Rumstout

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har en rumstout under gjæring som vel ender på sånn ca 7,7 %.  Denne har jeg tenkt å tilsette vaniljestang trukket i rom og spørsmålet er hvor mange vaniljestenger som jeg bør tilsette?  Brygget er på 50 liter og planen var  å tilsett 0,5 liter rom også i den for å riktig få fram romsmaken.  Noen som har ideer på mengder eller har prøvd dette tidligere?
 
Har tidligere brukt økologisk vaniljepulver som fungerer godt til formålet. Rom gir mye vaniljesmak også, så gjelder nok bare å smake seg frem.

Jeg endte opp med 90g på 19l (fat) sammen med 1l rom som passet min gane godt.
 
Hvilken rom bruker dere til dette formålet? Sitter med noen flasker flor de cana fra Nicaragua som jeg muligens vil prøve å tilsette i noe lignende.
 
Gunnar84 skrev:
Hvilken rom bruker dere til dette formålet? Sitter med noen flasker flor de cana fra Nicaragua som jeg muligens vil prøve å tilsette i noe lignende.

Er du gal, mann? (Hva slags flasker har du? Og hvor har du fått tak i dem? Flor de Caña er favorittromen min, men umulig å få tak i...)
 
Har 3 vaniljestenger som kuttes og splittes og legges i rom til over helga før de tilsettes på søndag.  Bare den laaaange ventetida til den er ferdig, gjærer som bare f.. for tida :)
 
Tilbake
Topp