Så har man prøvd det...

Hei,

I går brygget vi to forskjellige ølsett. Munton's Midas Golden Touch Ale og Munton's IPA. Etter litt om og men og søk her på forumet fant vi ut at vi skulle brygge slik som det stod på pakken (dvs uten å koke brygget). Det var en interessant, lærerik men noe utilfredstillende opplevelse. Det ble litt armer og bein, og summa summarum så var det litt som å lage bernaise fra Toro-pakke. Men før jeg dro (Stavanger i helgen) i dag sjekket jeg dunkene, og det ploppet muntert i gjærlåsen. Dunkene stpr forøvrig lagret mørk i ca 18 grader. Håper dette går brillefint!

Når vi skal flaske dette bør vi da stikke om og blande i sukkerlake eller ha sukkerbiter på flaskene og tappe direkte? Ser folk har gode erfaringer med begge deler.

Men altså, brygge fra sett var litt nedtur. Spesielt siden jeg hadde skaffet 40l kjele, vørterkjøler og hele kostebinderiet. Så vi vil egentlig helst brygge ekstrakt så fort som det går. Har noen en god og relativt ukomplisert oppskrift til oss?
 
Her står det litt om ekstraktbrygging. Siden du allerede har en kjele og hele pakka så vil det ikke være noe problem å brygge et ekstraktbrygg. Faktisk så skal det ikke så mye til for at dere kan brygge med malt også :).

Når det gjelder karbonering av øl på flasker, så kan man (som det står i linken) bruke oppkokt og nedkjølt sukkerlake som man stikker ølet over til før man tapper på flasker. Rå sukker rett opp i flasken anbefales ikke, selv om det i mange tilfeller går nokså bra. Enda en mulig løsning er å skaffe karboneringsdrops, hvorav man putter én i hver flaske.
 
Takk! Det var en glimrende artikkel. Jeg vil ikke risikere å skjemme første brygget (da mistenker jeg at det vil vanke juling fra mine kompanjonger) så det blir nok sukkerlake og omstikk.

Jeg skal en tur og besøke Ægir neste fredag, får ta turen innom Maltbua på veien og handle litt.
 
Har kun satt 3 brygg selv, deriblant Muntons IPA som ble drikkbar og høstet ros på nachspiel, men ikke noe mer enn det. Derfor var gleden stor etter mitt første ekstraktbrygg med egen oppskrift løst basert på Pale Ale-oppskriften på Norbryggs ekstraktguide. Kvalitetsforskjellen var enorm, selv om brygget har mildt sagt et vesentlig forbedringspotensiale.


Kit-IPAen ble karbonert med ren farin på flaske og dette ble ganske sølete. Det var sølt litt øl på flaskene og når sukkeret havnet litt utenfor flasketuten så ble dette seigt og kjipt å jobbe med. Ekstrakt-IPAen ble karbonert med omstikk og sukkerlake og dette var utrolig mye lettere, selv om det i utgangspunktet kan høres litt kronglete ut. En slipper sukkerkliss og risting av flasker.
 
Etter min mening er det best å koke opp 100 til 120 gram sukker i to tre desiliter vann og ha på en sekundær dunk og stikke om ølet. Jeg har lest at noen har mistanke til infeksjon ved bruk av sukkerbiter rett på flaska. Dette har jeg ikke erfart selv men koker man opp sukker i vann til lake så er man sikker. Og ikke minst slipper man å riste på flaskene etterpå for å løse opp sukkeret.

Heverten bør være såpass lang at den går helt i bånn i sekundærbøtta/omstikkings bøtta for å redusere fare for oxydering. Dette har riktignok ikke jeg erfart men det kan skje.
 
Det var et godt poeng! Jeg skal sjekke at heverten er lang nok. Må innrømme at jeg nå klør i fingrene etter å ekstraktbrygge. Så takk for gode svar!
 
Takk. Spennende artikkel, jeg klør ikke mindre i fingrene nå. Jeg har et spørsmål angående co2: Jeg har noen fat med øl på Keykegs som dessverre er flatt. Kan jeg som nødløsning pumpe det over på vanlige stålfat og karbonere det kunstig ved hjelp av trykkregulator og tabellene i artikkelen din?

Fo de av dere som er ukjente med keykegs så er det altså engangsfat laget av PETplast og papp. Øl ligger i en ballong inne i fatet og når en setter trykk på fatet vil gass skvise ballongen og presse øl ut til kranene. Gassen på tappeanlegget vil altså ikke komme i kontakt med øllet på fatet overhodet. Det holder seg dermed frisk på fatet i mange uker (i motsetning til på vanlige stålfat) og transportkostnadene blir halvert siden fatet bare skal en vei.
 
Tilbake
Topp