Saison -ønsker god oppskrift

Tom Young

Norbrygg-medlem
Braasj Bryggeri skal brygge en Saison, men trenger en god og typeriktig oppskrift. Er det noen som har en noen forslag?
 
Hvordan stiller du deg til bruk av amerikansk humle. Saison du Buff er skikkelig snadder men bruker am humle og div urter.
 
Åpen for det meste, men ønsker i utgangspunktet å lage den typeriktig. Så kan vi evt eksperimentere litt med senere brygg. Har kikket på Saison-artikkelen til Gahr og der er det absolutt mye nyttig å hente. Den blir nok utgangspunktet vårt dersom ingen sitter på en oppskrift de er veldig fornøyde med.
 
BYO hadde en artikkel på Saison i det siste nummeret. Ser at de har rug i oppskriften sin, men den kan kanskje brukes til sammenlikning likevel?
https://byo.com/stories/issue/item/2822-saison-a-beer-for-all-seasons

Rye Saisonby Steve Fletty,St. Paul, Minnesota
(5 gallons/19 L, all-grain)
OG = 1.056 FG = 1.008
IBU = 31 SRM = 5 ABV = 6.3%

Ingredients
9 lb. 11 oz. (4.4 kg) US 6-row malt1 lb. 11 oz (765 g) flaked rye
9 oz. (0.26 kg) Turbinado sugar
7.3 AAU Nugget hops
(0.56 oz./16 g of 13% alpha acids)
(60 min.)
2.2 AAU Amarillo® hops
(0.25 oz./7 g of 8.9% alpha acids)
(15 min.)
2.4 AAU Centennial hops
(0.25 oz./7 g of 9.5% alpha acids)
(15 min.)
0.5 oz. (14 g) Amarillo® hops (0 min.)
0.5 oz. (14 g) Centennial hops (0 min.)
Wyeast 3726 (Farmhouse Ale) yeast
(1-qt./1-L yeast starter)
1 cup corn sugar (for priming)

Step by Step
Two or three days before brew day, make the yeast starter, aerating the wort thoroughly (preferably with oxygen) before pitching the yeast. On brew day, mash in the malt and rye at 149 °F (65 °C) in 15 qts. (14 L) of water. Hold at this temperature for 60 minutes. Raise the mash temperature to 170 °F (77 °C), hold for 5 minutes then recirculate. Run off the wort and sparge with water hot enough to keep the grain bed around 170 °F (77 °C). Collect 6.5 gallons (25 L) of wort. (Check that final runnings do not drop below SG 1.010.) Boil the wort for 90 minutes, adding hops at times indicated in the ingredients list. Add the sugar at the end of the boil, stirring to dissolve.

Chill the wort, transfer it to a fermenter and pitch the yeast. Ferment at 85 °F (29 °C). Bottle condition.

Variation: Substitute flaked wheat for rye; substitute Styrian Goldings for Amarillo® and Centennial.
 
Man kan putte svært mange interessante ingredienser i en saison. Det er et flott utgangspunkt for kreativitet og eksperimentering. Bryggerier som the Bruery har virkelig skjønt dette, og deres produkter viser hvor stort spekter øltypen kan ha (hvis man egentlig kan kalle saison en enhetlig øltype). Det viktigste om man vil ha en nogenlunde stilriktig saison er å la gjæren "do the talking" og passe på å gjære ølet skikkelig ut. En tørr finish er king. Dupont bruker forøvrig 100 % pilsnermalt i sin Saison Dupont.
 
Tilbake
Topp