemt meg for å bruke et varmeelement til en moccamaster.
Det er en tråd inne på forumet som har gjort noe liggnende med det jeg har tenkt til. Det er faktisk her jeg fikk iden fra.

Nå er jeg så heldig at på jobben min har vi det meste, så bygging er ikke noe problem.
Her er link til et prosjekt jeg fant inne på forumethttp://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7698.0.html

Noen bilder fra mitt porsjekt.
Styreskapet er under tegning nå! :)
 

Vedlegg

  • Rims 1.jpg
    Rims 1.jpg
    73,1 KB · Sett: 1.208
  • Rims 2.jpg
    Rims 2.jpg
    113,9 KB · Sett: 1.203
  • Rims 3.jpg
    Rims 3.jpg
    89,8 KB · Sett: 1.223
@Plecoo: Stilig! Ser jeg rett når jeg antar at varmeelementet er på utsida av røret? En slags omvendt løsning i forhold til tradisjonelle oppsett, med andre ord. Spent på å høre, og ikke minst se flere bilder av dette prosjektet!
Tror foreløpig jeg venter med å slakte min egen Moccamaster, ettersom den er i daglig bruk, og jeg i så fall må regne med noen skarpe blikk over frokostbordet. Selv har jeg aeropress på innkjøpslista, og er bare passe glad i trakterkaffe, he he..

@Protto: Takk for link til brewhardware og det rustfrie røret. Akkurat noe slik jeg var på utkikk etter. Og ikke dyrere enn jeg hadde fryktet. Jeg besnæres likevel av løsningen du viser til med HERMS i en vannkoker.. Det viktigste for meg er (i prioritert rekkefølge)
1. Responsiv temperaturkontroll
2. lite plasskrevende løsning (må foreløpig flytte ting inn og ut av kjøkkenet)
3. Pris

Ser helt klart at jeg kan lage noe atskillig rimeligere og like funksjonelt i forhold til det vanlige bryggevolumet mitt ved å gå i denne retningen.
Har noen anbefalinger i forhold til elektronikk for styring? Har sett at priser på PID går fra det absurd dyre til det latterlig billige, og jeg antar at det også på dette området er slik at man inntil et visst punkt bare får hva man betaler for. Det er klart at PIDen må være noenlunde brukervennlig, men man kan da lese. Man bør også kunne forvente at den er noenlunde presis. Hva synes folk er et greit balansepunkt mellom pris og ytelse til vårt bruk?

Et siste teknisk spørsmål i denne omgang: Så langt skjønner jeg i prinsippet hvordan ting virker, og kan lese et koplingsskjema for å skru ting sammen. Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan man vurderer hvilken SSR man skal bruke. Ser at disse har ulik strømstyrke oppgitt i ampere. En tekoker er vel omtrent 2KW. Hvordan vurderer man riktig styrke for å kontrollere noe sånt?

Edit: Har brukt søkefunksjonen litt mer effektivt, og ser at denne tråden inneholder mye god informasjon og anbefalinger om elektronikk: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7798.0/all.html
 
Herms med kobberspiral i vannkoker isolert med liggeunderlag fungerer utmerket  ;D
Prismessig er det vel noe av det rimeligeste.... Pid, sensor, kobberrør (8mm-biltema) og vannkoker fra CO.
Pluss noen få koblinger...
Responstida er ved utløpet av spiralen tilnærmet umiddelbar. Men svakheten med både rims og herms er jo at mesketemperaturen ikke er like rask. Det er en fysisk umulighet.
Ellers er det utrolig plassefektivt, og med hurtigkoblinger på alt er det bare å koble den av for rengjøring/lagring :)
 
Jeg kjøpte alle delene til RIMS-røret mitt fra ebay-butikken dailyappliance2010. Alt er skrudd sammen av rustfrie deler. Tror delene har kostet cirka 400 kr til sammen. Gleder meg til å teste det snart...
 
