Saison! Men med WLP565...........?

Saison ble foerste gang smakt av en Noegne Oe(beklager engelsk tastatur). Det var ikke imponerende, kan man si. Men jeg gikk en tur til Henrik, og DER hadde de SAISON som smakte helt vidunderllig. Saa naa har jeg planlagt aa brygge Saison saa snart jeg kommer hjem fra havet. Jeg har lest aartikkelen til Gahr opp og ned og hadde trua paa at dette skulle gaa bra, bestilt lik oppskrift fra Birger men oppdager for sent at jeg har bestilt 565 i stedet for 566. Saa da lurer jeg paa hvor annerledes dette blir? Tydeligvis tar gjaeringen lenger tid, men er det noen som har erfaringer aa dele angaaende WLP565? Jeg hadde tenkt aa ha det til gjaering paa baderomsgulvet, skal sette inn et gjaeringskar med vann noen dager saa jeg kan maale temp der og se om jeg trenger isolasjon mellom kar og gulv eller om jeg maa bruke varmeplate.
 
Den største utfordringen med WLP565 vs WLP566 er at 565 har en utgjæring på 65-75%, mens 566 er opp mot 85%. Tørrhet er nøkkelen til god saison, og 565 er ment til å gjær ut sammen med en annen gjær. Dette kan være veldig spennende med f.eks en syrligere gjær.
Det skal også sies at 566 er en tanke mer fruktig enn 565.

Så det er noen ting som man kan passe på:
  • Nok gærmengde, aktivisert gjennom en starter. Bruk en gjærkalkulator som f.eks  http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
  • Start gjæring rundt 20 grader, og øk temperaturen etter 2 dager med to grader pr dag til du er på 28 grader.
  • Bruk tiden, og om du ser at gjæringen stopper kan du prøv å tilsette en aktivisert pakke med US-05 eller lignende
 
Veldig bra tilbakemelding, takk skal du ha! Jeg vurdere nesten å vente til jeg har fått tak i 566 også, og så dele batchen i to, for å virkelig se og smake forskjellen.
 
Fossdal skrev:
Veldig bra tilbakemelding, takk skal du ha! Jeg vurdere nesten å vente til jeg har fått tak i 566 også, og så dele batchen i to, for å virkelig se og smake forskjellen.

:ilike:  Min type eksperiment, noko eg har gjort ofte, med bratt læringskurve, og stort hell.
 
Jeg har brygget Saison med WLP565 to ganger, og begge gangene har den gjæret godt ut, kanskje for godt. Batchen jeg flasket i går, hadde OG=1,058 og FG=1,005. Det gir en utgjæring på 91 %. Jeg startet på 22 grader, og planen var å heve den 1 grad pr dag til jeg kom til 28 °C, men innen jeg hadde kommet meg til 24 °C, var SG=1,008.
 
Trikset med WLP565 for å oppnå stabilitet er antakelig å bruke ekstra mye O2 i kombinasjon med høy gjæringstemperatur.
 
Har brukt WLP565 3 ganger å er etter min erfaring svært rask til å nå full utgjæring. Bruker ren O2 å varmeplate. Gjærings temperaturen jeg har brukt er 35grader +/-.
Men pitcher gjæra på 18 grader.
 
Takk for alle tilbakemeldinger! Det er nok bare til aa innroemme at jeg ikke har faatt meg o2 utstyr enda, jeg bruker en stavmikser med en duppeditt paa som pisker inn mye luft (hele greia bor i starsan). Skal jeg kjoere denne flere ganger det foerste doegnet, eller bare naar jeg pitcher gjaeren?
 
Jeg har heller ikke O2-utstyr, men bruker malingblander på drill, litt i samme gata som deg. Jeg gjør dette før gjær pitches, og har stort sett suksess med det.
 
Jørn Hammerud skrev:
Jeg har heller ikke O2-utstyr, men bruker malingblander på drill, litt i samme gata som deg. Jeg gjør dette før gjær pitches, og har stort sett suksess med det.

+1  :ilike:

Har ein Imperial Stout ståande i gjæringsskapet. Mesketemperatur: 65 grader. OG 1.100. SG: 1.020 etter 8 dagars gjæring med WLP 002. Brukte starter. Den treng ikkje gjære mykje lenger ned.
Men det er nok tvilsamt at dette er heilt optimalt. Likevel funkar det bra.

Edit: 8 dagars gjæring, ikkje 4 som opphaveleg skrive.
 
Jeg har akkurat lagd saison for første gang, med WLP565.
OG 1.052 FG 1.007, starter tilsatt mens den var aktiv.

Tilsatte ikke oksygen på annen måte enn at jeg lot vørteren renne gjennom et sånt stort ikeadørslag på vei ned i bøtta, jeg innbiller meg at det blir virvla inn litt på den måten men det er vel ikke veldig mye. Grunnet en vond skulder ble det veldig lite risting på dunken etterpå, så jeg var redd den ikke skulle gå så langt ned etter å ha lest om hvor sær den gjæra kan være.
Gjæringstemp startet på i underkant av 20 og økte sakte opp til 26-28 i løpet av et par uker før den falt ned til like over 20 igjen før tapping. Har ikke noe gjæringsskap så var prisgitt varmen vi har hatt i det siste, fikk den ikke høyere enn det.

