Riste inn oksygen i en ‘starter’

Sånn som jeg har lest meg fram til er gjæring anaerob men danningen av nye gjærceller er aerob. Hvis man da har en fersk gjær med bra prod. dato, ville det ikke vært mulig å kjøle ned vørteren, ta ut x-ml og riste dette sammen for å få igang gjærproduksjonen. Vente til man ser aktivitet. For å så pitche denne ‘starteren’ i vørteren?
 
Det er den tradisjonelle måten å lage en starter på, så ja, det funker.
Når de brukte kveik på gårdene gjorde de akkurat som du beskriver.
Gærcellene blir vekket og klar til innsats.

Men du får ikke en større mengde celler, som er noe av grunnen til å lage starter.
Så du kan risikere å pitche for lite gjær.
 
Danning av nye celler for gjær har ingen ting med aerob eller anaerob respirasjon å gjøre. Pga. Crabtree vil alltid gjær som lever i vørter jobbe anaerobt. Det er kun gjærprodusenter som har utstyr til å skape et miljø som kreves for aerobgjæring. Oksygenet blir brukt til å lage steroler til celleveggene, så sådan er det viktig. Oksygen får du inn i vørteren med magnetrører.
 
Okei, dvs at hvis man gjør dette må man ha riktig mengde gjær men at man får ‘robustere’ gjær som er bedre tilpasset jobben de skal gjøre?
 
Okei, dvs at hvis man gjør dette må man ha riktig mengde gjær men at man får ‘robustere’ gjær som er bedre tilpasset jobben de skal gjøre?

Jeg tror ikke det er veldig forskjell, egentlig. Uten at jeg vet eller er i besittelse av mikroskop.. Jeg gjør det slik selv på slurry. Venter med å pitche til jeg ser god aktivitet, men kan egentlig ikke si at ølene blir mange poeng bedre. Har vel egentlig ikke merket stort forskjell, kaaanskje noe raskere visuell aktivitet, men that's it av det jeg har lagt merke til.

Men tenker at det er en bitteliten gevist å gjøre det slik at de får spise litt forrett først, før de går i x antall liter vørter.
 
Tilbake
Topp