Scotch Ale / Wee Heavy, innspill?

Nøkling

Norbrygg-medlem
Prøver å sette sammen en oppskrift til en Scotch Ale /Wee Heavy.
Noen som har innspill?

Est Original Gravity: 1,083 SG
Est Final Gravity: 1,024 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7,8 %
Bitterness: 23,0 IBUs
Est Color: 37,0 EBC

6,35 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 81,2 %
0,45 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 2 5,8 %
0,45 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 3 5,8 %
0,45 kg Special Roast (98,5 EBC) Grain 4 5,8 %
0,07 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 5 0,9 %
0,05 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 6 0,6 %

30,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 60,0 min Hop 7 13,0 IBUs
30,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 30,0 min Hop 8 10,0 IBUs

1,0 pkg Edinburgh Ale (White Labs #WLP028) [35,49 ml] Yeast 9 -
(1.70 L starter)
 
Skotsk øl er gjerne mer dominert av maltsødme enn av røstet malt. Jeg ville kuttet Special Roast, om den er slik jeg har forstått at den er (altså litt som TF Amber Malt). De klassiske oppskriftene i The Homebrewer's guide to Vintage Beer er stort sett pale malt, noen ganger invert sukker og karamellfarge.
 
Dropp 30-minuttershumlen. Den er bare i veien, og innen ølet er modent vil humlepreget fordufte uansett.

Du skriver heller ingenting om koketid. Klassisk Wee Heavy får karamellpreget fra karamellisering under kok framfor krystallmalt (selv om litt krystallmalt sikkert ikke skader). Avhengig av hva slags bryggekjele du bruker, bør du øke koketiden drastisk, gjerne to timer. Varmeelement i direkte kontakt med vørter vil gi høyere karamelliseringsgrad enn f.eks. kokeplate. Kutt vekk Special Roast og Chocolate Malt, og bruk mørk krystallmalt for å oppnå passe farge.
 
Koketid har jeg satt til 90 min. Mest for å bli kvitt DMS. Har ikke varmeutstyr for direkte vørterkontakt mtp. karamellisering. Derfor tenkte jeg at kanskje krystallmalten kunne fungere der.
 
Har lest oppskrifter av Wee Heavy hvor deler av vørteren blir tatt bort fra resten og kokt separat. Dette for å oppnå mer karamelisering. Den blir da redusert til den er så å si sirup. Typ 5L av en 30L batch.
 
Har lest oppskrifter av Wee Heavy hvor deler av vørteren blir tatt bort fra resten og kokt separat. Dette for å oppnå mer karamelisering. Den blir da redusert til den er så å si sirup. Typ 5L av en 30L batch.
I oppskriften mot toppen er det tatt med crystalmalt som kompenserer for denne effekten, uten at du risikerer hint av toffee/smørkaramell, som lett kan forveksles med gjæringsproblemer. Jeg ville i tillegg til å droppe special roast også droppet roasted barley for å unngå en for brent smak. Sjokolademalten gir nok farge og røstighet. Og så ville jeg holdt meg til bare bitterhumle på 60 min, jf @Nidveg, men jeg ville hatt sjokomalt. Kanskje lys sjoko.
 
De ekstra malttypene er et forsøk på å gjøre ølen litt mer kompleks, uten at det tar helt av.
Crystal malten er som sagt der for å veie opp for at jeg ikke får karamellisert vørteren.
Special Roast eller Brown Malt er ikke like roasted som roasted barley, og skal forhåpentligvis ikke overta hele ølen med brente smaker.

Er vel bare en måte å finne det ut på...jeg får teste oppskriften. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan den blir.
Så kan jeg heller justere til neste gang hvis det ikke blir helt topp :)

Angående humlen og det som er nevnt med å droppe siste tilsetningen - Vil det være bedre å tilsette 60 g i 45 min? Altså ingenting på 60 min og ingenting på 30 min? Vil det gi den en litt rundere hymleprofil kanskje?
 
Et så sterkt øl vil få tilstrekkelig kompleksitet uansett, men det er mulig at den vil bli overdøvet av Special Roast i de mengdene.

Goldings er veldig rund som bitterhumle, og med under 25 IBU er den ikke egentlig noe å tenke på.
 
Hvis du ikke får til noe karamelisering, trenger du mer, mørkere krystallmalt. <6% 60L er ikke i nærheten engang.
 
Artikkelen beskriver nok svakere skotsk øl framfor Strong Scotch Ale i akkurat det avsnittet. I mitt syn en litt rotete artikkel, som veksler såpass fritt mellom ganske forskjellige øltyper i uklare vendinger. Nettopp karamellsmaken er det som hovedsakelig skiller Wee Heavy fra Old Ale.

