Ringnes Julebokk

Hvis noen skulle få tak i en Ringnesbrygger, så kunne jeg svært gjerne tenkt meg noen tips på Frydenlund Bokkøl også! Den er og blir utrolig god.
(Forresten, Gahr, med det samme du er innom: Gamlehaugen Old Ale - helt nydelig)
 
Relativt dølt svar fra Ringnes:

Hei,

Takk for henvendelsen.
Beklager at vi ikke kan hjelpe, men det er ikke aktuelt å gi ut oppskriftene våre.

Håper dere likevel får til gode brygg!


Vennlig hilsen
Liv Skjærstad
Reklamasjonsansvarlig
 
Dere må ikke spørre reklamasjonsansvarlige vøtt!
I en tidligere tråd hadde det blitt gitt liknende svar på ingrendiensene i Dahls Pils fra en kontoransatt i Ringnes. Fra bryggeren sjæl fikk vi både maltsorter og humletyper oppgitt!
 
Dere må ikke spørre reklamasjonsansvarlige vøtt!
I en tidligere tråd hadde det blitt gitt liknende svar på ingrendiensene i Dahls Pils fra en kontoransatt i Ringnes. Fra bryggeren sjæl fikk vi både maltsorter og humletyper oppgitt!
Hvordan fikk dere tak i bryggeren?!?
 
Knipset denne fra dahls-tråden:

Ser ut som at Liv Skjærstad og Roger Løe ikke helt er på samme side når det kommer til hvordan de behandler oppskriftene innad, gitt! :p

Jeg fikk denne fra E.C. Dahls:



Hei!
Dahls Pils er brygga med pilsnermalt og en liten andel fargemalt, og humla med Perle/ Aurora og Zeus. Dahls Juleøl er brygga med pilsnermalt og karamellmalt, og er også humle med Perle/ Aurora og Zeus. Det bør ikke være særlig vanskelig å kopiere et hjemmebrygg med tanke på råvarene. Det som i størst grad avgjør smak og karakter er nok gjæren. Er du i Trondheim noen gang, og gir beskjed i god tid, kan du for en symbolsk sum få med deg en skvett slurry med Dahlsgjær, så kommer du nok så nærme som mulig.

Med vennlig hilsen

Roger Løe
Bryggerimester
Ringnes E. C. Dahls Bryggeri AS

Tlf: +47 918 75 641
roger.loe@ringnes.no
www.ringnes.no


Det som var litt morsomt er at jeg fikk denne fra forbrukerkontakten til Ringnes....


Takk for henvendelsen.
Beklager at vi ikke kan hjelpe deg med dette, men det er nok ikke all informasjon vi kan gå ut medJ

Lykke til med bryggingen.

Vennlig hilsen
Liv Skjærstad
Forbrukerkontakt

 
Var på polet for å kjøpe julebokken til Ringnes rett før jul. Ble nærmest ledd av når jeg spurte etter den.
Lenge siden den var utsolgt. Tydelig dette ble en skikkelig snakkis.
 
Hva tror dere om denne oppskriften? Vil den kunne bli i nærheten? (råvarene står klare i kjelleren)

«Eikebock» 60 liter. OG: 1079 FG: 1022-1020
ABV ca. 7.5 % Colour: 55 EBC (Dark brown) Bitterness: 22 IBU BU/GU: 0.27

Pilsner Malt 3 EBC 5 kg (22 %)
Munich Malt 20 EBC 15 kg (65 %)
Cara Munich 100 EBC 2,5 kg (11 %)
Chocolate Malt 800 EBC 0,8 kg (2 %)
+ evt. justering med DME

Har økt Cara Munich fordi den forrige batchen gjæret helt ned til 1017. Dette var i og for seg planlagt, siden målet var Eisbock.
Eisbock er ikke målet denne gangen, men noe i nærheten av Ringnes julebokk.

Mesking: Trippel dekoksjon, evt. 67 grader. Kok min. 90 min.

Hallertauer Mittelfruh/Perle på 60 min.
Saaz/Hersbrucker på 30 min.
Hallertauer Mittelfruh på 10 min.

WLP833, gjæres på 8-9 grader i tre uker.

Lagres deretter på eikefat….
 
Nei, dette kommer ikke til å ligne. Julebokken er ikke eikelagret og har heller ikke noe preg av eik fra gjæring eller andre prosesser.
 
Tilbake
Topp