Saison oppskrift, meninger (ekstrakt)

Sitter å leker meg med en oppskrift på saison, og lurte på hva folk tror om denne oppskriften.
Det blir et ekstrakt brygg med steeping av cara pilsen.
Blir å bruke Amarillo til bitter siden jeg har litt liggende igjen fra forrige brygg.
Føler for å gå for Wyeast 3711 French Saison siden denne rett og slett virker som er lettere å ha med å gjøre.
Er ikke sikker på om jeg har overdrevet hveten eller cara pilsen men det kan kanskje noen hjelpe meg med?

Statistics
Boil volume: 23 liters
Volume: 20 liters
OG: 1058
FG:  1014
Alcohol: 5.8 % by vol.
Colour: 12 EBC (Golden)
Bitterness: 23 IBU
BU/GU: 0.39


Fermentables
Dry Light Extract 2500 grammes
Dry Wheat Extract 500 grammes
Cara Pils 37 EBC 300 grammes


Hops
Amarillo 6.5% alpha 20 grammes 60 minutes
Styrian Golding 4.0% alpha 25 grammes 15 minutes
Styrian Golding 4.0% alpha 25 grammes 5 minutes
Styrian Golding 4.0% alpha 25 grammes dry hopped


Fermentation
Yeast: 3711 French Saison
Fermented at 25 degrees C for 14 days.
 
Amarillo :jaha:
du bruker bedre Styrian til bitterhumle også hvis du har bare den.

du må få FG lengre ned (mellom 1002 og 1007). Bruk farin, 10-15% og juster ned OG evt.
 
Det kan vel også være et poeng å begynne gjæringa ved en litt lavere temperatur, for så å skru varmen godt opp til minst 27 for å få den siste utgjæringa i havn.
Edit: Kom plutselig på Jamil Zainasheffs anbefaling om å starte med 20 °C de første to dagene, for så å skru opp temperaturen hver andre dag til du når 27-28 grader.
 
Det er nok best med europeiske humler, men jeg vil tro at du får ganske lite karakter med deg fra Amarilloen om du bare bruker den til bitterhumle. Ikke det perfekte valget, men jeg tror heller ikke det vil ødelegge brygget ditt.

Har dog hørt at Saisongjær er utfordrende å jobbe med, men har aldri forsøkt meg på det selv, så har ingen gode råd å komme med.
 
Det med Amarillo som bitter var bare for å få brukt opp siste rest av det jeg hadde fra sist.
Men kan fint skifte den ut med Styrian i stedet.
Hvis jeg bruker 10% sukker og skal justere ned OG, hvor mye bør jeg gå ned på de forskjellige? Er det greit å holde
alt utenom basemalten på 10-15%?
Har nettopp prøvd litt selv, og kom frem til dette:

Statistics
OG: 1051
FG: 1007
Alcohol: 5.8 % by vol.
Colour: 10 EBC (Golden)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.5


Fermentables
Dry Light Extract 2000 grammes  69%
Dry Wheat Extract 300 grammes  10%
Cara Pils 37 EBC 300 grammes  10%
Kandis (light) 300 grammes  10%

Skal også gjøre som det blir sagt å øke tempen gradvis fra 20 til 27 grader. Åssen pleier folk å gjøre det?
Sette dunken på et lite rom med ovn og følge nøye med på temp. måleren?
Takker så mye for alle svar.
 
Mikkel skrev:
Skal også gjøre som det blir sagt å øke tempen gradvis fra 20 til 27 grader. Åssen pleier folk å gjøre det?
Sette dunken på et lite rom med ovn og følge nøye med på temp. måleren?
Takker så mye for alle svar.
Det er vel mulig, men vrient å holde konsistent. Du må huske på at det er temperaturen på dunken, ikke i rommet, som er interessant. Den greieste løsningen på sikt er nok å skaffe seg en temperaturkontroll. Det beste er en med to trinn, dvs både for kjøling og varme. Jeg har løst det hele ved å bruke et gammelt kjøleskap, og satt inn en liten varmelampe (som i utgangspunktet brukes på reptilbur). Varmelampa går på uttaket til varme, og kjøleskapet går på uttaket for kjøling. Du får slike kontroller ganske rimelig på ebay, og det finnes en god tråd her på forumet om bestilling, konstruksjon og bruk. Jeg klarte til slutt å koble den riktig, og jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen på montering av elektriske elementer.
 
Hva slags temperaturkontroller kjøpte du? Jeg finner egentlig ikke noen ETC1000, som noen anbefalte i en annen tråd, på ebay...
 
Jeg har hvertfall en TC-10 temperaturkontroller fra Forttex. Bestilte herfra, og opplevde den som ganske enkel å koble sammen. Så nå har jeg et kjøleskap ute i garasjen, med meget bra fungerende kjøle- og varmestyring.

Mvh,
Tobias
 
Martin E skrev:
Hva slags temperaturkontroller kjøpte du? Jeg finner egentlig ikke noen ETC1000, som noen anbefalte i en annen tråd, på ebay...
Søk på "Mini Digital Temperature Controller Thermostat Aquarium", så ser det ut til at du skal treffe blink. Ser at de ligger rundt $20 for tida, og det er jo slett ikke ille med tanke på alternativene, og at du slipper moms. Resten av det du trenger får du på Clas Ohlson, hvis du ikke har slike ting liggende...
 
tobiasjk skrev:
Jeg har hvertfall en TC-10 temperaturkontroller fra Forttex. Bestilte herfra, og opplevde den som ganske enkel å koble sammen. Så nå har jeg et kjøleskap ute i garasjen, med meget bra fungerende kjøle- og varmestyring.

