Roasted barley malt

Hei, tenkte jeg skulle prøve meg på en Irish red ale. Fant en oppskrift med 3% roasted barley malt med 800EBC. Får ikke tak i den malten med annet en 1400EBC. Er det noen triks her? Gå ned på mengde? Finnes det erstatinger jeg kan bruke? Takknemlig for svar.
 
Roasted Barley på 800EBC høres mer ut som sjokkolademalt

De variantene jeg kjenner til, er på 1100 og 1500.

Roasted barley er forøvrig ikke et malt, det er umaltet korn som er røstet på samme måten som maltet som gir black malt. Men bruk RB 1400, du, men gå ned i mengde. Halvparten holder.

Er det oppskriften fra Brewing Classic Styles du har? Den har RB 300L, som jo blir 800EBC. Så det er vel en amerikansk variant, det der. Ellers ser jeg at Bryggselv har en røstet hvete på 900 EBC. Det kunne jo være et alternativ. Tror ikke det gjør allverdens forskjell.
 
Roasted barley er forøvrig ikke et malt, det er umaltet korn som er behandlet på samme måten som black malt. Men bruk RB 1400, du, men gå ned i mengde. Halvparten holder.

Det har du rett i
Jeg ville også brukt RB når det er snakk om Irish Red, bare gå ned på mengde
 
Er fra Brewing Classic Styles ja. Da prøver jeg med halvparten. Takk for svar og innspill. Går det ann og erstatte noe av pale malten med red x malt. Tenkte det kanskje blei litt kul farge, eller blir det smaks forskjeller. Er 90% pale malt.
 
Står 300L i oppskriften. Googlet litt på Roasted barley og fant fra 350-550L , så det finnes i ulike brenninger. Bare ikke der jeg handler.
 
Og du er sikker på at du ikke har byttet om på Loviblond og EBC

Nei, det stemmer, det der. Zainasheffs oppskrift har 170 gram Roasted Barley 300 L. (Har aldri brydd meg om å skjønne prosenttallene i de oppskriftene, som jo er ekstraktbaserte, med "steeping grain" i tillegg, og med et allgrainalternativ til ekkkstrakten til slutt.)

Kan jo nevne at jeg har brukt 150 gram RB 1500 til min oppskrift med 5,7 kilo. Altså 2,6%. Men den var temmelig mørk. Zainasheffs er vel mer moderat, men likevel opp mot den øvre grensa for SRM i BJCP, som sier en Irish Red skal ligge mellom 9 og 18.
 
Gir ikke roasted barley litt brent kaffesmak ?
Har brukt det i Scottish ale med ca 5 %.
Syntes brentsmaken ble for framtredende.
Men 3 % gir sikkert en mer balansert smak.
 
Roasted barley gir en intens brent røyksmak. Ville vært veldig forsiktig – 1 % er min grense. Carafa Spesial 1,2 og 3 er bedre valg om man ønsker fargen, men ikke smaken. Her er skallet fjernet, og det gjør stor forskjell. Må ikke forveksles med vanlig Carafa.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Roasted barley gir en intens brent røyksmak. Ville vært veldig forsiktig – 1 % er min grense. Carafa Spesial 1,2 og 3 er bedre valg om man ønsker fargen, men ikke smaken. Her er skallet fjernet, og det gjør stor forskjell. Må ikke forveksles med vanlig Carafa.

Jeg synes du er litt for engstelig. I en guiness-type stout bruker jeg 10%, uten at jeg får noen intens brent smak. Men sjølsagt ville jeg ikke brukt 10% i en Irish red. 2-3% synes jeg likevel er helt greit.

Jeg fant en byo-artikkel om roasted barley: https://byo.com/malt/item/1559-using-roasted-barley-tips-from-the-pros

Carafa special er, som du sier, greie alternativer hvis det bare er fargen du ønsker. De gir noe smak, også, men ikke noe i nærheten av roasted barley eller black malt. Briess Blackprinz er av samme slag som Carafa Special, forrresten (tilsvarer den mørkeste, tror jeg), og du kan bruke sjokoladehvete og roasted wheat, også, siden hveten ikke har skall.
 
Tilbake
Topp