Safbrew Abbaye i Imperial Stout - korleis skal dette gå? #tabbe

Har det siste døgnet brygga ein Russian Imperial Porter etter oppskrift frå boka 'Brewing Classic Styles'.
OG: 1.098. IBU: 77.
Klarte etter dobbeltmesking i BB30 og litt DME å ende opp på planlagt OG. Godt fornøgd gikk rehydrert tørrgjær i bøtta, miksa med malingsblander og plassert dunken i gjæringsskapet. Fornøgd kika eg meg rundt i kjellaren og oppdaga noko uventa:

På benken låg to uåpna pakkar med US-05, som eg EGENTLIG skulle bruke i brygget.

Kva skjer no? Korleis vil dette smake? Planlagt FG er 1.030, men eg ender kanskje opp på lavare enn dette? Dette vart eit noko uønska eksperiment....

Full oppskrift:

8,62 kg - Pale Malt
0,68 kg - Black Barley
0,45 kg - Special B Malt
0,23 kg - Caramunich Malt
0,23 kg - Chocolate Malt
0,23 kg - Pale Chocolate Malt

Humle:
100 g Magnum 10,2% - 60 minutt
43 g EKG 6,5% - 10 minutt
57 g EKG 6,5% - 2 minutt

Tilsetting:
2,5 kg fryst blåbær etter 5 dager (etter inspirasjon frå duckboot si oppskrift. Usikker på om dette framleis er ein god idé...)

Sist redigert:

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Det er i alle fall et øl jeg hadde bestilt, om min lokale pub hadde hatt det. Uansett sykt irriterende/jævlig/dritt når man gjør en slik feil etter å ha lagt mye arbeid i meskingen.

Beste tips: Bestem deg for at det var akkkurat slik det skulle være, hev hodet og gled deg over å ha laget noe "godt og spennende"....

Jepp, samme temp, tipper ca 19°. Dette var en Porter med OG ca 1.050. Hadde forventet at Abbaye gjæren skulle gjøre mer av seg smaksmessig, men syns den ble ganske nøytral egentlig.

Sarge

Norbrygg-medlem
Jeg har trua. Så lenge du ikke skal delta i konkurranse der typeriktighet er viktig, så blir dette sikkert et smakfullt øl.

cjohansen

Norbrygg-medlem
Er du sikker på det?
Hvor har du det fra
Mailet bryggeriet for et par år siden. De ville ikke gi oppskriften, men:

de Molen skrev:
Yes, we are not giving away our recipe :)
Base malt would be a lot of pale and cara together with chocolate and roasted malts.
Most important is the yeast though: Belgian Abbey.
This doesn't make it a real imperial stout but more like a Belgian Stout.

Lars Grepstad

Norbrygg-medlem
Ville ikke bekymra meg. Har laga Imperial Stout med WLP566, som også er en litt fruktig sak. Svært bra resultat, men så har jeg heller aldri bekymra meg om typeriktighet. Brukte den gjæren som husgjær det meste av fjoråret. Går også fint til IPA.

Syns gjæren har gjort ein god jobb på denne batchen. Frå 1.098 til 1.050 etter 24 timer. Etter fire døgn (og 2,5 kg blåbær tilsatt) er vi no nede i 1.026 og ABV på ca 10%. Ikkje har gjæren fått fancy oksygen frå flaske heller (berre malingsblander), så det her er eit skikkelig løvetannbarn! Spørs om det må få eit bilde på veggen i stua....

Hvordan ble denne? Igang med abbaye stout selv nå:)

Den vart ganske sur, men det var nok pga blåbærmengden. Eg satte den under kjelleren og var skuffa over resultatet. Seks måneder etter var den framleis sur men no er den plutselig blitt meget drikkbar! Eg er usikker på kor mykje det belgiske gjæret speler inn i smaken.

Min er helt plain,utenom gjæren så kan rapportere her hvordan det slår ut? Kunne kanskje vært moro med litt eike chips i en slik sak?

Kanskje mengden malt i din oppskrift også skjuler litt preget fra gjæren?

Topp