"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Flaska en saison i går, og tenkte å være smart: For å slippe å vaske gjæringskaret heiv jeg en liter vørter oppi for å friske opp gjæren litt, og nå sitter jeg og lurer på om det ikke hadde vært en ide å brygge noe amerikansk på den - eller kanskje mexikansk, siden jeg har 200 gram Zappa liggende. Spontaninnhandla i et svakt øyeblikk, men den har liksom aldri helt passa inn.

Ideen er å gi passe med bitterhet med ett eller annet, og så fordele Zappa på wp og tørrhumling. Og siden det er saison-gjær, skulle jeg slippe å bekymre meg om hop creep. Den gir meg jo den effekten uansett:).

Gjæren er Imperials Rustique, fra Blaugies. Den ga 93% utgjæring i det brygget jeg flaska nå. Ikke av det mest ekstreme, men solid diastaticus-jobbing.

Det jeg lurer på, er egentlig om det generelt er en dårlig idé å ipaifisere/neipaifisere saison.
Kast oppi litt hvete så har du en White IPA :)

Finn Berger

Moderator
Kast oppi litt hvete så har du en White IPA :)
Noe i retning av Kinns Skoddehav, ja. Den har jeg jo brygga noen ganger, med Wyeast 3787 (Westmalle). Det er et sabla godt øl, så hvorfor kom jeg ikke på det?

OK, 1318 er lang mer moderat belgisk enn saisongjærtypene, og white IPA skal vel helst brygges med wit-gjær, men close enough. Takk for tipset.

edit: @PetterL Enig i det - som du ser:) - men som sagt: Close enough. Jeg trur jeg prøver. Skjønt Zappa nok er noe annet enn klassiske amerikanske C-humler.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Da er vel gjæren feil? White IPA skal vel ha en Wit gjær, ikke Saison?
Feil og feil, på brewers friend er det US-05 som ser ut til å være den mest populære til White IPA, men joda helt riktig er det selvfølgelig ikke. Nå vet jeg ikke hvor mye Rustique bidrar med, men wit gjæra fra Lallemand er rimelig nøytral.
Screenshot_20230312_112905_com.android.chrome.jpg

De 2-3 gangene jeg har brygget White IPA så brukte jeg T-58 og den ble rimelig brukbar, og bidrar med mye mer enn wit gjæra fra Lallemand, så tenkte kanskje at den Rustique gjæra kunne være godt i ølet @Finn Berger skisserer :)

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Flaska en saison i går, og tenkte å være smart: For å slippe å vaske gjæringskaret heiv jeg en liter vørter oppi for å friske opp gjæren litt, og nå sitter jeg og lurer på om det ikke hadde vært en ide å brygge noe amerikansk på den - eller kanskje mexikansk, siden jeg har 200 gram Zappa liggende. Spontaninnhandla i et svakt øyeblikk, men den har liksom aldri helt passa inn.

Ideen er å gi passe med bitterhet med ett eller annet, og så fordele Zappa på wp og tørrhumling. Og siden det er saison-gjær, skulle jeg slippe å bekymre meg om hop creep. Den gir meg jo den effekten uansett:).

Gjæren er Imperials Rustique, fra Blaugies. Den ga 93% utgjæring i det brygget jeg flaska nå. Ikke av det mest ekstreme, men solid diastaticus-jobbing.

Det jeg lurer på, er egentlig om det generelt er en dårlig idé å ipaifisere/neipaifisere saison.
IPS, India Pale Saison, bare en måte å finne ut om det funker...

Edit, eller kanskje heller FPS, Finn pale saison, da eventuelt en HFPS, Hadeland Finn Pale Saison

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Noe i retning av Kinns Skoddehav, ja. Den har jeg jo brygga noen ganger, med Wyeast 3787 (Westmalle). Det er et sabla godt øl, så hvorfor kom jeg ikke på det?

OK, 1318 er lang mer moderat belgisk enn saisongjærtypene, og white IPA skal vel helst brygges med wit-gjær, men close enough. Takk for tipset.

edit: @PetterL Enig i det - som du ser:) - men som sagt: Close enough. Jeg trur jeg prøver. Skjønt Zappa nok er noe annet enn klassiske amerikanske C-humler.
Det blir vel noe i retning av Tank 7?

Innlegg i tråden 'Boulevard Tank 7 Klone' https://forum.norbrygg.no/threads/boulevard-tank-7-klone.19392/post-192154

Finn Berger

Moderator
Det blir vel noe i retning av Tank 7?

Innlegg i tråden 'Boulevard Tank 7 Klone' https://forum.norbrygg.no/threads/boulevard-tank-7-klone.19392/post-192154
Ja, men gjæren gjør nok litt forskjell. Og så er jeg ikke interessert i så mye alkohol. Det her blir vel noe opp mot 6%. Gjærer litt lavere enn dem, men ikke ulikt.

Skal snart tappe til kok. Her har det gått unna. Sånn blei det:

OG 1.046. 25 IBU.

3,5 kg Golden promise
2,0 kg hvetemalt
0,5 kg chitmalt

25 gr Enigma @ 30 (koker bare 30 min)
50 gr Mosaic @ wp 80/15
50 gr Zappa @ wp 80/15

Tørrhumle med 150 gr Zappa i to dager før tapping. (Over veier en dose av et eller annet under gjæringa, også.)

Gjær: Solid dose med Rustique.

Topp