Safale S-04 eller Nottingham gjær i disse ??

India Pale Ale (IPA)


6 kg pale ale malt
400g hvete
100g Biscuit
500g Red X
50g Galena 13% alfa 60 min kok
50 g Cascade 30, 15, 5 og 0 min kok
Safale S-04 eller Nottingham gjær


Pale Ale  


4,5 kg pale ale malt
400g hvete
100g Biscuit
100g cara 20
20g NB 10% alfa 60 min kok
50 g Cascade 5 min kok
Safale S-04 eller Nottingham gjær

APA

6kg pale ale malt  
100g hvete
600g cara 20
25g Galena 13% alfa 60 min kok
50 g Cascade 5 og 0 min kok
Safale S-04 eller Nottingham gjær
 
Jeg ville sagt Nottingham i Pale Ale og IPA, og us-05 i APA. Litt hipp som happ i Pale ale.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Først, jeg er enig med alle som anbefaler us-05 til disse ølene. Men hvis jeg måtte velge mellom nottingham eller s-04 ville jeg valgt nottingham og gjæret på 18 grader. Da får du et nokså nøytralt øl med minimalt med  "engelsk" karakter. Men eller er us-05 en enkel og god gjær.

mvh

Bårdd
 
Duckboot skrev:
Jeg ville sagt Nottingham i Pale Ale og IPA, og us-05 i APA. Litt hipp som happ i Pale ale.

Jeg ble litt nysgjerrig på den anbefalinga. Hvorfor ønsker du forskjellige estere i en IPA og en APA?

Er valget S-04 eller Nottingham, ville jeg sagt Nottingham. Lenge siden jeg har brukt den selv, men den har et rykte for å gi veldig ren gjæring ved litt kjølig ale-temperaur. S-04 bidrar med litt estere som gir «britisk» smak, selv om den ikke er veldig utpreget, og kan være litt forstyrrende i amerikanske øltyper.

Men ellers er jeg enig i at US-05 er det sikre tørrgjærvalget i disse øltypene. Andre alternativer er Mangrove's Jack M44 eller M10 og Lallemand BRY-97.
 
janvad skrev:
Hvilke resultat kan jeg forvente meg om jeg bruker Safale s-04 eller danstar Nottingham?
Safale S-04 tror jeg gir lavere utgjæring. Nottingham gjærer skikkelig ut.
 
Jeg ser at mange ikke er veldig store fan av Nottingham. Eller er det kanskje det at man liker US-05 bedre?
Men hvorfor?
Jeg synes at Nottingham gir en bedre "karakter" på typiske engelske Ale, mens US-05 overlater alt til malten og humlen for å danne smaken.
Hva er det som gjør at mange velger US-05 over Nottingham?

Edit: Beklager litt trådkapring.
 
Duckboot skrev:
Jeg ser at mange ikke er veldig store fan av Nottingham. Eller er det kanskje det at man liker US-05 bedre?
Men hvorfor?
Jeg synes at Nottingham gir en bedre "karakter" på typiske engelske Ale, mens US-05 overlater alt til malten og humlen for å danne smaken.
Hva er det som gjør at mange velger US-05 over Nottingham?

Edit: Beklager litt trådkapring.

Tråd starter skal lage IPA, Pale Ale  og American Pale Ale!
Da er et ikke spesielt ønskelig med for mye "karakter" fra gjæren.
Det at mange velger US-05 fremfor Nottingham er nok pga det at den gjærer så rent som den gjør.
Da blir det av mindre betydning at man har brukt Nottingham i de siste bryggene selv ;)
 
Ser de fleste anbefaler US-05, så det blir nok og prøve den. Men når det kommer til IPA oppskriften så er jo det en  tilnærmet Nøgne Ø  IPA klone, bruker ikke de WLP 007 i den? Og etter det jeg finner på nettet så er tørrgjær substitut for WLP007  safale S-04? Eller tar jeg feil? Blir det et bedre resultat med US-05 ?

Jan
 
Bernts skrev:
Duckboot skrev:
Jeg ser at mange ikke er veldig store fan av Nottingham. Eller er det kanskje det at man liker US-05 bedre?
Men hvorfor?
Jeg synes at Nottingham gir en bedre "karakter" på typiske engelske Ale, mens US-05 overlater alt til malten og humlen for å danne smaken.
Hva er det som gjør at mange velger US-05 over Nottingham?

Edit: Beklager litt trådkapring.

Tråd starter skal lage IPA, Pale Ale  og American Pale Ale!
Da er et ikke spesielt ønskelig med for mye "karakter" fra gjæren.
Det at mange velger US-05 fremfor Nottingham er nok pga det at den gjærer så rent som den gjør.
Da blir det av mindre betydning at man har brukt Nottingham i de siste bryggene selv ;)
Selv når man har brukt det i blandt annet 1 IPA og 1 APA, og var veldig fornøyd med resultatet?
Men men - Smaken er som baken, osv osv  ;D
 
Duckboot: Det var derfor jeg skrev svaret jeg skrev.
Jeg vet du har brukt Nottingham i dine siste brygg og at du har vært strålende fornøyd med den.
Det er ikke det at gjæren er dårlig, men det finnes bedre alternativer.
Det vil overraske meg stort hvis du fremdeles anbefaler Nottingham i APA og IPA når du har fått noen hundre brygg under belte, med forskjellige gjærstammer.
 
