Rustflekker kjele etter koking av vann

Håkon

Dommer
Hei,
Har montert nytt varmeelement i en rustfri kjele. Etter prøvekok har det dannet seg små rustflekker i bunnen av kjelen, og elementet har fått et hvitaktig belegg. Er ikke første gang disse flekkene kommer i denne kjelen. Hva kommer det av? Små prikker med rust som fjernes med skruesvamp og jiff
 
Antar at det er fra selve elementet? Hvis det er et vanlig element så er det nok ikke rustfritt. Hadde det samme selv med et camco-element, bare i en labbdunk. Bunnen ble brun av rust som satt godt fast.
 
Bilder
 

Vedlegg

  • 13140633_10156832244595176_985168351_n.jpg
    13140633_10156832244595176_985168351_n.jpg
    56,7 KB · Sett: 99
  • 13181093_10156832244670176_464878227_n.jpg
    13181093_10156832244670176_464878227_n.jpg
    50,8 KB · Sett: 101
Elementet er av rustfritt stål, men bare i kvalitet AISI 304. Dette ruster, spesielt ved temperaturer over 50 grader.
Kjeler og utstyr for kjøkkenbruk er som oftest laget i dette materialet.
De fleste har nok sett at rustfritt bestikk noen ganger ruster.

Det er likevel håp om å bli kvitt problemet.
Prøv å spraye på konsentrert StarSan og la det virke 15 - 20 minutter. Spray på ny StarSan om det tørker før du skyller.
StarSan inneholder fosforsyre som etser bort karbon, som får stålet til å ruste.
Har en mistanke om at det hvite belegget du ser på kolben er kalk. StarSan fikser i så fall det også, men da vil noe av syren nøytraliseres. Det er derfor mulig du må gjøre det to ganger.
 
King kong, skal prøve det i morgen og avlegge rapport :) kan andre (les billigere) syrer benyttes som sitronsyre?
 
Sitronsyre tar kalkbelegget uten problemer. Det fikser kanskje rustproblemet også, men da snakker vi lang behandlingstid.
Det bør ikke gå med særlig mye StarSan. Jeg vet ikke hvor konsentrert fosforsyren er i StarSan, men vi fjerner partikler opp til 1 mm størrelse med bare en dråpe 85% fosforsyre på jobben.
 
Elementet er av rustfritt stål, men bare i kvalitet AISI 304. Dette ruster, spesielt ved temperaturer over 50 grader.
Kjeler og utstyr for kjøkkenbruk er som oftest laget i dette materialet.
De fleste har nok sett at rustfritt bestikk noen ganger ruster.

Det er likevel håp om å bli kvitt problemet.
Prøv å spraye på konsentrert StarSan og la det virke 15 - 20 minutter. Spray på ny StarSan om det tørker før du skyller.
StarSan inneholder fosforsyre som etser bort karbon, som får stålet til å ruste.
Har en mistanke om at det hvite belegget du ser på kolben er kalk. StarSan fikser i så fall det også, men da vil noe av syren nøytraliseres. Det er derfor mulig du må gjøre det to ganger.

Nå er ikke jeg en metallurg. Men ofte ser man på ebay/Ali at noe er oppgitt i 304. Er dette annerledes enn aisi 304? Ikke noe av mitt Kina 304 har vist tegn på rust.
 
Får du riper i stålet så kan det ruste der, det må da fjernes med egnet middel, tørke og la det få tid til og dannes nytt oksydbelegg som gjør at det ikke ruster.
Blander du inn andre metaller som fx. kobber så får rustfri stygg behandling og blir stygt og svart.
Rustfritt er altså ikke rustfritt.
 
Får du riper i stålet så kan det ruste der, det må da fjernes med egnet middel, tørke og la det få tid til og dannes nytt oksydbelegg som gjør at det ikke ruster.
Blander du inn andre metaller som fx. kobber så får rustfri stygg behandling og blir stygt og svart.
Rustfritt er altså ikke rustfritt.
Mer som rust bestandig.. Er nok det edleste metallet som vinner..
Om du drar fingeren over, kjennes det ut som der kan være metallspon??
 
