Samboer på lavkarbo

Samboeren min er altså på lavkarbo, og kan ikke drikke "vanlig" hjemmebrygget øl. Jeg vet det er et dumt spørsmål før jeg spør det, men mon tro om det finnes en måte der man - som hjemmebrygger - kunne redusere mengde karbohydrater i et hjemmebrygget øl til et "akseptabelt minimum"? Industribryggeriene lager "lite"-øl, men jeg antar det er en hel vitenskap for å få det til... eller?
 
hmm... siden det ikke er oppskrift jeg ber om var det kanskje feil forum å skrive i, men dere får flytte tråden hvis den er alt for upassende i dette forumet! :p
 
Lavkarbbo+øl går dårlig. Skal en drikke alkohol på lavkarbo kur er det vel rent brennennevin som gjelder... Men med 5-2 kuren derimot....
 
Vanlig butikkøl har færre kalorier enn både brus og melk så så gæli er det ikke..
 
kaloriene er ikke problemet, det er karbohydratene som må unngås på en lavkarbodiett, noe som jo er vanskelig i en drikk som nærmest er basert på søtstoff
 
Hvis det kun er karbohydratene som må unngås, er det om å gjøre å få den så tørr som mulig. Samtidig stiger alkoholmengden, som inneholder mye kalorier, men ikke karbohydrater.

Så lav mesketemperatur og en gjær som er veldig glad i sukker vil vel være en god løsning.
 
Hvis det kun er karbohydratene som må unngås, er det om å gjøre å få den så tørr som mulig. Samtidig stiger alkoholmengden, som inneholder mye kalorier, men ikke karbohydrater.

Så lav mesketemperatur og en gjær som er veldig glad i sukker vil vel være en god løsning.
det var sånne svar jeg var på leting etter! :) Så, om jeg tar sikte på en ganske lav OG for at det ikke skal bli så aaaalt for sterkt, samtidig som jeg mesker ganske lavt (enstegs mesking på 62-63 grader kanskje?). For at dette ikke skal bli en alkoholholdig drikk som ellers smaker bare vann kan en markant humleprofil være bra (heldigvis liker min bedre halvdel godt humlet øl)? Med en velvalgt gjær som gjærer ekstremt langt ut og har høy alkoholtoleranse, optimal temperatur osv, vil min på forhånd litt lave OG gjære bortimot helt fritt for søtstoff og dermed karbohydrater... har jeg rett?

Denne "oppskriften" vil sikkert gi et rekordlavt utbytte, og muligens bli et merkelig øl som ikke er tilnærmet typeriktig innenfor noen sjanger, men det har seg da sånn at min kjære har fått smaken på hjemmelaget, og da hadde det jo vært kult å lage noe hjemmelaget som er diettvennlig, bare for å gjøre det?
 
Høres ut som en god plan. For å få en lav FG er det også lurt å unngå malt-typer som har store mengder ufermenterbart sukker, som caramel, crystal og munich. Vil du ha fylde, er det bedre å bruke enda mørkere typer som chocolate og roasted barley. Disse er behandlet på så høy temperatur at karbohydratene blir ødelagt.

Men på en måte blir en lav FG litt som å 'lure' seg selv. Lavkarbodiett er en slankekur, og selv om du gjør om mest mulig av karbohydratene til alkohol, vil dessverre energimengden (kaloriene) være den samme.

Men lavkarbo, det blir det.
 
kalorier skal man ha ganske mye av på en lavkarbodiett har jeg forstått (på engelsk kaller de det LCHF- Low carb high fat). Neste spørsmål, hva skal til for å måle reelt innhold av harbohydrater i alkoholholdig drikk? Mastergrad i biologi og eget laboratorium? Eller klarer jeg det med fagbrev i industrimekanikerfaget og langt fremskreden dingsegalskap?
 
akkurat ja. for det har jo alle i garasjen? spesielt jeg som ikke har garasje engang.. Hehe, nei jeg får stole på at refraktometer og øchslevekta gjør jobben.
 
Nå kaster jeg bare bensin på bålet, siden det er mange meninger om akkurat disse: Hva med Beano? :) Mr. Wizard gjorde en undersøkelse med disse og han fikk "Lite" Weizen med det.
 
Du kan jo bruke Beersmith+øl med kjent karbohydrat og kalori innhold for å estimere...

Eksempel: Pils 4.7% alc. har ca. 400 kalorier per liter og ca. 32g karbohydrat per liter. I Beersmith må du ha OG på 1.044 og FG på 1.008 for å få et øl på 4.7% med ca. 400 kalorier. Da er det en god antagelse at lager du et øl med OG på 1.044 og FG på 1.008 så har det omtrent 32g karbohydrat per liter uansett hva slags malt du lager det av...

Når det er sagt så tror jeg fruens ukentlige vekttap vil lide hvis hun drikker øl på en lavkarbodiett...


.
 
Det går også an å kjøpe ekstra enzymer (amylase) og tilsette underveis i mesken for å få stor nedbrytning og svært enkle sukkerarter. Om det blir noe godt eller slankende øl, derimot, skal jeg ikke uttale meg om.
 
Bruk lav og og gjær med saisongjær da er du nede i 1004 eller lavere og så får du et øl med smak
 
Tilbake
Topp