Røre i mesken

ErikSøl

Norbrygg-medlem
Hei igjen

Har en Beer Breew 30. Fortsatt nybegynner, i morgen skal jeg lage min #2- en Saaz Blonde. Forrige runde er nå analysert og jeg gjorde noen feil. En av dem var at jeg røra rundt i mesken alt for mye. Mend et var vanskelig å la være. Hvor mye/ ofte skal man røre? Skal man bare sprinkle og skylle, egentlig? Det føltes som omd et var nødvendig å røre opp inne i mellom fordi det pakket seg nederst i meskerøret. Da ble jeg redd for stuck mash, som jeg har lest om.
 
Vi rører også litt i mesken underveis,rører godt i starten og ca hvert 15 min. Følet utbytte blir bedre da
 
ettersom jeg har lest har jeg forstått at man kan frigjøre uøsnkede stoffer dersom man rører for mye. Det vil jeg gjerne unngå
 
ErikSøl skrev:
ettersom jeg har lest har jeg forstått at man kan frigjøre uøsnkede stoffer dersom man rører for mye. Det vil jeg gjerne unngå

Det er nok ikke noe problem i praksis.
 
HenningPP skrev:
Burde ikke #2 heller vært en brown ale?

...sorry

Sikkert, men er man nybegynner, vet man ikke slike ting Er det et lettere brygg? Jeg lager det jeg liker. Full av hybris. Har fått plass på kurs 24. Mai... Før det regner jeg med at jeg bommer endel, lærer litt og får til noe øl. Kanskje til og med drikkbart. :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg rører aldri i mesket etter at den er utblandet, skyller kontinuerlig og alltid 90% utbytte.

Er mesken utblandet etter det første kvarteret? Etter det kan jeg la den hvile? Kun sprinkle vørter og vaske til sist?
 
Jeg heller malt i vannet, rører det ut, mer malt eller resten av malten og rører til det ikke er klumper, det tar ikke mange minutter, lar dett stå toil jeg resirkulerer og deretter skyller jeg, thats it.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg heller malt i vannet, rører det ut, mer malt eller resten av malten og rører til det ikke er klumper, det tar ikke mange minutter, lar dett stå toil jeg resirkulerer og deretter skyller jeg, thats it.

Ikke meningen å starte en krangel med Oddvar her, men etter at jeg begynte å røre et par ganger i løpet av meskingen på min 20 liters speidel har utbyttet økt betydelig.
:jaha: :biersmile:
Det er jo bare å prøve, gir det liten effekt på ditt utstyr, gi F,,, hvis det funker, flott.  ;D
 
Trond.A skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg heller malt i vannet, rører det ut, mer malt eller resten av malten og rører til det ikke er klumper, det tar ikke mange minutter, lar dett stå toil jeg resirkulerer og deretter skyller jeg, thats it.

Ikke meningen å starte en krangel med Oddvar her, men etter at jeg begynte å røre et par ganger i løpet av meskingen på min 20 liters speidel har utbyttet økt betydelig.
:jaha: :biersmile:
Det er jo bare å prøve, gir det liten effekt på ditt utstyr, gi F,,, hvis det funker, flott.  ;D

Neida, vi krangler ikke, har hørt flere si det samme men hvorfor blir det slik, dårlig utrøring i utgangspunktet ?
Det har hendt seg jeg og har rørt ved tempjustering med varmt/kaldt vann men utbyttet er og blir 90 %
Skyllingen min kan like godt kalles Batch Sparging uten røring.
Det er også undrlig at temperatur på skyllevann ikke betyr noe, heller ikke mashout.
 
Tilbake
Topp