Saison - Gahr

Jeg er i ferd med å lage min første saison. Litt usikker på humlemengder og gjøringstemperatur, men har sett at Gahr har skrevet en artikkel om emnet mm. Er det noen som kan skaffe meg en link til artikkelen eller som har noen gode tips ut fra egen erfaring?
 
Takker for det - da kommer jeg meg inn på litt tryggere grunn. Saison er spennende og annerledes.
 
  • Jeg bruker b64 napolion Imperial Organic. Den er vel egentlig fransk - men håper det blir en saison? Saison er vel litt fransk også?
 
  • Jeg bruker b64 napolion Imperial Organic. Den er vel egentlig fransk - men håper det blir en saison? Saison er vel litt fransk også?
Såvidt jeg forstår, er det en saison-gjær, "samme" som wyeast 3711, og kanskje Belle Saison fra Danstar (tørrgjær). Hvis den oppfører seg som Belle, skal du gi den god tid før du tapper opp. Den (Napoleon) skal gi ekstrem utgjæring, men den bruker antakelig litt tid på å knaske i seg de siste restene av komplekse sukkerarter. Bli ikke overrasket om den går under 1.000.

Vær veldig nøye med reinholdet når du bruker disse gjærtypene, for de vil oppføre seg som infeksjoner om du får dem over i andre brygg.
 
Takker for nyttig tips. Hvor lenge skal jeg la den stå til gjæring? Nå står den på 22 til 23 grader - skal jeg la den være der? Bør jeg bruke litt klor i forbindelse med renholdet for å være på den sikre siden? Infisert øl etter en dags brygging - er ikke bare surt - det er bittert også!
 
Såvidt jeg forstår, er det en saison-gjær, "samme" som wyeast 3711, og kanskje Belle Saison fra Danstar (tørrgjær). Hvis den oppfører seg som Belle, skal du gi den god tid før du tapper opp. Den (Napoleon) skal gi ekstrem utgjæring, men den bruker antakelig litt tid på å knaske i seg de siste restene av komplekse sukkerarter. Bli ikke overrasket om den går under 1.000.

Vær veldig nøye med reinholdet når du bruker disse gjærtypene, for de vil oppføre seg som infeksjoner om du får dem over i andre brygg.
Finnes det noe belegg for å hevde at 'de vil oppføre seg som infeksjoner'?
 
Finnes det noe belegg for å hevde at 'de vil oppføre seg som infeksjoner'?
Hvis du får gjær med veldig høy utgjæring i et brygg hvor det skal være lav utgjæring, blir resultatet veldig høy utgjæring. Litt som for infeksjoner. Min erfaring er dog at normalt renhold er tilstrekkelig, men der er det flere oppfatninger.
 
Hvis du får gjær med veldig høy utgjæring i et brygg hvor det skal være lav utgjæring, blir resultatet veldig høy utgjæring. Litt som for infeksjoner. Min erfaring er dog at normalt renhold er tilstrekkelig, men der er det flere oppfatninger.
Presis! Og det å utsette en gjær for mistanker uten grunn har jeg liten sans for
 
Presis! Og det å utsette en gjær for mistanker uten grunn har jeg liten sans for

Det er ikke snakk om å "utsette for mistanker", og du burde kanskje sjekke om det er noen grunn til å være litt forsiktig med disse gjærtypene før du beskylder meg for lurvete oppførsel?.

Belle saison er en villgjærtype - diastaticus - som er "temmet", og det er antakelig andre saison-gjærtyper med så ekstrem utgjæring også. Om du skulle få ørlite grann wlp013 i et brygg med en annen alegjær, ville det ha null betydning, men om du får litt av disse superattenuerende gjærtypene med, vil du oppleve at de langsomt utvikler seg til gushere, mens de gradvis blir magre og triste i smaken. Veldig mange opplever gushere som oppfører seg på denne måten, og saisongjær er en mulig kilde. Det kan da ikke skade å be folk være litt forsiktige med disse gjærtypene? Har du opplevd å få ølet ditt ødelagt av en slik infeksjon noen gang, ønsker du ikke at andre skal oppleve det.

Jeg sier da ikke at folk ikke skal bruke disse ølgjærene?

