Saga Golden Blonde ølsett

Har nå kjøpt et saga Golden sett på europris og der følger det med humle og humlepose. I bruksanvisningen skal man ikke koke maltekstrakten, men kan jeg gjøre det? Og legge i humlen på slutten av koketiden?
Kan jeg deretter blande i resten av vannet fra springen for å kjøle ned? (Jeg har bare 10 liters kasserolle.) jeg ser i bruksanvisningen at man skal "tørrhumle" etter Ca 10 dager,men jeg jobber på sjøen så hva vil skje hvis jeg legger humleposen i gjæringskaret (forutsatt at jeg ikke koker ekstrakten og humler da) og lar den ligge i 3 uker? Er det ikke stor fare for infeksjon ved tørrhumling? Bør posen med innhold legges kjapt i kokende vann for å drepe bakterier?
 
Oioi, her var det mye å ta stilling til... Hvor lenge du er borte, og hvor lenge hjemme av gangen, er vel vesentlig her.

1. Vørter bør ikke stå altfor lenge på gjærkaka, 3 uker bør være max.
2. Ekstrakten skal ikke kokes, da den allerede har bitterhumle i seg.
3. Alt utstyr du bruker, sleiv, saks, boksåpner, humlepose, gjæringskar, gjærlås, gummipakning, tappekran osv. må desinfiseres, i kokende vann eller Star San. Ikke humlen, da denne i utgangspunktet beskytter mot infeksjon.
4. Hvis du er borte i tre uker, ville jeg nok brygget så sent som overhodet mulig, ref. punkt 1.

Forslag til bryggedagen -- Kok opp noen liter vann i kjelen din. Ta den av platen og tilsett ekstrakten. Skyll ut av boksen med litt varmt vann for å få med deg alle "godsakene". Rør godt. Tøm i gjæringskaret, tilsett kaldt/varmt vann til du når 23 liter og ønsket temperatur. Tilsett gjær, sett på lokk og gjærlås, og be en liten bønn til ølgudene... Når du kommer hjem, stikk om vørter til nytt kar og tilsett humle (med eller uten humlepose). La vørter stå i 5-7 dager og tapp på flasker.

Og lykke til!!
 
Jeg ville ikke vært for stresset over en øl som gjærer i tre uker.

Men ville heller tørrhumlet i
tre dager (f.eks) enn tre uker. Med så lang tid vil du trekke ut gress/klorofyll-smaker og så tanniner.

Du kan bare hive tørrhumle rett oppi ølen siden ph'en og alkoholen i ølen er bakteriehemmende.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp