Robustus: Imperial Honey Stout

Jeg skal brygge med et par venner på lørdag og vi tenkte å prøve oss på en imperial stout med tilsatt honning etter stormgjæring.

Oppskriften er som følger for 45 liters brygg:

Basismalt:
5.5 kg Palemalt
3.5 kg Weyermann røykmalt
1.1 kg Ambermalt

Spesialmalt:
1.3 kg Roasted barley
0.6 kg Chocolatemalt
0.5 kg Crystal
0.5 kg Havregryn

3.0 kg ekstra lys maltekstrakt
2.0 kg Honning

Mesking:
60 grader, 30 min
65 grader, 20 min
70 grader, 20 min
78 grader, 10 min

Humle:
75 g Centennial, 90 min
100 g Centennial, 30 min
100 g Willamette, 1 min
100 g Willamette tørrhumling

Tilsetningsstoffer: Klar Urt, Wyeast gjærnæring

Gjær: WLP001

Statistikk (beregnet):
OG uten honning: 1.090
OG med honning: 1.103
IBU: 62


Planen er å tilsette 2 kg honning etter stormgjæring er over (4 dager?). Etter å ha lest en del om mjød, har jeg forstått det slik at honningen ikke bør varmebehandles noe særlig, da smaken blir mye svakere da. Jeg tenker å koke opp 1l vann for å blande ut honningen i dette før jeg heller det i gjæringskaret.

Kommentarer på alle aspekter ved oppskriften er velkomne.
 
Bra prosjekt, men vær obs på at såpass store mengder honning etter stormgjæringen, vil i tillegg til sukkeret kunne gi temmelig mye smak og aroma.
Jeg tilsatte noe tilsvarende mengder lynghonning (har ikke oppskriften foran meg nå) etter stormgjæringen i et krydderøl (ca 10% alkohol tilslutt), det smakte og luktet bare honning i et halvt år. Har rundet seg litt av og sluppet frem de andre smaker og aromaer etterhvert, men selv om jeg absolutt ville ha et preg av honning, ble det i overkant.
Er ikke sikker på om det vil bli bedre i en imperial stout. Mulig det er litt i overkant med aromahumle også, men det er vel også en smakssak.

Hører gjerne hva du ender opp med, send meg en PM så kan du komme innom og få en flaske eller to for å se hva jeg sikter til. :)
 
Dessverre, så fikk jeg aldri tak i honningen som jeg skulle ha i ølet, så det ble aldri en honningstout. Ølet uten honning ble imidlertid veldig bra - ganske heftig røstet preg, men dette var som ventet. Jeg var litt skeptisk til centennialpreget, men etter litt lagring ble dette veldig bra.

Jeg har imidlertid en juleøl - en slags mørk barleywine brygget med Wyeast Trapist High Gravity der halvparten av batchen ble tilsatt honning. Denne har jeg ikke smakt på ennå.
 
Tilbake
Topp