Sekundærgjæring

Hei. Et lite spørsmål om sekundærgjæring. Har brygget Wit jul å det står nå til primergjæring.
Brygget skal sekundær gjæres i 14 dager. Bør jeg da stikke om ølet?
 
Hvor er skillet mellom primær og sekundær? Jeg pleier å la gjæringen skje på samme temp i ca 14 dager (som regel over). Stikker om og lar dette stå slik at det bunnfeller mest mulig. Har nå to brygg som snart skal på flasker, og tenker cold crash for maksimal bunnfelling etter omstikk.
 
Sekundærgjæring er bare en betegnelse på fasen hvor den synligaktive gjæringen er over men hvor gjæren fortsatt rydder opp i ølet. Det er ikke noe markant skille.
 
Sekundærgjæring er bare en betegnelse på fasen hvor den synligaktive gjæringen er over men hvor gjæren fortsatt rydder opp i ølet. Det er ikke noe markant skille.

Så dette med å stikke om ølet i et nytt gjæringskar er unødvendig? Kanskje heller ikke meningen?
Finnes det øl typer som bør/må stikkes om til sekundærgjæring?
Er ny i faget, så dette med 1, 2 og 3 stegs fermentering er litt usikkert for meg.
 
Det var vanlig å stikke om til sekundgjæring før, men de fleste har kuttet det ut. Er ikke noe å tjene på det hvis ikke gjæringen har stoppet for tidlig, eller du f.ex skal blande inn mer gjærbart underveis.

Det innebærer dessuten økt fare for oksydering og infeksjoner.
 
Tilbake
Topp