Sær pils.

hansbt

Norbrygg-medlem
Holder på med en litt «sær» pils.
Pilsmalt samt litt Munic og hvete. Gjær 34/70, 1 pakke i 4-liter starter.
Humle Magnum og Mittelfruh.
Har tilsatt 12 dråper Amigase Mega for å se hvor langt ned det gjærer.
OG var 1.085 så det blir heftige greier. Starta på 12 °C de første tre ukene. Etter de tre første ukene var FG 1.005. Det som overrasker er at det ennå smakte veldig søtt med så lav SG? Temperaturen blei øka til 13,5 °C. Nå er det dag 28 og det plopper fortsatt. Tørrhumla forøvrig med 15g Cascade og 15g Mosaic etter 18 dager. Men hvorfor smaker det søtt? Høyt alkoholinnhold? Utover det smaker det veldig godt.
 
Holder på med en litt «sær» pils.
Pilsmalt samt litt Munic og hvete. Gjær 34/70, 1 pakke i 4-liter starter.
Humle Magnum og Mittelfruh.
Har tilsatt 12 dråper Amigase Mega for å se hvor langt ned det gjærer.
OG var 1.085 så det blir heftige greier. Starta på 12 °C de første tre ukene. Etter de tre første ukene var FG 1.005. Det som overrasker er at det ennå smakte veldig søtt med så lav SG? Temperaturen blei øka til 13,5 °C. Nå er det dag 28 og det plopper fortsatt. Tørrhumla forøvrig med 15g Cascade og 15g Mosaic etter 18 dager. Men hvorfor smaker det søtt? Høyt alkoholinnhold? Utover det smaker det veldig godt.
Alkohol smaker jo søtt, så det er nok en sannsynlig forklaring.
 
Holder på med en litt «sær» pils.
Pilsmalt samt litt Munic og hvete. Gjær 34/70, 1 pakke i 4-liter starter.
Humle Magnum og Mittelfruh.
Har tilsatt 12 dråper Amigase Mega for å se hvor langt ned det gjærer.
OG var 1.085 så det blir heftige greier. Starta på 12 °C de første tre ukene. Etter de tre første ukene var FG 1.005. Det som overrasker er at det ennå smakte veldig søtt med så lav SG? Temperaturen blei øka til 13,5 °C. Nå er det dag 28 og det plopper fortsatt. Tørrhumla forøvrig med 15g Cascade og 15g Mosaic etter 18 dager. Men hvorfor smaker det søtt? Høyt alkoholinnhold? Utover det smaker det veldig godt.

Glyserol, vil jeg tru - samt alkoholen, som @erikraude sier.

Forøvrig bør du nok sette "pils" i anførselstegn:D. Og jeg er rimelig imponert hvis du klarer å få til det ølet der uten at det smaker kraftig alkohol av det. (Hvis du synes jeg høres ørlite skeptisk ut, er du ikke helt på viddene:).)
 
Er det ikke heller på sin plass å sette Imperial foran, og utelate hermetegnene?

Nei, jeg synes det er en dårlig skikk å kalle alt som er sterkere enn typekravene tilsier - og som altså faktisk er noe annet enn det det er - for "Imperial". Jeg mener at det burde reserveres for det ølet som faktisk var "imperial", dvs. blei konsumert ved det russiske tsarhoffet.

Men dette er off topic, så om du vil svare, så lag en egen tråd.
 
Holder på med en litt «sær» pils.
Pilsmalt samt litt Munic og hvete. Gjær 34/70, 1 pakke i 4-liter starter.
Humle Magnum og Mittelfruh.
Har tilsatt 12 dråper Amigase Mega for å se hvor langt ned det gjærer.
OG var 1.085 så det blir heftige greier. Starta på 12 °C de første tre ukene. Etter de tre første ukene var FG 1.005. Det som overrasker er at det ennå smakte veldig søtt med så lav SG? Temperaturen blei øka til 13,5 °C. Nå er det dag 28 og det plopper fortsatt. Tørrhumla forøvrig med 15g Cascade og 15g Mosaic etter 18 dager. Men hvorfor smaker det søtt? Høyt alkoholinnhold? Utover det smaker det veldig godt.
Pils og pilsmalt smaker alltid ganske søtt, synes jeg. Og dekstrinene som (stort sett) utgjør restsukkeret i øl jo ikke søte. Temmelig smakløse, egentlig. Men man kan jo balansere med mer bitterhet. Enkelt å etterfylle med humleekstrakt.
 
Sterkt øl brygga på pilsmalt da. Med lagergjær. De 2 desilitrene som blei tappa til måling var ikke prega av alkoholsmak synes jeg.
 
Pils malt, pils gjær, pils gjæringstemperaur, pils humle. Blir vel en pils sjøl om den er sterk. Tørrhumlinga roter det kanskje litt til.
 
Sterk lager bare brygget på lys basemalt har jeg aldri klart å like av en eller annen grunn. Det blir et eller annet med smaken som "kræsjer" totalt i min gane. Sterk, mørk lager derimot ... :cool:
 
Nede på 1.002. går veeldig sakte.
Søtsmaken er stort sett borte nå..
Alkoholsmaken er helt klart til stede, smaker som en kraftig pils.
Blir gøy å se hva dette er etter noe lagring.
 

Vedlegg

  • pils.jpg
    pils.jpg
    131,4 KB · Sett: 34
Nede på 1.002. går veeldig sakte.
Søtsmaken er stort sett borte nå..
Alkoholsmaken er helt klart til stede, smaker som en kraftig pils.
Blir gøy å se hva dette er etter noe lagring.

Hvis alkoholsmaken ikke blir alt for kraftig, vil det hjelpe noe med lagring.
 
Tilbake
Topp