Mvh,
Tobias
Selve kontrollenheten ligner fryktelig på den jeg kjøpte, men her kan du få den pent montert i en liten kasse, ser det ut til. Min er ikke så fin, he he... Men den virker!
 
Ville også droppet Carapils helt. Kanskje erstattet med munich for farge og maltsmak. Saison skal være tørr og forfriskende, og carapils har en tendens til å motvirke dette. Litt hvete er OK, gir et behagelig syrlig preg. Styrian Goldings er midt i blinken for saison. OG-en din ser helt grei ut, men FG kunne godt vært nede på 1.010 og under.

Jeg har blitt fortalt av Gahr at Saison er noe udefinert siden det er et gårdsøl som brygges på forskjellige lokaliteter, og at "anything goes".

Likevel ville jeg alltid satset på europeisk humle, lite eller ingen krystallmalt, og god utgjæring.
 
Et slik temperaturstyrt kjøleskap må jeg få meg, men ikke riktig enda, trenger alt av deler først.
Veldig smart og grei løsning. Skal se om jeg kan løse temperatur problemet på annen måte for nå.

Munich malt har jeg forstått som ikke egner seg å steepe i følge listen til Beersmith.com.
Har ikke mulighet for mesking i øyeblikket, så planla å heller steepe litt maltkorn for å få litt "freshness" i ølet.
Men ok, er det en annen malt type som egner seg til steeping jeg heller bør gå for?
 
Mikkel skrev:
Et slik temperaturstyrt kjøleskap må jeg få meg, men ikke riktig enda, trenger alt av deler først.
Veldig smart og grei løsning. Skal se om jeg kan løse temperatur problemet på annen måte for nå.

Munich malt har jeg forstått som ikke egner seg å steepe i følge listen til Beersmith.com.
Har ikke mulighet for mesking i øyeblikket, så planla å heller steepe litt maltkorn for å få litt "freshness" i ølet.
Men ok, er det en annen malt type som egner seg til steeping jeg heller bør gå for?
Hvis du har utstyr til å trekke spesialmalt (som en pose eller noe), burde du kunne ta en minimesk. La malten trekke i ca en time på 66C i en times tid, så burde konverteringen gå greit.
 
Ok, det bør gå an. Er det samme fremgangsmetode som steeping bare at man lar det trekke
over en lengre periode? Må det skylles på noe vis, eller kan man bare ta å helle
vørteren over malten i posen for å skylle ut de siste restene av sukkerstoffene?
Sist gang jeg steepet, så brukte jeg bare en humlepose, egner det seg til minimesk?
 
Det burde gå med en humlepose, så lenge den er stor nok. Trikset er å holde meskevannet jevnt på en grei temperatur lenge nok til at stivelsen konverteres til sukker. I alle fall en halvtime, men münchener konverterer nok litt seinere enn feks pale, så jeg ville kanskje strukket det til nærmere en time. Andre har kanskje mer peiling på dette enn meg. Skyll ut malten med varmt vann etterpå, 70-80 grader.
 
Da blir jeg å prøve dette. Men hvor mye vann trenger jeg til mesking og skylling for 300 gram?
Er forresten 300 gram Munich nok, eller bør jeg tilsette mer og justere ned ekstrakten?
 
Godt tips for minimesk er å ha komfyren på svært lav innstilling, f.eks. 50  °C. Så pakker du inn meskegryta i et håndkle og hiver inn i steikeovnen. Da holder den på temperaturen ganske greit. Med et steiketermometer kan du også passe på temperaturen underveis, og evt. tilsette små porsoner med kokende vann for å justere opp et par grader hvis nødvendig. (du kan f.eks. bruke denne kalkulatoren)

Hvis du får lite utbytte av minimesken er det ikke så stor ulykke, siden du får mesteparten av sukkeret ditt fra ekstrakten uansett. Om du vil være sikker på å treffe oppskriften din nøyaktig kan du ha en ekstra pose ekstrakt i huset og regne ut hvor mye ekstra ekstrakt du må tilsette for hvert poeng i SG du havner under det beregnede i minimesken.

300 gram går kjempelett i en humlepose, jeg har meska opptil 1 kg på denne måten (med utbytte rundt 60% om jeg husker rett). Jeg har også alltid minimesket i en time, men aldri gjort noen jodtest eller lignende for å sjekke om det er ferdig før den tid.

Ca 3 liter vann per kg malt er et bra sted å begynne, så rundt én liter vann bør være passe for dine 300g.

Husk å "røre" i malten når du har helt over vannet. Det er jo litt vrient siden malten ligger inne i en pose, men det er viktig at man ikke får maltklumper som er tørre i midten.

Når du er ferdig løfter du maltposen opp i et dørslag og lar den få renne av seg, så heller du minimeskvørteren over i bryggekjelen, legger maltposen tilbake i minimeskekjelen og heller på 1 liter vann ved 80 grader. Rør rundt så du får vaska malten skikkelig, og bruk dørslaget på nytt.
 
Mikkel skrev:
Er forresten 300 gram Munich nok, eller bør jeg tilsette mer og justere ned ekstrakten?
I mitt hode høres 300g mer enn nok ut. Jeg har vel pleid å bruke Münchener for å få litt mer maltfylde, men det er vel ikke først og fremst det jeg ser etter i en saison. Bruk den oppskriften du har, og juster etter egen smak neste gang! :)
 
Forøvrig ingen vits i å bruke lyst kandisukker. Om du bare vil ha ølet tørrere (som er et poeng i saison), kan du like gjerne bruke farin. Det kan du bytte ut like for like med lys DME.

Saison ruler! Jeg er midt i et "saison-eksperiment" med fire forskjellige brygginger. Skal poste en artikkel om emnet i medlemsseksjonen senere i høst.
 
Tilbake
Topp