Ser dette ut som en infeksjon?

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Heil
Tappet om en ESB i dag, som har stått til gjæring i 2 uker + ca to uker på 2 grader.

I bunnen ser det altså ut som på bildet, og jeg har en følelse av at dette ikke er helt som det skal.
Er det noen som vet hva som har skjedd her?

Ølet smaker helt greit, denne ble 6,4% og gjæren er en London ale (Wyeast 1028).

Hadde vært greit med noen innspill på dette, hadde nemlig tenkt å bruke gjæra på et nytt brygg nå ganske snart.

Erlend H.
 

Vedlegg

  • infeksjon.jpg
    infeksjon.jpg
    265,2 KB · Sett: 723
  • infekslon_2.jpg
    infekslon_2.jpg
    114,8 KB · Sett: 716
En solid infeksjon, men håper inderlig noen kan si det ikke er det, men da blir jeg overrasket, sorry for all negativitet.
 
Hadde en faske nå med en dott i toppen, sansynligvis fordi korken var lekk, ølet smakte ikke helt forferdelig men det kunne ikke være annet enn infeksjon så det er kanskje mulig at det smaker "OK". men jeg kastet ølet uten nermere studie, angrer litt på det i forbindelse med mere læring av smaking på ølfeiler.
 
Da kan det se ut som jeg har 20l klar til "opplæring" her :p

Skal ta et litt nærmere selvstudium i kveld, hvis dette er OK nå så er det vel bare å prøve å få det konsumert så fort som mulig?

Erlend H.
 
Da har jeg testet  :biersmile: mer på dette ølet, med hjelp både fra kone og barn, og konklusjonen er at dette ble helt ålreit øl. Greier ikke å finne noen usmak som på noen måte ødelegger opplevelsen.

Kan det være at det vi ser på bildet f.eks er kolonier av gjærceller fra et annet øl, og at det er grunnen til at det ikke er noe "galt" med ølet? 

Erlend.
 
Jeg vet ikke, men en facit hadde vert greit, mange spør det samme spørsmålet som deg.
Tror mange ikke svarer, har liksom ikke hatt noe slikt :)
 
Tok et google bildesøk på "beer infection" og ser ingenting som ligner så veldig masse. 
Hadde vore intressant å vite kva infeksjon dette er.
 
einarpost skrev:
Tok et google bildesøk på "beer infection" og ser ingenting som ligner så veldig masse. 
Hadde vore intressant å vite kva infeksjon dette er.

Er det noen tester som kan gjøres på dette? Jeg har fortsatt gjærkaka stående i dunken, tenkte det ville være interessant å se hva som skjer videre oppi der.
 
Det kan være en annen gjærstamme du enten har fått oppi ved et uhell, eller rester i gjærspannet fra forrige brygg.
Det kan jo virke som om de nye koloniene har kommet på et sent tidspunkt (har du tørrhumlet?)
Du kan sikker få dette testet, men det vil vel brått koste mer enn å tømme det ut og brygge på nytt.
 
js skrev:
Det kan være en annen gjærstamme du enten har fått oppi ved et uhell, eller rester i gjærspannet fra forrige brygg.
Det kan jo virke som om de nye koloniene har kommet på et sent tidspunkt (har du tørrhumlet?)
Du kan sikker få dette testet, men det vil vel brått koste mer enn å tømme det ut og brygge på nytt.
Her tømmes ikke ut noe. Ølet ble jo helt topp, men det tar jo ikke bort lysten til å finne ut hva som har skjedd oppi karet.
Ølet er ikke tørrhumlet.
Erlend H.
 
Tilbake
Topp