saftkoker på jernia, kan den brukes til mesking?

jernia har en "saftkoker" på tilbud nå. jeg har bare lagd ekstrakt-brygg frem til nå så er litt grønn, men jeg lurte, er det mulig å bruke en slik til mesking?
evt. sammen med en induksjonsplate, for med den kan du stille inn riktig temperatur ikke sant? eller bare inbiller jeg meg ting?

uansett så er det verdt å ta meg seg det andre tilbudet på bildet. en 17,5L kjele til 399,- som fungerer på induksjonsplate, den skal jeg kjøpe meg. perfekt for ekstraktbrygging!
 

Vedlegg

  • saftkokerjernia.jpg
    saftkokerjernia.jpg
    78,2 KB · Sett: 1.938
Jeg vil tro det er mye prakk å bruke en saftkoker til mesking.
Hullene i bunnen ser ut til å være ganske store, så du vil sikkert få mye partikler med når du skal skylle.
Ser volumet er ganske lite, kun 7.5 liter. Du trenger gjerne opp mot 30 liter for å få plass til malten og meskevannet.
I tillegg er den ikke isolert, så du må monitorere temperaturen konstant, og treffe riktig temperatur ved å skru av og på platetoppen.
Ser for meg mye banning og mye søl.

Et godt og billigere alternativ som jeg fremdeles sverger til er en vanlig kjølebag fra Europris med kobbermanifold og kuleventil. Merk at du må kjøpe kobber-bend og t-stykker på en rør-butikk i disse dager, da både Clahs Olson og Bilrema har sluttet å føre disse. Ellers har disse de fleste deler, untatt silikontubing som du får fra Tess eller fks. morebeer.com.
 
tomv skrev:
silikontubing? hva er det, hvor brukes det?
er det silikon-pakning?, som gjør at det er tett rundt kulekran?

fant ett enda bedre kjøp idag som jeg kommer til slå til på etter jobb.
hyttekjele hos gausdal landhandleri 26,5L med tappekran for 490,-
http://gaus.no/forside/katalog/detaljer/?cid=40&pci=26800805

Ville tenkt meg godt om dersom du skal begynne med All-grain; 26.5 liter blir i minste laget, selv for en 18-20-liters batch. Jeg bruker selv en 38-liters kjele for et brygg på 25 liter. Det fordamper en god del, og du mister MYE vørter til trub og humle som legger seg i bunnen av kjelen. Særlig ved brygging av IPA og andre øl med mye humle. Men en slik kjele er ideell til å varme skyllevannet i. Kjekt med tappekran. På en båtbutikk får du sikkert tak i en krabbegryte på 40 liter til omtrent samme pris.

Silikontubing (eller rett og slett silikonslange) bruker du som avtappings-slange fra meskekaret når du skyller ut vørteren. Dette istedenfor slanger av PVC-plast som sies å avgi farlige stoffer ved høye temperaturer. 
 
Tilbake
Topp