Saisongjær (3711)

HenningPP

Norbrygg-medlem
Heisann!

På onsdag brygget jeg en ganske standard pale ale. På grunn av nesten tomskrapte kjøleskap hos Bryggeland i Oslo tirsdag ettermiddag endte jeg opp med to helt forskjellige gjærsorter: Wyeast 1968 London ESB ale, og Wyeast 3711 French Saison (gjærposer med næring). Sistnevnte ble anbefalt av en av gutta som jobber der. Han bruker etter eget utsagn ofte saisongjær i sine brygg, og forespeilet en pepperaktig smaksnyanse. Spennende, i så fall. Selv har jeg ikke brukt saisongjær i noe av de 12 batchene jeg hittil har begått i min hobbybryggerkarriere, så dette er en ny erfaring for meg.

Gjærsortene gikk i hvert sitt gjæringskar med ca 18-19 liter i hvert kar, OG 1054. Vørteren lå på ca 24-25 grader da gjæren ble tilsatt (Gikk for 20 grader, men ble lurt av Speidel-temperaturmåleren). Nå har karene stått i snart 48 timer i et rom som holder ca 18 grader, og det har vært interessant å observe hvor ulikt gjærsortene jobber.

1968 begynte å ploppe etter 7-8 timer, ploppet heftig i ca 24 timer og er nå nede på forsiktig plopping.

3711 (saison) har ennå ikke gitt fra seg så mye som et plupp. Har løftet på lokket og observert brukbart med skum på toppen.

På "Det lille ekstra"-delen av forumet har jeg lest med interesse det Gahr skriver om saison. Jeg tolker det dithen at saisongjæren er litt mer varmekjær enn andre gjærtyper. Har varmekabler på badet. Bør jeg sette karet med saisongjær inn dit noen dager?
 
Ja er det korte svaret. Har forstått det slik at french saison ikke er så avhengig av temperatur som wlp565 (saison I), men alikevel vil det nok være fordelaktig med høyere temperatur enn vanlig. Har lest at french saison kan gjære svært langt ned og gjærer raskere enn mange andre saisongjærtyper. Plopping er et dårlig mål på gjæringsaktivitet, skummet indikerer at det er ting som foregår, men det er bare en sg-måling som kan fortelle deg hvordan gjæringen går.

er sikker på at det blir en fornøyelse
 
Kort svar, ta en SG-måling så finner du ut av det.

Sjøl har jeg ikke hatt problemer med å gjære 3711 på 18 grader.  3711 er en maskin av en gjær, forvent FG rundt 1005 elns.
 
Hva var produksjonsdato på gjæren? Iom. at kjøleskapet var nær tomt mistenker jeg at den er litt gammel. Og dersom du ikke laget en starter så har du en ganske bra underpitch, som kan forklare hvorfor det tar litt til å få gang på gjæringen. :)
 
Tusen takk for mange fine innspill og råd. Ble til at jeg satte karet på en krakk på badet (21 grader), før jeg hastet til Bergen (...der jeg tenker å smake på første ølet til 7 Fjell, samt spise på Jakobs før de legger ned).

Skal måle gravity og sjekke dato på gjæren på søndag. Har fremdeles trua på at dette blir bra, og gleder meg til å smake forskjellen på de to gjærtypene i ellers identiske brygg. :)
 
Pleier dere forresten å lage gjærstarter på gjær som kommer med egen næring i "pose i posen"?
 
Vel tilbake fra regnets og breiflabbens hovedstad kan jeg konstatere at 3711 jobber godt. SG var nede i 1020, og det smakte svært godt. Helt klart forskjellige nyanser i smaksbildet på pale ale-en med 3711 kontra ale-en med 1968.

For øvrig fikk jeg i løpet av kortturen til Bergen smakt Syv Fjells debutøl Vinter, en mørk ale med en fremtredende, ren humleprofil. På ingen måte spektakulær, men solid.
 
Tilbake
Topp