Saison med bringebær

Har satt en saison til gjæring som jeg skal tilsette bringebær etter stormgjæring. Hvilken mengde frosne bær bør jeg tilsette for å få mer enn et hint og mindre enn overdøvende bringebærsmak og aroma? Og hvor lenge skal bærene ligge i før flasking?
 
Jeg satte et brygg tidligere i sommer hvor jeg tilsatte 800 gram frosne bringebær i 9 liter rett etter stormgjæring. Dette sto i 10 dager. Resultatet ble en syrlig, tørr og god bringebærsaison på 7% med passe smak av bringebær. Passer perfekt på en varm sommerdag!
 
Jeg ville hatt i 500g på 25 liter. Bringebær gir veldig mye smak. De trenger ikke mer enn fire-fem dager vil jeg tro. Du kan se på dem når de ikke har mer å gi. Å fryse dem er lurt mtp effektivitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjør ett forsøk med det samme selv! Fant vekslende informasjon på internett om det var lurt å varmebehandle, lage puré aller hvilke mender som måtte til, så jeg endte med:

  • 900g bær på 23 liter øl
  • Lagde puré i hurtigmikser
  • Vakuumpakket og varmebehandlet på 65°C i 60 minutter
  • Tilsatt etter stormgjæring og ventet 5 dager før fating for å bli kvitt det meste av stein og andre bærrester
Ved fating var det merkbar bringebær-aroma, og en relativt snill syrlig bismak av bringebær. Brukte en relativt standard Wit øl med 50% pale malt, 25% hvetemalt og 25% flaket hvete. En dæsj Citra, og litt koriander/appelsin.

De hadde ikke WLP400 på Vestbrygg når jeg skulle brygge, så prøvde Mangrove Jacks M21 Belgian Wit. Fant veldig lite erfaringer med den på nett, men smaken før karbonering om litt modning er det ikke noe å si på.

Øl'et fikk en slags pastellrosa farge:
IMG_0704.jpg
 
Jeg satte et brygg tidligere i sommer hvor jeg tilsatte 800 gram frosne bringebær i 9 liter rett etter stormgjæring. Dette sto i 10 dager. Resultatet ble en syrlig, tørr og god bringebærsaison på 7% med passe smak av bringebær. Passer perfekt på en varm sommerdag!
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    138,2 KB · Sett: 90
Har du smakt noe på dette enda og kan si noe om hvordan det gikk utover fargen? :)

Sa langt bare smakt før karbonering. Da var det frisk bringebær-aroma og ett passelig balansert hint av syrlig bringebær i smaken. 3-4 dager til eller så til smaking med bobler :)
 
Da var den allerede nede i 1.002 fra 1.046 (shit!) så jeg hadde i 1,6 kg frosne bringebær. Sg prøven smakte veldig lovende. Tørt, men likevel spennende smak. Pitchet på 20 grader og slapp den fri der. 26 grader i dag. Spent!
 
Endte på 1,001 og akkurat passe bringebærsmak. Men det må vel coldcrashes for å få bringebærene til bunns? For nå flyter de godt oppi karet
 
Tilbake
Topp