Riste inn mer oksygen i gjæringsdunken?

Hei. På Fredags kvelden satte sønnen og jeg vårt første brygg sammen. Etter å lest en del på forumet nå i ettertid, så er jeg sikker på at vi ikke fikk nok oksygen i gjæringsdunken. Etter at vi fylte gjæringsdunken med vørter, så helte vi bare gjæren oppi dunken, og ristet litt på den bare. Det "boblet" bra i gjærlås noen timer på Lørdag. Men så ble det slutt.
Kan jeg riste godt i gjæringsdunken nå et par dager etter? Eller vil det ødelegge alt sammen?

Vi er helt ferske på dette, og har nå bestilt oss noen bøker, slik at vi kan være mere sikre til neste brygg.

Beer brew 30 er settet vi kjøpte oss. Tenkte at dette ville være en fin hobby, som vi kan ha mye glede av sammen fremover.
 
Ville ikke ha ristet nå. Om det ikke var altfor sterkt øl (høy OG) så vil det sikkert gå greit. Hjelper også om det er velhumlet øl. Første brygg smaker uansett kjempegodt.
 
Nei, nå er gjæringen i gang, og det skal ikke inn mer oksygen. Glem hele storyen med plopping i gjærlåsen først som sist, så bir hobbyen enda bedre :) Mange gjæringskar har ikke helt tette lokk, ev. tette gumiplugger.
 
Hvis dere har et nytt gjæringskar, og det boblet friskt i starten, synes jeg det høres rart ut at det skal være utett. Men gå en runde med ekstra dytting med skikkelig trykk langs kanten av lokket, og spray litt starsan rundt gjærlåspakningen. Vri og dra litt i gjærlåsen.
Har dere et brukt gjæringskar, er det ofte pakningen til gjærlåsen som er blitt litt dårlig. Da bobler det gjerne under stormgjæringen, men gir seg når trykket blir litt mindre.
Den eneste sikre måten å sjekke på, er gjennom å måle med hydrometeret. Da finner dere jo ut hvor mye som er skjedd.
 
Har ikke hatt mer enn 5 batcher siden jeg begynte i november i fjor (også med en BB30), og har sett det samme gjæringsforløpet hver gang; det er helt rolig i ca. 1.5 døgn, så er det ganske frisk bobling i ca. 1.5 døgn før det roer seg betraktelig ned - omtrent ingen aktivitet i gjærlåsen de neste par døgn, så er det helt stille.

Ingen fare! Det gjærer som det skal, og treffer FG på ca 1.010 i løpet av 9-10 dager. Så er det bare å la det stå ut tiden (14 dager) før omstikning, sukring og flasking.

Og som nevnt før her, ølet blir godt! :)
 
Hvis dere har et nytt gjæringskar, og det boblet friskt i starten, synes jeg det høres rart ut at det skal være utett. Men gå en runde med ekstra dytting med skikkelig trykk langs kanten av lokket, og spray litt starsan rundt gjærlåspakningen. Vri og dra litt i gjærlåsen.
Har dere et brukt gjæringskar, er det ofte pakningen til gjærlåsen som er blitt litt dårlig. Da bobler det gjerne under stormgjæringen, men gir seg når trykket blir litt mindre.
Den eneste sikre måten å sjekke på, er gjennom å måle med hydrometeret. Da finner dere jo ut hvor mye som er skjedd.

Hei
Takk for svar. Gjæringskarene er nye, det fulgte med tre stykker i settet. Vi har klemt rundt på lokket osv også :)
Krysser fingrene på at det blir noe ut av det. Hvis ikke så får vi bare brette opp ermene, og prøve igjen. En lærer jo uansett av feilene en gjør.
 
Har ikke hatt mer enn 5 batcher siden jeg begynte i november i fjor (også med en BB30), og har sett det samme gjæringsforløpet hver gang; det er helt rolig i ca. 1.5 døgn, så er det ganske frisk bobling i ca. 1.5 døgn før det roer seg betraktelig ned - omtrent ingen aktivitet i gjærlåsen de neste par døgn, så er det helt stille.

Ingen fare! Det gjærer som det skal, og treffer FG på ca 1.010 i løpet av 9-10 dager. Så er det bare å la det stå ut tiden (14 dager) før omstikning, sukring og flasking.

Og som nevnt før her, ølet blir godt! :)

Hei
Høres betryggende ut :) Da satser vi på at det vil bli bra, og skal nyte vårt første brygg om noen uker. Gleder oss masse til å lære mere av denne nye hobbyen vår.
Skal bli mye godt øl fremover. :)
 
Hei,

Velkommen til verdens mest geniale hobby!

Skal ikke påberope at jeg har verdens beste kompetanse på oksygenering av vørter. (personlig bruker jeg malingsvisp / risting av dunk).

Ang. Weissbier og oksygenering, så er det mange som foretrekker minimalt med oksygenering av vørteren (noen underpitcher også fersk gjær uten starter), siden det stresser gjæren mye i vekstfasen slik at den produserer mer esterstoffer.

Første gang jeg brygget weiss var mye bedre enn andre gang jeg brygget samme oppskrift, nettop fordi jeg oksygenerte "for lite" ift. Det mange andre ølstiler ofte krever.

Neste weiss blir for min del uten starter og lite oksygenering.

Det blir nok godt øl av det, skal dere se!
 
Hvis dunken har stått og gjæret et par dager, så sies det at man ikke skal riste fordi man ikke vil ha mer oksygen i ølet. Hvor skal i såfall dette oksygenet komme fra? Er ikke det bare co2 i bøtta etter et par dager med gjæring?
 
Tilbake
Topp