Dette har forøvrig vært grundig diskutert her på forumet, og konklusjonen ble vel at det kunne ha noe for seg å være litt forsiktig.
 
Nyttige erfaringer dukker stadig opp. Jeg kommer nok til å være sikker på at jeg rengjør godt nok - noe mer trenger jeg ikke å vite. Men er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan dette ølet skal gjæres - dvs på hvilken temperatur og hvor lenge. Har noen noe formening om hvordan karboneringen bør være så takker jeg for innspill også for det,
 
Det er ikke snakk om å "utsette for mistanker", og du burde kanskje sjekke om det er noen grunn til å være litt forsiktig med disse gjærtypene før du beskylder meg for lurvete oppførsel?.

Belle saison er en villgjærtype - diastaticus - som er "temmet", og det er antakelig andre saison-gjærtyper med så ekstrem utgjæring også.

Har du en kilde for dette du kan henvise meg til slik at jeg kan utdype meg i det? Finner ikke noe konkret når jeg googler :)
 
Har du en kilde for dette du kan henvise meg til slik at jeg kan utdype meg i det? Finner ikke noe konkret når jeg googler :)

http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=16463&page=2 Brukeren "Seed7" forteller at han på forespørsel har fått bekreftet fra Danstar at Belle Saison er en diastaticus. Det har også en av deltakerne på forumet her fått (@Oberstbräu?), men jeg finner ikke igjen tråden nå.

At Belle Saison er en temmet variant av denne villgjæren - som du kan lese litt om her: http://homebrewingfun.blogspot.no/2012/11/yeast-project-ram-4.html - mener jeg er udiskutabelt. At wyeast3711 også er diastaticus klarer jeg ikke for øyeblikket å gjøre til mer enn "noe jeg har lest" (men jeg er veldig sikker på at jeg har lest det flere steder). 3711 stammer antakelig fra Brasserie Thiriez (http://allaboutbeer.com/brasserie-thiriez/), og hvis 3711 og Belle har samme opphav, kommer selvfølgelig Belle derfra, også:). (Gjærfabrikantene er generelt lite villige til å fortelle hvor gjærtypene deres kommer fra, så vidt jeg vet.)

Det som er diskutabelt, er selvfølgelig hvor skummelt det er å bruke villgjærtyper i heimen. Men jeg tenker at det kan være god grunn til å være ekstra forsiktig.
 
...på forespørsel har fått bekreftet fra Danstar at Belle Saison er en diastaticus. Det har også en av deltakerne på forumet her fått (@Oberstbräu?), men jeg finner ikke igjen tråden nå.
Bekreftes. De mente forøvrig at all saisongjær er diastaticus.

3711 stammer antakelig fra Brasserie Thiriez (http://allaboutbeer.com/brasserie-thiriez/), og hvis 3711 og Belle har samme opphav, kommer selvfølgelig Belle derfra, også:).
Jeg har brygga en del med begge disse. Oppfører seg svært forskjellig, uten at jeg kan påstå noe om slektskapsforholdet av den grunn.

Har ellers aldri opplevd kontaminering av batcher gjæra med andre gjærstammer. Gjæringskar i plast, vasket med PBW, desinfisert med StarSan.
 
Bekreftes. De mente forøvrig at all saisongjær er diastaticus.


Jeg har brygga en del med begge disse. Oppfører seg svært forskjellig, uten at jeg kan påstå noe om slektskapsforholdet av den grunn.

Har ellers aldri opplevd kontaminering av batcher gjæra med andre gjærstammer. Gjæringskar i plast, vasket med PBW, desinfisert med StarSan.

Takk - da har ikke hukommelsen helt tatt kvelden ennå:).

Jeg må innrømme at det er et poeng at så mange bruker denne gjæren uten å få problemer. Og villgjær kan jo komme flere steder fra. Det er mye vilt her ute på landet. Kanskje det er pusekatten Olav som er skurken? Han flyr ut og inn som han vil, og er sikkert en kjempeeffekiv villgjærhøster. (Akkurat nå ble han pluselig veldig lite villig til å møte blikket mitt:p.)

Et symptom; gjærbunnfallet i de infiserte ølene er rosa. Forteller det noe? Mener å huske at Belle gir et rosa bunnfall. Eller husker jeg fei?
 
Tilbake
Topp