Senke romtemp. under brygging

Heisann!

Satte et brygg her i går kveld. Etter programmet på Frokost-TV, fant jeg ut at jeg har det for varmt i rommet (23grader). Bør jeg forsette med denne tempen, eller kan jeg senke den til 20?


Takk takk!

EDIT!!

Forresten, jeg glemte å måle oechslevekten på brygget da jeg satte det. Hvor mye bør det stå på når det er ferdig? (jeg brukte ca 1kg medium maltekstrakt, en boks Geordie lager, og gjærpakka som var med settet. 23 liter. Kokte store deler av brygget i hvertfall 15 min).
 
Hei! Du kan gjerne senke tempen litt, men pass på for for store temperatursjokk, for det liker ikke gjæren.

EDIT:

Pga den litt høyere temperaturen kan det hende at du får mere fusel (altså høyere alkoholer som butyl-etanol). Ikke verre enn litt økt sjanse på skallebank  >:D

Med en boks maltekstrakt og en boks 'lager' tipper jeg at du ender et sted mellom 1.008 og 1.015, sånn røflig. Se på ploppingen av gjærlåsen. Når den er ned til ett plopp i minuttet er den nærmest ferdiggjæret.
 
Jeg vil bare si at Danstar Nottingham kan gjære ned til 14 grader. Jeg har erfart at det gir større % i ølet enn ved å gjære det i mellom 20-30 grader. hvorfor vet jeg ikke.
 
Tilbake
Topp