Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Eramik

Norbrygg-medlem
Plutselig fikk jeg høyere utbytte når jeg brygget denne, tilsatte en del ekstra vann og endte med en OG på 1.056, som var greit nok. FG gikk ned i 1.000. Hard karbonering med 11-12 g pr liter så beregnes abv til ca 8.0% som er litt i overkant. Sånn til neste gang, bør jeg vanne litt ut?

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Plutselig fikk jeg høyere utbytte når jeg brygget denne, tilsatte en del ekstra vann og endte med en OG på 1.056, som var greit nok. FG gikk ned i 1.000. Hard karbonering med 11-12 g pr liter så beregnes abv til ca 8.0% som er litt i overkant. Sånn til neste gang, bør jeg vanne litt ut?
Det ølet ditt der er kanskje best å sammenligne med denne, tatt styrken i betraktning?

loebrygg

Norbrygg-medlem

Jeg pleier også legge meg på 1.056 når jeg brygger denne og havner rundt 7% uten medregnet sukker (8 g/L)
Jeg syntes det er greit, vil ikke ha den no tynnere. Da blir den for tørr

loebrygg

Norbrygg-medlem
Eldorado, de nye er veldig fine
Nøyaktig 2,2 g så vidt jeg husker og passer alle flasketuter

De fra dansukker er av variabel størrelse

Topp