Her:
http://www.ebay.com/sch/Industrial-Supply-MRO-/1266/i.html?_ipg=&_from=&_nkw=&_armrs=1&_ssn=dailyappliance2010
 
Btw, du har ikke en liste på delene du kjøpte ? Sånn liggende og slenge mener jeg  :yes:
 
Toresito skrev:
Ser at om man setter sammen deler fra denne sida basert på delelisten på http://www.brewhardware.com/rimsherms-parts/122-rims kommer man ut med ganske lik pris som på Brewhardware dvs noenogsytti dollar, men med gratis frakt. 150 mm 1,5'' rør, 2 1,5'' T-koblinger, tre reduksjonskoblinger 1,5-0,5'' (til pt100 og QD) og en reduksjonskobling 1,5-1'' (til varmeelement). Brewhardware beregnet $100 i frakt på dette, noe som åpenbart kan være feil.
Tror likevel at man kan komme billigere unna med tekoker-herms, men bare marginalt, antar 2-300 kroner totalt sett, så da begynner det faktisk å bli slik at man kan se litt bort fra pris likevel. QD/PID/SSR etc må likevel anskaffes uansett hvilken løsning man velger.

Har ellers brukt litt tid på å sjekke priser på syrefaste QD, og heller vel foreløpig mot at morebeer er den greieste leverandøren. Er det noen som kan anbefale andre butikker?
 
JørnP skrev:
Har ellers brukt litt tid på å sjekke priser på syrefaste QD, og heller vel foreløpig mot at MoreBeer er den greieste leverandøren. Er det noen som kan anbefale andre butikker?

Morebeer sine einhands hurtigkoblingar er ikkje syrefaste (316 stål).  Men dei er rustfrie (304 stål).  Om du skal ha syrefaste så vil camlock vera eit betre alternativ for dei fins i syrefaste.  I tillegg er utvalget av delar betre i camlock - morebeer har berre 4 variantar av sine hurtigkoblingar.    (hurtig hann/hurtig ho -- 1/2"  MPT&1/2" slange)

Reint generelt så har "slangevarianten" av slike hurtigkoblingar litt liten gjennomstrømming i høve til dei variantane som har gjenga tilkobling.  Dette gjeld også morebeer sine hurtigkoblingar. (akkurat det siste er litt rart sidan Morebeer (eller rettare sagt distribusjonsdelen av morebeer) nok får desse spesiallaga for seg). 
 
Ikkje heng dykk for mykje opp i om det er 304 eller 316. I det engelske språket vert det ikkje skilt mellom syrefast og rustfritt. Og det finns mange fleire "stainless" legeringar enn 304 og 316.
I meieriindustrien er 304 mest vanleg og 316 er kun unntaksvis brukt. På eit hobbybryggeri, eller profesjonelt for den del er 304 meir enn godt nok og vil vare livet ut for dei fleste av oss.

Eg brukar MoreBeer sine og er veldig fornøgd med det. Har alldri hatt lekasje eller drypp fra dei. Det er ikkje poppet i dei slik at dei vil ikkje lukke når dei er frakobla, men det gjer heller ikkje camlock eller andre tilsvarande.

Eg har female-delen skrudd fast i alle kranar og inn- og utkoblingar, og alle slangar med han med slangenippel på.

Det einaste problemet eg ser er at når ein skal opp i store volum med kraftige pumper vil ein vere begrensa av strupingen 1/2" dimensjonen gir. Men for normale 25-50+liters bryggeri er det ingen problem her.
 
MagnusU.V skrev:
Btw, du har ikke en liste på delene du kjøpte ? Sånn liggende og slenge mener jeg  :yes:

Skal bli rimelig likt det fra brewhardware.com som er linket i en annen melding i denne tråden, men jeg bruker 1 1/4" rør og T'er som har 1/2" direkte på side-løpet. Sparer kanskje noen kroner der, uten at det var noe poeng i seg selv. Skal ha 1/2" T med PT100 element på både inn og ut for å ha full kontroll. Jeg har ikke rukket å bygge det om slik som jeg beskriver ennå, så bilde stemmer ikke helt med teksten.
 
Tilbake
Topp