1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Saniclean eller star san

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Alexander89, 27 Jun 2017.

1. Alexander89

Alexander89
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei!

Da er første brygget snart konsumert, så da er det vel på tide å tenke på neste.
    Rengjøring er jo viktig i alt dette her, så lurer på hva folk bruker av middel? Etter litt lesing heller jeg vel mot star san, som virket enkel å bruke ihht. At man ikke trenger å skylle etter bruk.

Tenkte og bestille med flaskespyler som man kobler til vannkrana (kjøkken kran), pluss en sånn plastisk sak man heller middel i med pumpe funksjon for å få middel inni flaska, så ett flaske stativ (tørkestativ) med plass til 81 flasker (da denne av en merkelig grunn er billigere enn den som tar 45)

Noen som har noe innspill?:)

På forhånd takk!
    Alex

2. gob0

gob0
    Expand Collapse
    Registrert bruker

PBW og flaskekost for å rengjøre. Skyll godt med vann etterpå. Star San bruker du for å desinfisere flaskene og gjæringstanken like før bruk.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

RETBergen liker dette.
  3. Alexander89

Alexander89
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svar:)

Er pbw og kost nødvendig når man ikke ser rester i flaskene? :) har altid skylt ut groms og sånt rett etter jeg har helt ølet i glasset.

4. mnxnor

mnxnor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi skyller hver flaske med vann rett etter ølen er helt i glasset.
    På flaskedagen så skyller vi kun flaskene med starsan. Har ikke hatt infeksjon i noen flasker på 33 batcher.

Jørgen O og vb liker dette.
  5. gob0

gob0
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg hadde ikke brukt kost om det ikke var noen synlige rester. Da ville jeg bare lagt flaskene i et varmt vannbad med PBW. Da er du helt sikker på at flaskene er gullende rene til neste batch

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

6. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tåler ølet å stå lenge slik? Fikk gushere på slutten på en pils jeg brygget for 9 mnd siden. Skyller jeg også og legger flaskene i kaustikksoda et døgn eller 30..... Alt ettersom det passer med tid. Skyller 4 ganger med vann etterpå. Før starsan på flaskedagen.

7. Alexander89

Alexander89
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for gode råd!:) da blir det snart IPA;p

8. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Styremedlem

Husk at StarSan først og fremst er et middel for å desinfisere allerede rengjorte flater.

gob0 liker dette.
  9. urkis

urkis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I starten av min bryggekarriere lot jeg være å bruke flaskekost. Jeg skylte alltid godt rett etter skjenking og regnet det var ok. Så fikk jeg se en flaske i solskinn og da skjønte jeg at selv om en skyller så er det alltid et belegg på innsiden av flaskene. Min metode er da slik: Jeg skyller alltid flaskene godt rett etter jeg har skjenket øl. De settes så opp ned i et brett fra Easy Drainer. Dagen jeg skal flaske nytt øl legger jeg de i et stort kar med varmt vann der jeg har blandet i PBW eller chempro Oxi, stort nok til en kasse kommer ned i og slik at jeg får fylt alle og samtidig får jeg fjernet etikettene.
    Bruker flaskebørste og så går de til høytrykkskylling. Deretter er det desinfisering med flaskeskyller og plassering i flasketre fram til flaskingen. Sikkert overkill for mange, men jeg motiverer meg selv til å gjøre dette med å tenke på alt det gode ølet som KAN bli ødelagt av infeksjon.

Øivind

Brihava og gob0 liker dette.
  10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hadde du på dette tidspunktet brukt belle saison noen gang da du merket at det var et belegg på flaskene?

11. Alexander89

Alexander89
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det veit jeg, derfor jeg har skylt flaskene etter bruk, pluss at jeg tenkte å bestille den flaskespyleren man setter på vannkrana, så helt til slutt før flasking bruke star san og henge de opp på flaskeholderen.

12. urkis

urkis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, hadde bare brukt US-05 og Saflager s-23 på dette tidspunktet i bryggekarrieren...

13. mnxnor

mnxnor
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har ikke lagret så mange av batchene vi har laget. Men har en imperial stout som har stått 14 mnd på flaske og en WV12 clone som har stått 9mnd. Begge er fine.

Men nå har vi uansett gått over på fat, ble lei av flasking.

Mc. liker dette.
  14. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ønsker meg flere fat og beergun. Så kan jeg flaske etter behov.

15. Alexander89

Alexander89
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er der stor forskjell fra flaske til fat? Ihht smak?:)

16. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det vet jeg ikke. Har aldri testet det opp mot verandre.

17. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

18. HansPB

HansPB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har også fått belegg i flaskene, og har aldri brukt belle saison. Min hypotese er at belegget var såkalt ølstein. Har dermed begynt å bade alle flasker i vann med pbw, som ser ut til å fjerne belegget ganske effektivt selv uten kost.

19. Dag

Dag
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En annen måte: Skyll flaskene så det ikke er synlige rester i dem. Kvelden før tapping stabler du flaskene i stekeovnen og baker dem en time på 200 grader. Slå av ovnen og gå til sengs! Neste morgen er flaskene så kalde at du kan ta dem ut, sette dem i kasser og dekke åpningene med en halvmeter GLadPack eller lignende. Slik kan du også oppbevare rene flasker nærmest uendelig.

Alexander89 og gob0 liker dette.
  20. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Del denne siden