Sent ute med gjærstarter, Wit

Skal brygges en batch wit i dag, på WLP400, grunnet logistikkutfordringer fikk jeg dessverre ikke hentet gjæren før i dag morges, starteren ble satt på røreren klokken 10 i dag morges. Så er spørsmålet om hva som er mest hensiktsmessig, slik jeg ser det har jeg fire alternativer:
1. La starteren stå til i morgen tidlig, for å pitche hele starteren i 12 timer gammel vørter
2. Pitche hele starteren i kveld, før den er ferdig.
3. La røreren stå 8-9 timer, sette kaldt, forsøke å dekantere
4. La starteren gjøre seg ferdig, dekantere og ha i som vanlig, men da blir vørteren stående lenge uten gjær, infeksjonsfare?
 
Eventuelt la starteren gå ferdig og brygge om 2 dager til? Det kommer selvsagt ann på hvordan du har beregnet gjærmengden. Om du har beregnet mengden til en ferdig starter ville jeg ventet med bryggingen til fredag. Selv om det kan gå greit å vente med å pitche gjær så er det vel ikke akkurat kurrant.

Ingen av alternativene dine synes jeg er optimale siden det innebærer å la vørteren stå lenge uten å ha fått tilsatt gjær. Er du uheldig og lar vørteren stå lenge uten gjær, så kan bakterier få fotfeste før gjæringen kommer igang og da kan det bli sure og/eller ekle greier i verste fall.
 
Det er klart det beste hadde vært å vente med å brygge, men er i dag vi har tid. Har laget noe større starter en hva mr.malty mener er korrekt. (1,5l i stedet for 1,2L).
 
Om du ikke har tid til å brygge i løpet av helgen så ville jeg ha valgt å pitche en aktiv starter når dere har fått kjølt ned vørteren i kveld. Jeg ville ikka ha latt vørteren stå uten å ha tilsatt bakterier eller gjær.

Det er jo begrenset hvor mye gjæren kan få reprodusert seg i løpet av bare få timer, men du har i det minste fått den godt igang. Godt mulig at du underpitcher med gjær, men siden alternativet er å la vørteren stå lenge uten å ha pitchet gjær så ville i det minste jeg ha underpitchet litt kontra å ha tatt risken ved å ha kunne vært max uheldig og fått noe dritt som får fotfeste i ølet.

Må også legge til grunn at mine meninger ikke nødvendigvis er fastiten, men da har du ialle fall fått et svar

Husk å oksygener vørteren godt og lykke til
 
Mange takk! Da blir det underpitching med oksidert starter;) Satser på at det blir bra uansett:) Oksygenerer som vanlig med mørtelblander:)
 
Tilbake
Topp