Den står til karbonering nå så har ikke fått smakt sluttresultatet, men smaken ved tapping virket ålreit, kunne kanskje ha ønsket mer preg fra gjæra men det rimer jo med den "lave" gjæringstempen. Eller så er det med så mye annet øl, at smakene kommer bedre fram etter karbonering.
 
Mye bra tilbakemeldinger her! Takk skal dere ha! Jeg hadde tenkt å kopiere oppskriften til Gahr fra artikkelen om Saison, men så fikk jeg lyst til å prøve bare med pilsnermalt denne gangen, siden jeg har en idè om at en da kjenner særprehet til gjæren enda bedre. Så tenkte jeg at, hvorfor Pilsner, hvorfor ikke Pale Malt og slippe 30 min koking? Hvor stor forskjell i smak blir det egentlig? Jeg har tidligere prøvd å bruke Pale i stedet for Pilsner i en Belgisk blond, uten å kjenne særlig forskjell?
 
Har en saison til gjæring nå. Fikk oppskrift av Vestbrygg. 40 liter vørter med OG 61. Laget starter på 7 liter på to rør gjør med magnetrører og akvariepumpe parallelt og dekanterte. Malt: 89.7% pilsnermalt, 5,5% hvetemalt, 3.7% Munich, 1% Crystal. Tot 12.26kg. Humlet med Hallertauer Mittelfruher. Ristet gjær og vørter godt og gjæret fra 22°C med økning til 25°C over 4 dager til SG ble 10. Så regulerte jeg temp til 22°C. Føler jeg har vært heldig med WLP565, og er veldig spent på resultatet.
 
Hei folkens, tenkte å kapre tråden litt siden jeg selv har nettopp laget en saision og hvor vi har brukt den samme gjærtypen. Problemet er at i vår saision så har vi fått et stort preg av banansmak. Nå husker jeg å ha lest noe om dette men husker ingen ting om det, å finner ikke noe om det for øyeblikket. Kan noen vennligst fortelle meg hva som har skjedd feil her ?:) Jeg lurer på om det kan ha noe med at den ønskede varmen ikke ble oppnådd, med høyest varmetemp på 28C ?
 
Richart skrev:
Hei folkens, tenkte å kapre tråden litt siden jeg selv har nettopp laget en saision og hvor vi har brukt den samme gjærtypen. Problemet er at i vår saision så har vi fått et stort preg av banansmak. Nå husker jeg å ha lest noe om dette men husker ingen ting om det, å finner ikke noe om det for øyeblikket. Kan noen vennligst fortelle meg hva som har skjedd feil her ?:) Jeg lurer på om det kan ha noe med at den ønskede varmen ikke ble oppnådd, med høyest varmetemp på 28C ?

Det er vel ganske vanlig med div belgiske gjærtyper dette. Banansmaken kommer fra estere som gjæren produserer under gjæringen. Har dere hatt høy temperatur helt fra starten? For å unngå mye banansmak kan det hjelpe å starte gjæringen på en lavere temperatur og heve denne gradvis under gjæringen.

Om dere har hatt for lite gjær (underpitchet) kan det også bli produsert mer estere da gjæren jobber på høygir.

Forøvrig er det mange som også foretrekker denne banansmaken på noen brygg, meg inkludert  ;)
 
Brygget nylig med 565. 1.060 til 1.009 efter 1 uge. Tok gjæra direkte fra pakningen etter at ha temperert. 1 vial til 23 L. Ristet dunken mye og holdt tempen på 24 hele vegen. Ølet er svært krydret, tydelig pepper og nærmest nåletræsagtig. Kardemomme muligens. Er nesten juleagtig. Delte batchen og gav 12 L et skudd Brett bruxellensis. Denne har stått 5 uker nu og er tett på 1.000. Veldig spent på den...
 
Brygget nylig med 565. 1.060 til 1.009 efter 1 uge. Tok gjæra direkte fra pakningen etter at ha temperert. 1 vial til 23 L. Ristet dunken mye og holdt tempen på 24 hele vegen. Ølet er svært krydret, tydelig pepper og nærmest nåletræsagtig. Kardemomme muligens. Er nesten juleagtig. Delte batchen og gav 12 L et skudd Brett bruxellensis. Denne har stått 5 uker nu og er tett på 1.000. Veldig spent på den...

Har brukt 565 to ganger nå. Startet gjæringen på 17, lot den stige etter et par dager. Gjæret ut på 25/26 gr. Rolig og grei jobbing fra gjærens side, uten den mye omtalte hvilepause. Pepper dominerer klart, ikke mye krydder ellers.
 
Tilbake
Topp