rørkoblinger: hvordan få dette tett?

Jeg har endelig fått begynt å montere utstyr for mekanisk whirlpool med kjøling via platekjøler.

Men, jeg sliter litt med at det lekker over alt. Jeg har brukt gjengeteip, men det lekker fremdeles mer eller mindre over alt. Ingen enorme lekkasjer, men mye drypping. Hvor mange runder skal man bruke? Jeg begynte med 3-4 runder, og det ble bare tett noen få steder. Jeg har også intrykk av at jo hardere jeg skrur ting til, jo mer lekker det...

Er det noen rørleggere her? Hvor mye gjengeteip skal til? 10 runder? 20? 30?

På biltema har de også forskjellige typer gjengeteip: Grov, proff og standard. Jeg gikk for standard, men hvilken er best egnet til 1/2- og 3/4-koblinger?
 
Mitt tips som rørlegger er at du bør bruke mer enn du tror. Ta på så du nesten ikke ser gjengene gjennom teipen.
 
Om det er 1/2" så har du jo BSP og NPT gjenger som passer sånn 98% sammen. Da må du bruke noen ekstra runder med tape. Ellers skal det holde med 3-4 runder.
 
unnskyld om jeg kupper tråden, men er det noen som vet om det er råd å få fatt i flytende gjengetetning som er næringsgodkjent? (type loctite)
 
takk for mange gode inspill! Det viste seg at lekkasjene var større når jeg testet systemet med vann, enn når jeg i dag tok det i bruk med vørter. Jeg synes likevel det er snodig at det er så vanskelig å få tett. Skal ikke dette kunne brukes i faste installasjoner i rom uten sluk i gulvet?

Jeg får se om det blir tett innen jeg er tom for gjengetape, hvis ikke får jeg prøve gjengesnoren til locktite!
 
Tar du den riktig vei så tapen blir stramma og ikke løsna når du skrur delene sammen? Er et par guider på youtube, virker som om de tar på en god del tape
 
Sikker på at noen av delene dine ikke er bsp? Jeg klarte faktisk ikke å få npt-bsp tett samme hvor mye gjengetape jeg brukte. De bitene du fikk av meg er iallefall npt, hvis du bruker de.
 
Jeg er ganske sikker på at alt er npt. Det er noen få deler som ikke var spesifisert, men det er ikke de som er mest problematiske. Men mulig at jeg kan dra til hardere nå som jeg har på mer gjengeteip? Når jeg bare hadde 4-5 runder lakk det mer jo hardere jeg skrudde til, men det er kanskje ikke sånn når det er mer tape på?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Du kan prøve å skru en npt hann inn på bit du er usikker på uten tape. Går det som smør hele veien er den andre biten sannsynligvis bsp. Npt mot npt skal si stopp før du har kommet igjennom.

Er det en hann bsp kan det kanskje fungere å ha mer tape lenger inn på biten.
 
Er det noen gode grunner for ikke å bruke akvariesilikon som tetning på gjengene?
 
Tilbake
Topp