Santas-self-medication

Synest Bryggselv burde oppdatere oppskriftene sine... i alle står det at vannet skal varmes til 2 grader over mesketemperatur. Det stemmer aldri. 5-6 grader over ville være en bedre anbefaling. Ikke at det er noen krise akkurat, men de legger jo opp til at folk skal bomme med 3-4 grader på mesketempen på denne måten.

For type 5 kilo malt må man meske med 7 liter vann pr. kilo malt for at 2 grader over skal være riktig, men så tynn mesk er det vel ingen som bruker og det er heller ikke plass til det i en typisk 36-liters kjele.
 
Sist redigert:
Synest Bryggselv burde oppdatere oppskriftene sine... i alle står det at vannet skal varmes til 2 grader over mesketemperatur. Det stemmer aldri. 5-6 grader over ville være en bedre anbefaling. Ikke at det er noen krise akkurat, men de legger jo opp til at folk skal bomme med 3-4 grader på mesketempen på denne måten.

For type 5 kilo malt må man meske med 7 liter vann pr. kilo malt for at 2 grader over skal være riktig, men så tynn mesk er det vel ingen som bruker og det er heller ikke plass til det i en typisk 36-liters kjele.

Det er jo avhengig av hvilket utstyr du har.

Easybrew
 
Det er jo avhengig av hvilket utstyr du har.

Easybrew
Nei. Det er gitt av temperaturen på maltet og vannet. Oppskriftene er for folk som brygger BIAB og da er de feil. De som driver med oppsett med tre kjeler og pumper klarer seg uansett selv. To grader over er og blir feil. Det er ganske simpel matematikk. 25l vann to grader over mesketemp og en fem-seks-syv kilo malt i romtemp gir ikke mesketemp. Jeg varmer opp til mellom fem og seks grader over og treffer hver gang. Mesker man i romtemperert kjølebag blir det enda mer feil.
 
Et lite regnestykke for å illustere hvordan dette funker

Har følgende utgangspunkt:
25 liter vann på 70 grader
7 kg malt på 20 grader
Varmekapasiteten til vann er 4186 J pr kilo pr grad
Varmekapasiteten til malt er 1840 J pr kilo pr grad (tatt fra internett, tallet for vann er velkjent)

Før blanding er total termisk energi 25*4186*70 + 7*1840*20 = 7.583.100 J
Denne skal være bevart etter blanding.
Etter blanding har vi 32 kilo guffe med en varmekapasitet på (4186*25+1840*7)/32 = 3672 J /kg /grad

Temperatur etter blanding blir da 7.853.100 / 3672 / 32 = 64.5 grader.

Dette forutsetter at meskekjelen allerede er varmet opp (som vil være tilfelle ved BIAB der man gjerne varmer vann og mesker i samme kjele). Om en kjølebag eller noe annet i tillegg skal varmes opp vil blandingstemperaturen bli enda lavere siden noe energi vil gå med til å varme opp boksen.
 
Lurer på å lage denne, eller i alle fall en som er veldig lik, til jul.
Men et generell spørsmål om engelske ales (lurer også på å prøve en engelsk bitter).
I oppskriftene står det gjerne Thomas Fawcett malt - men er det viktig i forhold til sluttresultatet om "den pale malten en får tak i" ?
 
Skal i gang med Santa's for første gang, og sjekket sidene til Whitelabs om min husgjær wlp023 (Burton) kunne brukes til en Old Ale. Har satt en 10 liter starter (dunk med Cider :) ), så jeg har litt som kan brukes...
Hos Whitelabs står følgende:
wlp023 - English Old Ale English & American Strong Ale - verdi 4/4
... noe som tyder bra.
Sjekket også wlp028 (Edinburg...), siden den er en av gjærene i oppskriften, og der finner jeg:
English Old Ale English & American Strong Ale - verdi 2/4
Hva går jeg glipp av og hva vil jeg vinne på dette gjærbytte? Jeg har ingen erfaring med wlp028, men synes wlp023 gir en meget god smak på min IPA...
 
Kjør på med den gjæren du vil. Det meste av engelsk gjær kan brukes helt fint til de fleste britiske øltyper.
 
Vurderer å brygge denne på lørdag, men på grunn av temmelig begrenset kald lagringskapasitet lurer jeg på om den lagringen på 10-12 grader i 1-3 måneder (ref oppskriften på BryggSelv) er avgjørende for sluttproduktet?
Øl blir det jo læll, men er den lagringen avgjørende? :)

Setter pris på svar
 
Ikke avgjørende, men en av mange småting som hjelper på sluttproduktet.
Perfection is doing many small things good...
 
Drakk en av de siste flaskene jeg hadde igjen av denne fra juleølen 2015, helt utmerket! Hadde balansert seg ut enda mer etter såpass med tid, nesten så man burde sette 2017 juleølen nå.
 
Hvor lenge kan denne lagres ?
Har bryggen den selv nå til jul og lurer på og lager en del flasker .
 
Nøgne Ø opererer vel med to års holdbarhet etter bryggedato. Det gjelder nok også hjemmebrygg.
 
Nøgne Ø opererer vel med to års holdbarhet etter bryggedato. Det gjelder nok også hjemmebrygg.
Det er nok mer for å få solgt ting, og å sørge for at det ikke er helt på trynet å drikke.

Et hjemmebrygg kan ikke relateres i det hele tatt til to års holdbarhet.
 
Det riktige svaret er vel at det kommer an på ølet. Sterke og mørke øl kan lagres lenger enn lyse og svake. Et sterkt juleøl kan nok fint lagres utover 2 år?
 
Jeg vil si det avhenger av kvaliteten på bryggeprosessen. Gjør du alle de små tingene riktig, kan du lagre egnede øl i over to år. Er du litt uheldig med O2, desinfisering el., bør det drikkes tidligere.
 
Sist redigert:
Jeg vil si det avhenger av kvaliteten på bryggeprosessen. Gjør du alle de små tingene riktig, kan du lagre egnede øl i over to år. Er du litt uheldig med O2, desinfisering el., bør det drikkes tidligere.

Helt klart et godt poeng. Jeg har igjen litt av to batcher med robust porter, samme oppskrift. De er +/- halvannet år nå. Den ene er god, men plaget av at det gradvis har blitt litt i overkant med kullsyre, mens den andre er perfekt. Helt klart det beste ølet jeg har, og det er ikke mye ute på markedet jeg heller ville drukket. (Jeg tenker å spare de tre flaskene som står i kjelleren, og drikke en hver jul, så får jeg se:).)
 
Tilbake
Topp