Rust i vvb?

Har skåret opp en vvb som skal bli meskekar. Jeg ble litt usikker når jeg så sveisene innvendig, de ser rustne ut. Er dette noe jeg kan slipe bort og ikke tenke mer på eller kan det bli et problem?

azenu4et.jpg
 
Det er masse gods på en vvb, pusser du bort rusten med negerkuse og polerer så mister du kanskje 0,1mm av 1,75mm gods.

Støvet som flyr rundt må du vaske bort med kaustisk soda eller rengjøre med saltsyre evt. andre løsninger som blir nevnt på forumet. Bruk aldri pusseelementer som tidligere har blitt brukt på jern og andre metaller siden partiklene vil ruste.
 
Jeg hadde tatt en ny! har skåret opp flere beredere og ikke sett de sånn. må være feil legering i sveisen. kjipærn hvis det kommer tilbake når du er ferdig med dunken. du får en ny en hos rørleggærn :)
 
Har pusset litt på det og vasket med en eddik, sitronsyre og saltblanding (kjøkkenskapsløsning). Det ble fint og blankt, så får vi se om det varer, lar den ligge ute. Er ikke noe hast.
 
I sveisen blir det metallet (husker ikke navnet) brendt opp, selv om sveiseelektroden inneholder et lite overskudd av metallet er det en sone hvor det ikke blir smeltet inn nytt, slik er det på alle beredere, muligens litt variabel, også mulig forskjellig vann inneholder forskjellige metaller som gjør dette verre, jeg er desverre ikke matallurgist og vet alt dette :)
 
Ikke greit å gi et sikkert svar på dette.
Men tørker du av sveisen etter bryggevasking så tror jeg det går bra.
Kanskje også uten å gjøre noe ekstra.
Antar at den blir stående i et mindre korrosjonsutsatt miljø med ditt bruk.
Det hjelper (mot korrosjon) å pusse blank en sveis som er missfarget (blå)
Mener sveiserne måtte gjøre dette på rustbestandige stålsveiser.

Tipper Oddvar D tenker på varmepåvirket sone, også kallt noe slikt som Heat Affected Zone (HAZ)
Som skrevet tidligere, er det enkelt å få tak i en annen ville jeg gjort det før jeg la for mye arbeid i denne

Mvh
 
Tja, du skriver jo at den er blitt blank og fin.
Så hvorfor gå på med noe så "grovt" redskap?
Kanskje jeg heller ville forsøkt med rustbestandig (vridde tråder) 4" roterende stålbørste på sliperen.
Når en slik er litt brukt ser jeg ikke den setter merker/striper når man pusser bort kalkbelegget på bronsepropellen på båten.
Husk vernebriller.
 
Øyvind T. skrev:
Betyr det at du tror at dette kommer til å fungere eller ei?

Ja kjør på. Er det en HLT i kombo med kobber vil du se litt rustfarge her og der hele tiden og ikke noe å bry seg med.
Er det en vørtkoker eller mesketank fixer det sure (litt lav PH) ølet  tanken hele tiden mens du brygger ;)
 
Øyvind T. skrev:
Kanskje bruke en pusseskive eller noe på vinkelsliper for å pynte litt mer på sveisen som møter mesken.

nnnjæææi, har du for mye tid, la det i såfall stå tørt til nytt rusthindrende oksydbelegg er dannet
 
Tilbake
Topp