Nå er ikke jeg en metallurg. Men ofte ser man på ebay/Ali at noe er oppgitt i 304. Er dette annerledes enn aisi 304? Ikke noe av mitt Kina 304 har vist tegn på rust.
Om det står 304 eller AISI 304 så er dette samme legering. Det er en av de billigste rustfrie austenittiske stål. Det er klart at å gå for en høyere grade ville gjøre ting mer motstandsdyktig, men samtidig drive prisen oppover.
 
Nei, helt glatt
Du kan forsøke behandle som følger:
Puss bort rusten.
Gni over med kuttflaten fra en sitron. Gni godt så du får ut saften.
La dette virke en 10-15minutter. Skyll godt med rent vann og sett til tørking.
Du skal da kunne få en oksydfilm som er rustbekyttende igjen.
 
Har fiksa min billige 15 liters coop-kjele med starsankonsentrat i 20 minutter i kveld. Blank og fin:). Takk for godt råd!
 
At noko blir "blankt og fint" betyr ikkje at det blir danna godt oksydbelegg på det rustfrie stålet. Eg trur kanskje at Daggis sitt tips - Sitronsyre - er det rette å notera seg.

Fosforsyre - som er det det er mest av i Starsan - vil ikkje passivisera stålet. Men det gjer Citric acid - som vel er det du finn i sitron.

Ein annan ting er at Starsan også inneheldt ein god del "Dodecyl benzene sulfonic acid". Om denne er særleg god for stålet er ikkje kjent.

Når det gjeldt rustfritt har eg lært at: ikkje bruk verktøy på rustfritt som har vore brukt på vanleg svart stål for då "smittar" det jern som rustar over på det rustfrie. Dei rustflekkane i kjelen ville eg tru kom frå vanleg svart stål - f.eks. små partiklar frå pussing/vinkelslipar eller liknande.

Starsan er utmerka til å desinfisera delar til brygging med kort kontakt-tid på 2 minutt - f.eks. etter kjøling av vørter, alt som kjem i kontakt med vørter som gjærar, etter gjæring.
 
At noko blir "blankt og fint" betyr ikkje at det blir danna godt oksydbelegg på det rustfrie stålet. Eg trur kanskje at Daggis sitt tips - Sitronsyre - er det rette å notera seg.

Fosforsyre - som er det det er mest av i Starsan - vil ikkje passivisera stålet. Men det gjer Citric acid - som vel er det du finn i sitron.

Ein annan ting er at Starsan også inneheldt ein god del "Dodecyl benzene sulfonic acid". Om denne er særleg god for stålet er ikkje kjent.

Når det gjeldt rustfritt har eg lært at: ikkje bruk verktøy på rustfritt som har vore brukt på vanleg svart stål for då "smittar" det jern som rustar over på det rustfrie. Dei rustflekkane i kjelen ville eg tru kom frå vanleg svart stål - f.eks. små partiklar frå pussing/vinkelslipar eller liknande.

Starsan er utmerka til å desinfisera delar til brygging med kort kontakt-tid på 2 minutt - f.eks. etter kjøling av vørter, alt som kjem i kontakt med vørter som gjærar, etter gjæring.

Siden Starsan inneholder fosforsyre bør den og fungere. I industrien benyttes Fluss syre, men for guds skyld IKKE og jeg mener virkelig IKKE bruk det. Det er enorme HMS farer forbundet med den. Jeg vet sitronsyre har fungert og det finnes såkalte picklingspastaer ol som kan kjøpes og bruker. Problemet er å finne noe som ikke inneholder HF.

Viktigste er likevel å gi det tid til å bygge opp kromoksydfilmen igjen på overflaten før det tas ibruk på nytt.
 
Sist redigert:
Deprimerende melding: Rustflekkene er ikke blitt borte:(. De så ut til å være borte på mandag kveld, men nå ser kjelen likedan ut som før behandlingen. Akk ja.
 
Tilbake
Topp