Saflager S-23 på 20 grader

Fant en Anchor Steam clone på nettet. I oppskriften står det at det skal benyttes Saflager S-23 og gjæres på 20 grader. Dette blir litt feil for meg, jeg bruker denne gjæra på ca 12 grader normalt. Noen som har erfaring på dette?

gunnar Schie

Finn Berger

Moderator
Fant en Anchor Steam clone på nettet. I oppskriften står det at det skal benyttes Saflager S-23 og gjæres på 20 grader. Dette blir litt feil for meg, jeg bruker denne gjæra på ca 12 grader normalt. Noen som har erfaring på dette?

gunnar Schie
Ikke med den gjæren, men jeg har gjæra et sånt øl med s-189 på 16 grader. Det blei bra, og nå skal jeg brygge et med den originale gjæren, og tenker å bruke samme temperatur. Det er vel den som Anchor bruker, også.

Skal du bruke tørrgjær, hadde jeg tatt 34/70, som i alle fall tåler høyere temperaturer godt. s-23 har jeg aldri brukt, så jeg aner ikke hvordan den oppfører seg, men Fermentis setter øvre grense for idealtemp. til 15 grader, så den tåler sikkert 15-16 grader helt fint. Jeg ser ikke noe poeng i gå høyere så lenge du har temperaturkontroll.

Topp