Fermentis Safbrew BE-256 (tidligere Abbaye)

Sitter og drikker en tripel på 8% laget med denne akkurat nå. Gjæret på 18 grader første fem dager før jeg lot den stige til et par og tyve. Ok belgisk preg men noe alkoholsmak, regner med det kommer seg med noen måneder lagring. Den er bare en måned gammel nå.

Tror dette er samme gjær som westmalle/wlp530 så det er ikke noen saisongjær.
 
Laget en blond som stinket under gjæringen, men som ble ren til slutt, bortsett fra litt svovelpreg. Lite belgisk preg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det noen her som har prøvd denne tørrgjæren og har noen erfaringer å dele ? Tok ut 8 liter vørter av en sint DIPA med OG1.080 og rehydrerte en pose av denne gjæren for å se hvordan den oppfører seg men det skjer fint lite i karet etter 3 dager. Jeg ser at det kommer en og annen liten boble men ikke noe skum eller noe annet. Ser ut som det ligger små klumper av gjær og flyter rundt. Skal måle den senere i kveld og se om det har skjedd noe eller om jeg må gjøre noe mere med denne.
 
Sist redigert:
Brukte denne på siste brygg som hadde OG på 1.066 og den stormgjæret som bare det i 3 dager. Rehydrerte først og pitchet på ca 20 grader.
 
Min har gått fra 1.080 til 1.014 på 3 dager og jeg ser fortsatt ikke noe større aktivitet. Dipa`n gjærer som bare det. Begge ble rehydret samtidig og pitchet samtidig.
 
Brygget blonde ale med denne gjæren. OG var 1,053 og FG 1,004 (!!!!!). Notater: Gjæringen startet veldig fort. Etter dag 5 var gravity allerede 1.006. Var en del gjærklumper i toppen av karet. Dette var også der ved omstikk til tapping men var ikke noe problem i det hele tatt.
Var litt gjærete smak i noen uker men etter noen mnd ble denne skikkelig god. Vet ikke om jeg ville brukt den igjen da.
 
Har brukt den og høstet og gjenbrukt flere ganger. En enkel Saisson, to fruktsaissoner, St.Sunniva og Rochefort 8 klone. Svært tilfreds med alle sammen!
 
Det kan jo være noe alvorlig galt med mine smaksløker og luktesanser, men jeg synes Abbaye har vært påfallende lik WLP530 på min standardoppskrift på dubbel. Til bryllupet vårt i starten av september planla jeg å lage en litt nedskalert belgisk brun, men da gjæret den lengre ned enn tidligere erfart (O.G: 1.054 / F.G: 1.006). Denne kvelden slo den Wit'en ganske klart i popularitet - hvilket kom litt uventet på meg.

Med litt høyere O.G har jeg tidligere havnet i området rundt 1.012 med denne gjæren.
 
Noen som har erfaringer med denne gjæren? Brygget noe som skal ligne på leffe blonde for en uke siden. I starten luktet det fryktelig i gjæringsrommet, har avtatt litt men lukter fortsatt ille. Råtten lukt, kan det være noe svovelaktig? Er det normalt for denne gjæren?
 
Noen som har erfaringer med denne gjæren? Brygget noe som skal ligne på leffe blonde for en uke siden. I starten luktet det fryktelig i gjæringsrommet, har avtatt litt men lukter fortsatt ille. Råtten lukt, kan det være noe svovelaktig? Er det normalt for denne gjæren?
Jeg brukte Safbrew Abbaye for første gang i går. Har nøyaktig lik opplevelse som deg. Det lukter svovel i gjærkammeret mitt. Den står og gjærer fint på 18 grader. Jeg har vært borti lignede lukt tidligere, men kan ikke huske hvilket gjær det var. Det gikk uansett bra med øllet den gangen. Har ennå ikke hatt noen uhell med infeksjon i hvert fall. Derfor tror jeg at denne svovelaktige lukten under stormgjæringen er normal. :)
 
Har det siste døgnet brygga ein Russian Imperial Porter etter oppskrift frå boka 'Brewing Classic Styles'.
OG: 1.098. IBU: 77.
Klarte etter dobbeltmesking i BB30 og litt DME å ende opp på planlagt OG. Godt fornøgd gikk rehydrert tørrgjær i bøtta, miksa med malingsblander og plassert dunken i gjæringsskapet. Fornøgd kika eg meg rundt i kjellaren og oppdaga noko uventa:

På benken låg to uåpna pakkar med US-05, som eg EGENTLIG skulle bruke i brygget.

Kva skjer no? Korleis vil dette smake? Planlagt FG er 1.030, men eg ender kanskje opp på lavare enn dette? Dette vart eit noko uønska eksperiment....

Full oppskrift:

8,62 kg - Pale Malt
0,68 kg - Black Barley
0,45 kg - Special B Malt
0,23 kg - Caramunich Malt
0,23 kg - Chocolate Malt
0,23 kg - Pale Chocolate Malt

Humle:
100 g Magnum 10,2% - 60 minutt
43 g EKG 6,5% - 10 minutt
57 g EKG 6,5% - 2 minutt

Tilsetting:
2,5 kg fryst blåbær etter 5 dager (etter inspirasjon frå duckboot si oppskrift. Usikker på om dette framleis er ein god idé...)
 
Sist redigert:
Det er i alle fall et øl jeg hadde bestilt, om min lokale pub hadde hatt det. Uansett sykt irriterende/jævlig/dritt når man gjør en slik feil etter å ha lagt mye arbeid i meskingen.

Beste tips: Bestem deg for at det var akkkurat slik det skulle være, hev hodet og gled deg over å ha laget noe "godt og spennende"....
 
Jepp, samme temp, tipper ca 19°. Dette var en Porter med OG ca 1.050. Hadde forventet at Abbaye gjæren skulle gjøre mer av seg smaksmessig, men syns den ble ganske nøytral egentlig.
 
Jeg har trua. Så lenge du ikke skal delta i konkurranse der typeriktighet er viktig, så blir dette sikkert et smakfullt øl.
 
Tilbake
Topp