Bernts skrev:
Duckboot: Det var derfor jeg skrev svaret jeg skrev.
Jeg vet du har brukt Nottingham i dine siste brygg og at du har vært strålende fornøyd med den.
Det er ikke det at gjæren er dårlig, men det finnes bedre alternativer.
Det vil overraske meg stort hvis du fremdeles anbefaler Nottingham i APA og IPA når du har fått noen hundre brygg under belte, med forskjellige gjærstammer.
Det kan så godt hende - Men frem til da, så er jeg her og suger all kunnskap jeg kan få i forhold til hvorfor man velger ditt foran datt.
:skitbra:

Edit: (Jeg har forresten gått bort fra tørrgjær uansett, så jeg vet ikke hvorfor jeg slenger med på disse diskusjonene)
 
Duckboot skrev:
Jeg synes at Nottingham gir en bedre "karakter" på typiske engelske Ale, mens US-05 overlater alt til malten og humlen for å danne smaken.

I en APA eller amerikansk IPA er det jo akkurat dette du vanligvis vil oppnå. Da svarer du egentlig også på hvorfor folk foretrekker den gjæren (eller en av dens gode venner og nære slektninger) i disse ølene.

Nottingham kan også gi ren gjæring, men oppfattes nok som noe mer lunefull når det gjelder hvordan den endrer esterprofil med ulik gjæringstemperatur.
 
Ut i fra et enkelt internett-søk så ser det ut til at Stone bruker en britisk gjærtype nær wlp007 (som s-04 er tørrversjonen av) som sin house-yeast i Ruination og andre APA/IPA'er, og Mitch Steele anbefaler akkurat wlp007 for de som prøver å kopiere disse. 3 Floyds Zombie Dust bruker WY1968, som vel er Fullers-gjærstammen. Cigar City Jai Alai (en IPA), bruker Thames Valley-gjærstammen. Så å bruke engelske gjærtyper virker ikke så forferdelig skivebom i IPA/APA'er synes jeg.

Edit 1) Forbehold at dette er internettkilder, så ta det med en klype salt
Edit 2) Pekte på Arrogant Bastard, men det er en strong ale, ikke IPA. Stone Ruination er IPA dog.
 
janvad skrev:
Ser de fleste anbefaler US-05, så det blir nok og prøve den. Men når det kommer til IPA oppskriften så er jo det en  tilnærmet Nøgne Ø  IPA klone, bruker ikke de WLP 007 i den? Og etter det jeg finner på nettet så er tørrgjær substitut for WLP007  Safale S-04? Eller tar jeg feil? Blir det et bedre resultat med US-05 ?

Jan

Ja dette har eg ledt flere plassar og. Men eg får det lilsom ilkje til å stemme
Iallefall får ikkje eg samme resultat med s-04 som med 007. Den siste er absolutt å fåretrekke. Det som er mest lilt er flokkuleringsevnen.

Av tørrgjær syns eg eigentleg at us-05 er den som gir meg eit resiltat eg er fornøgd med. S-04 har eg føtt OK øl med, men er ikkje på samme nivå.
 
Duckboot skrev:
Jeg ser at mange ikke er veldig store fan av Nottingham. Eller er det kanskje det at man liker US-05 bedre?
Men hvorfor?
Jeg synes at Nottingham gir en bedre "karakter" på typiske engelske Ale, mens US-05 overlater alt til malten og humlen for å danne smaken.
Hva er det som gjør at mange velger US-05 over Nottingham?

Edit: Beklager litt trådkapring.

Jeg har sikkert mellom 5 og 10 apa/IPA med nottingham og synes den fungerte helt utmerket. Men jeg gjæret gjerne rundt 18c. Nottingham starter raskt og gjærer fort ut. Grunnen tror jeg til at mange meg inkludert i liten grad bruker nottingham er at den faller litt mellom to stoler. Hvis man vil ha california karakter så er us-05 en bedre og like enkel gjær og hvis man vil ha britisk karakter er s-04 bedre men når et gjelder britisk får man så mye mer hvis en går over til fersk gjær.

Jeg har gått tilbake til tørrgjær når det gjelder IPA/APA fordi jeg ikke ser den helt store forbedringen ved å bruke f.eks wlp 001 kontra us-05.

men hvis man vil bruke nottingham så for all del den gir godt øl, også amerikansk inspirerte apa/ipa hvis man har kontroll på temperaturen.

mvh

Bårdd
 
Takker for mange gode svar. Dette er det ejg er på jakt etter, og ikke: "Det bare er sånn" og "Den er bedre fordi den er bedre".
Altså:
Nottingham: Rask og bra utgjæring, Smaksbilde: "Engelsk"
S-04: Middels rask og Middels utgjæring. Smaksbilde: "Engelsk - hakket bedre enn Nottingham"
US-05: Rask og bra utgjæring. Smaksbilde: "Amerikansk"

Er det et greit sammendrag?
 
Tilbake
Topp