Rognebær - noen erfaringer i øl?

jikvig

Dommer
En overivrig datter (les ca 1 kg med rognebær utover stuegulvet) fikk meg på tanken; "Kanskje rognebær i øl..?"

Tenker, mye pga sin syrlighet, at den kunne vært morsom å prøve i et surøl.
Eller kanskje i en litt søtligere imp. stout etc, for å balansere syrligheten?

Noen som har noen erfaringer med bruk av rognebær i øl?
 
Kjør på...... Er ikke litt av vitsn å brygge å eksperimentere? Blir sikkert godt.
Viss ikke du gjør det så må neste jeg g det et forsøk ;D
 
Husker vi laget rognebær gele  på skolen, mener å huske at rognebær blir søtere etter at dei er har vert frosset.
Men dette har eg kun fra hode, er jo noen årsiden eg var i et skolekjøkken.
 
Tor-H skrev:
Husker vi laget rognebær gele  på skolen, mener å huske at rognebær blir søtere etter at dei er har vert frosset.
Men dette har eg kun fra hode, er jo noen årsiden eg var i et skolekjøkken.

Rognebær fryses over natten for å omdanne stivelse til sukker
 
jarle a skrev:
Tor-H skrev:
Husker vi laget rognebær gele  på skolen, mener å huske at rognebær blir søtere etter at dei er har vert frosset.
Men dette har eg kun fra hode, er jo noen årsiden eg var i et skolekjøkken.

Rognebær fryses over natten for å omdanne stivelse til sukker

Ah, dette er viktig info.
Her må det litt eksperimentering til. Pre-brew experiments!
 
jarle a skrev:
Tor-H skrev:
Husker vi laget rognebær gele  på skolen, mener å huske at rognebær blir søtere etter at dei er har vert frosset.
Men dette har eg kun fra hode, er jo noen årsiden eg var i et skolekjøkken.

Rognebær fryses over natten for å omdanne stivelse til sukker

Takk, da er det enda noen hjerneceller som har overlevd fra 1986
 
Mye bitterhet også i rognebær. Lage rognebærvin i 2005. Begynner først nå å bli behagelig å drikke... Kraftig treaktig smak fra bærene. Jeg hadde testet med en liten batch før jeg kjørte på for fullt.
 
Jeg har satt noen runder med rognebærdram, og etter noen måneders lagring oppleves den som mild, floral og forsiktig bitter. Av alle bærdrammene jeg satt i fjor synes jeg kanskje rognebærdrammen var den "snilleste", men langt i fra den beste.
Uttrekk i 40% vodka gir nok en annen smaksopplevelse enn i øl og vin :)
 
Etter å ha smakt en 15 år gammel rognebærvin som var veldig god, minnet om sherry, så tenkte jeg å prøve med litt rognebær i øl. Jeg skulle uansett brygge en blonde ale, så hadde i en rundt tre kg til 6 l øl, om jeg ikke husker helt feil. Smakte på ølet når det hadde stått et par måneder, og det var surt som f... helt udrikkelig. Men jeg skal la det stå, rognebærvinen var visst heller ikke god rett etter den ble laget så...

Er kanskje en idé å ha det i en søtlig øl ja. Jeg ville også ha vært påpasselig med at bærene som blir plukket er helt modne.
 
Tenker man må bruke bærene litt sparsommelig, som om det var snakk om humle eller pomeranskall? Hadde kanskje funka i en wit.
 
Som nevnt over: MASSE tanniner i rognebær! Ville vært ytterst forsiktig i et lett øl. Laget en rognebærvin for noen år siden. Det tok omtrent fem år før tanninpreget hadde roet seg såpass at vinen var tilnærmet behagelig å drikke. Nå var det nok ikke noen særlig god vin i utgangspunktet, men dog...
 
Tar opp igjen denne tråden, har noen kg vakumerte rognebær i frysen. Har det dukket opp flere erfaringer siden sist? Bær i kok, gjæringskar eller hur? Tenker det muligens kan fungere i en DIPA. Roe litt ned på bitterhumlen kanskje?
 
Kunne kanskje vore interessant å prøve litt rognebær i eplesider. Vanlege eple har for lite tanninar i høve til sidereple. Men samstundes har vanlege eple for mykje syre i høve til sidereple og. Kunne uansett vore interessant. Nokon som veit kor mykje tanninar det er i rognebær?
 
Tilbake
Topp