Jeg skal leite fram den gamle oppskriften min på Wee Heavy, den ble ganske vellykket uten at karamellfaktoren var ekstrem. Mener å huske at en ganske heftig dose mørk krystallmalt var involvert.

Ellers har du ikke skrevet noe om gjæringstemperatur: jeg anbeføler 16-17, ganske kjølig altså, men ikke umulig i disse tider. Nå fikk jeg lyst til å brygge min egen Forranach Wee Heavy andreutgave. :)
Lykke til!

Red.: Jeg ser at det ikke står oppgitt mesketemperatur. Jeg vil anbefale at det meskes varmt, personlig ville jeg gått for 70 grader på mitt bryggeri, men det kommer så klart an på utstyret ditt og bryggerutinen din.
 
Ja, jeg tenkte å begynne på 16 grader i hvert fall og uansett det et stykke under 20 grader under gjæringen.
 
"Light and Heavy Scottish Ales should be conditioned for two weeks to a month and then consumed. They should have the edge worn off them by cold conditioning, but they are meant to be pub drafts and should be drunk young."

Og dette da? Betyr det at jeg kan ha den klar til jul, eller bør den lagres i 6 måneder slik jeg har lest endel andre steder?
 
Scottish Heavy (OG 1035 til 1039 etter BJCP 2014) er ikke Wee Heavy (OG 1070 og opp). Men jada, om det er velbrygget burde det ikke være noe i veien for å drikke det til jul. Om det er optimalt til da, eller om det har potensiale til å bli bedre, er et annet spørsmål.
 
Aha. Ikke rart en blir forvirra. Med estimert O.G. på 1.083, så tenker jeg nok at den har godt av litt lagring.
Men som vanlig klarer en vel ikke å la være å smake underveis :p
 
Gratulere. Hvordan ble karamellpreget og sødmen i denne? Hva ble FG? Noe du ville forandret om du brygger den igjen?
 
Takker!

Sødmen synes jeg ble veldig bra. Den hadde en FG på 1.021, men avslutter tørt.
Ble ikke noe veldig karamellpreg i den, men crystal malten hjelper likevel til å gi den sødmen.

Jeg tror også at karamellisering av vørteren fort vil gjøre at enkelte dommere vil identifisere det som diacetyl...så derfor tenker jeg det var like greit å ikke gjøre det.

Ølen ble litt utenfor BJCP guidelines...et sted midt mellom 9C. Scottish Export 80/- og 9E. Strong Scotch Ale. Jeg tror nok jeg ville brygget den helt lik neste gang som jeg gjorde nå...rett og slett bare fordi jeg likte den. Den hadde en fin balanse og funket som gull til pinnekjøttet :)

Skulle jeg absolutt endre noe, så måtte det vært å få den helt innenfor 9E. Strong Scotch Ale / Wee Heavy kategorien.
Jeg hadde en OG på 1.065 (Fikk lavt ubytte av en eller annen grunn), og burde vært minimun 1.070 for å være innenfor.
Oppskriften skulle ha gitt 1.077 på 22 liter, men pga. av effektiviteten som sagt, ble den noe lavere.
Det er vel i grunn det eneste jeg ville endret :)
 
Takker!

Sødmen synes jeg ble veldig bra. Den hadde en FG på 1.021, men avslutter tørt.
Ble ikke noe veldig karamellpreg i den, men crystal malten hjelper likevel til å gi den sødmen.

Jeg tror også at karamellisering av vørteren fort vil gjøre at enkelte dommere vil identifisere det som diacetyl...så derfor tenker jeg det var like greit å ikke gjøre det.

Ølen ble litt utenfor BJCP guidelines...et sted midt mellom 9C. Scottish Export 80/- og 9E. Strong Scotch Ale. Jeg tror nok jeg ville brygget den helt lik neste gang som jeg gjorde nå...rett og slett bare fordi jeg likte den. Den hadde en fin balanse og funket som gull til pinnekjøttet :)

Skulle jeg absolutt endre noe, så måtte det vært å få den helt innenfor 9E. Strong Scotch Ale / Wee Heavy kategorien.
Jeg hadde en OG på 1.065 (Fikk lavt ubytte av en eller annen grunn), og burde vært minimun 1.070 for å være innenfor.
Oppskriften skulle ha gitt 1.077 på 22 liter, men pga. av effektiviteten som sagt, ble den noe lavere.
Det er vel i grunn det eneste jeg ville endret :)
Gammel tråd, men likevel : Forholdsvis lang lagringstid?
 
Tilbake
Topp