Samme batch ulik resultat i ulike gjæringskar

Vi er tre personer som har brygget på et laug et par ganger. Siste brygg før jul var en pils som vi har noen spørsmål ved. Alle karrene har fått identisk behandling fra kokekjælen til ferdig gjæring. De har gjæret i samme kjølerom og fått samme diacetylrest.

To av oss flasket/fatet forrige uke. Mitt gjæringskarr hadde nesten en spritaktig alkohollukt over seg da vi åpnet lokket. Den andre var helt ok. Hva kan noe slikt skyldes. Så for øvrig ingen andre tegn på infeksjoner i overflate og den har gjæret bra ned til est. FG

Identifiserte mulige feilkilder: For høy mesketemp i starten av mesken. - Men dette ville vel påvirket begge gjærkar?

Kan det oppstå forskjell i når på 70 liters kjelen man tapper. Vil en som tapper først få mindre sukker enn den siste? Det synker vel ikke så fort når man sirkulerer vøreter under nedkjøling?
 
W 34-70. Sprinklet over uten starter. Ikke oksygenert, manglet stenen. Men ristet masse på alle. Eneste forskjell på karene er hvor i kokkjelen nivået var og ristingen som ikke blir identisk.

Hva kan den sterke alkohollukten være? Lukten var egentlig mest tydelig i gjæringskaret, men kjente den også etter jeg fylte fatet. Luktet sterkt i midten av karet om man luktet over.
I tilegg så min andel mye lysere ut en de andre. Husker ikke hvilken rekkefølge mitt kar ble fylt i.
 
sterk alkohollukt kan være fra fuselalkoholer gjerne forårsaket av for høy gjæringstemperatur, så hvordan dere har kontroll på gjæringstemperatur i skapet/på gjærkarene kan muligens gi uik forløp av gjæringsprosessen...
 
Smakte. Ikke noe sterk alkoholsmak. Smakte ok tror jeg. Vi har begge lagret i samme kjølerom i samme høyde. Temp har vært stabil på 11 grader
 
Forøvrig føles den "seig" i munnen, som om den skulle ha høy viskositet. Noen idéer til hva som er gått feil? Vil det kunne bedre seg om gjæren får jobbe ytterligere med sukkerlaken?

Klarheten bedret seg etter å ha tappet av 1,5 liter. Neste gang blir det kun kunstig karbonering!
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    131,1 KB · Sett: 33
Tilbake
Topp