Ser dette ut som et brukenes RIMS-oppsett?

Ønsker tilbakemeldinger på om det er noe eg har oversett eller bør forbedres på dette oppsettet før eg går igang med å sveise tanker og handle et lass med deler...

100 liters kar.

Har en liten pumpe fra HLT som leverer greit nok til å fylle meskekar og skylle med, fra MLT blir det March 809 for å sirkulere igjennom RIMS tube, eller for å fylle kokekar. Tenkte 3/4 tubing på vørter og 1/2 på vann.
Regner med eg fyller HLT fra varmtvannstank så klarer allerede 68 grader der, så smekker inn en 3kw element for å holde temp.
Blir 2 eller 3 elementer i kokekar, kan trekke 7kw på ene kursen og 3 på en annen, så gjerne et på 5.5kw for oppkok og 3.5kw for å holde kok? Usikker på hvor stort element i tuben, må vel ha litt om en skal bruke denne for å varme stegmesk...

Har 2mm perforrert plate som kan brukes til silbunn, passelig størrelse?
 

Vedlegg

  • BRYGG.jpg
    BRYGG.jpg
    132,2 KB · Sett: 116
BRYGG-2.jpg Her et annet utkast med annen routing, bedre valg da en kan bruke samme manifold som en sprer vørter med under sirkulasjon og som en skyller med? Får jo og skyllt ut vørter fra RIMS tuben så en ikke mister det volumet... ??
 
Sist redigert:
Med mindre du har et idiotsikkert system for å unngå tørrkokte elementer ville jeg satt avtappinger høyere enn elementene.
 
Sant, tegninger lyger da uttakene både på HLT og kokekar er inn på siden et stykke over bunn for å unngå å få med verste grumset fra kokekaret...

Meeeeeen, brente element er vel enkelt å unngå ved å slå de av før en tapper så langt ned ? (forutsatt at en husker det :p )
 
Ser vel greit ut dette. Hvis du uansett skal lage nytt, så hadde jeg vurdert HERMS isteden for RIMS. Da kan du kjøre på med mye effekt som kan være greit med det volumet. Jeg kjører 3.5kw Semi HERMS på 40L og får ca 2gradr i min heving.
 
Har vurdert frem og tilbake, så kunne nok like enkelt laget en god spool av 3/4 tubing og tredd den nedi HLT for å sirkulere vørter, men tenkte gjerne det var like enkelt å kjøre RIMS da det sikkert e lettere å rengjøre tuben om eg har en klamp i enden, kontra å spyle igjennom metervis med tubing...

Er det raskere å varme opp mesken i HERMS enn i det lille volumet en har i en RIMS tube?
 
Rengjøring av herms spiral er enkelt. Jeg pumper bare igjennom varmt vann (varmes av herms) med mim mikro når det står koblet opp.
En herms beholder med lite volum (f.eks en kjele med varmelementer etc) kan være en god ide for å få rask respons.
 
Nja, ser ut som det kan blir HERMS sløyfe igjennom HLT. Har et lass med 3/4SS tubing så hvorfor ikkje bare lage en spiral og trø oppi. Så e det bare å håpe på at en klarer varme opp fort nok, har diverse varmeelementer tilgjengelig så kan vel ha 6-7kw tilgjengelig for oppvarming.

Hvor raskt bør det minimum gå ved stegmest eller mashout da?
 
Tilbake
Topp