"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Jeg får besøk til helgen av en kamerat og han vil brygge Bayer!

Så da blir det Bayer, eller Münchener Dunkel som det heter på Norbryggsk.
Typedefinisjon her.


Vi brygger en batch på ca 25 liter til etter kok og jeg ønsker å legge meg mot nederste grense for ABV. Altså rundt 4,8%
Koker i 90 minutter og så leker jeg med å gjøre en juksedekoksjon kvelden før ala @Bårdd Pilsnermalt i munich dunkel

Har ikke tid til gjærstarter, så da må det bli tørrgjær.
Saflager S-23 eller W-34/70
Hva blir det rette valget her mon tro?

OG 1.050
FG 1.015 (83% utgjæring, basert på tall fra produsent på de to gjærstammene over her )
ABV 4,7%
EBC 28
IBU 25

Malt:
3,2 kg Munich Malt 2 - 20 EBC (Ireks)
1,5 kg Pilsner Malt (Bonsak)
0,09 kg Carafa Special 3 (Weyermann)

Humle:
60 g Tettnang 3% @ 60
25 g Tettnang 3% @ 15

Gjær:
X antall pakker S-23 eller W-34/70

Edit: justert litt på oppskriften etter diskusjon med meg selv :)

Edit2: korrigert fra 900 gram til 90 gram Carafa
Satte en dunkel til gjæring for 9 dager siden med Lallemand Diamond. Det er en litt oversett gjær. Ren og fin, men gjærer ut en anelse over referansen WLP830. Tester den i en bock i dag.
 

LarsUlv

Fylkesstyre
Satte en dunkel til gjæring for 9 dager siden med Lallemand Diamond. Det er en litt oversett gjær. Ren og fin, men gjærer ut en anelse over referansen WLP830. Tester den i en bock i dag.
Hadde vært kjekt å prøve den, men jeg får ikke tak i den på så kort frist.
Tenker det er tryggest å kjøre W-34/70, men er fristet til å bruke S-23 for å ikke bruke "førstevalget"
 

LarsUlv

Fylkesstyre
Hadde vært kjekt å prøve den, men jeg får ikke tak i den på så kort frist.
Tenker det er tryggest å kjøre W-34/70, men er fristet til å bruke S-23 for å ikke bruke "førstevalget"
I min iver etter å ikke bruke W-34/70 (jeg har ikke noe som helst imot den altså) endte jeg opp med 3 pakker Saflager S-189
Tenker å pitche på 10 grader og la den stige til 12 og så holde den der i 3 uker. En liten diacetylrest på slutten dersom SG prøven smaker slik at det er nødvendig.
 

Kardal

Norbrygg-medlem
Noe ala en neipa,

25L til gjæringskar er målet,
4kg Pale ale, 1kg caramunich, 0.4kg hvete, 0.4 kg flaked oats, 150g crisp crystal

Humle i kok: 10 min igjen av koking: 20g Mosaic, Ekuanot, Amarillo
Tørrhumling 1 - dag 3: 30g mosaic, ekuanot, amarillo,
Tørrhumling 2 - dag 7: 50g mosiac, ekuanot, amarillo
Alle humler er pellets

Mash-in @ 65 for i en time, skylling @ 77 i 10 min (selve skyllingen tar lenger tid, men holde temp i 10 min før øking til kok)
Safale S-04 gjær

Ser den grei ut, eller er jeg helt på bærtur?
 

Finn Berger

Moderator
Noe ala en neipa,

25L til gjæringskar er målet,
4kg Pale ale, 1kg caramunich, 0.4kg hvete, 0.4 kg flaked oats, 150g crisp crystal

Humle i kok: 10 min igjen av koking: 20g Mosaic, Ekuanot, Amarillo
Tørrhumling 1 - dag 3: 30g mosaic, ekuanot, amarillo,
Tørrhumling 2 - dag 7: 50g mosiac, ekuanot, amarillo
Alle humler er pellets

Mash-in @ 65 for i en time, skylling @ 77 i 10 min (selve skyllingen tar lenger tid, men holde temp i 10 min før øking til kok)
Safale S-04 gjær

Ser den grei ut, eller er jeg helt på bærtur?

Kutt ut krystallmaltet, det hører ikke hjemme i en NEIPA. Du kan erstatte noe av det med lyst münchnermalt, og du kan gjerne øke mengden hvete og havregryn.

Tenker du 80 gram til sammen til tørrhumling, eller 240 gram? 80 gram er litt i underkant, mens 240 gram er meningsløst mye etter min mening. 100 gram er nok, og 150 gram rikelig, spør du meg - men noen mener sikkert at du skal bruke mer. Poenget er at det er begrensa hvor mye av disse aromaoljene som kan absorberes, og bruker du mer, er det bare bortkasta. Du får i stedet grønne smaker, astringens og bitterhet.

Jeg veit ikke om du tenker umalta hvete eller hvetemalt. Jeg bruker malt, og det funker fint. Og det er lettere å håndtere.
 

Kardal

Norbrygg-medlem
Kutt ut krystallmaltet, det hører ikke hjemme i en NEIPA. Du kan erstatte noe av det med lyst münchnermalt, og du kan gjerne øke mengden hvete og havregryn.

Tenker du 80 gram til sammen til tørrhumling, eller 240 gram? 80 gram er litt i underkant, mens 240 gram er meningsløst mye etter min mening. 100 gram er nok, og 150 gram rikelig, spør du meg - men noen mener sikkert at du skal bruke mer. Poenget er at det er begrensa hvor mye av disse aromaoljene som kan absorberes, og bruker du mer, er det bare bortkasta. Du får i stedet grønne smaker, astringens og bitterhet.

Jeg veit ikke om du tenker umalta hvete eller hvetemalt. Jeg bruker malt, og det funker fint. Og det er lettere å håndtere.

Malt: Da tar jeg bort det, å legger til noe mer munchner, hvete og havregryn. Hvete er hvetemalt ja.

Humle: Det var 240 gram ja. Like mye av hver.
Jeg kan prøve å gå ned på humle da, så da blir det 60g i kok (20g av hver), så 30x3 på dag 3 og 30x3 på dag 7.

Tusen takk for svar :)
 

Finn Berger

Moderator
I min iver etter å ikke bruke W-34/70 (jeg har ikke noe som helst imot den altså) endte jeg opp med 3 pakker Saflager S-189
Tenker å pitche på 10 grader og la den stige til 12 og så holde den der i 3 uker. En liten diacetylrest på slutten dersom SG prøven smaker slik at det er nødvendig.

Er ikke problemet at det du ikke smaker, er forløperen til diacetyl; alfa-acetolaktat. Poenget med å heve temperaturen er at den da omdannes til diacetyl, som gjæren så kan nyttiggjøre seg.

Egentlig bør du koke ølet:p.
 

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Er ikke problemet at det du ikke smaker, er forløperen til diacetyl; alfa-acetolaktat. Poenget med å heve temperaturen er at den da omdannes til diacetyl, som gjæren så kan nyttiggjøre seg.

Egentlig bør du koke ølet:p.

Dette er ny info for meg; at heving av temperatur skaper diacetyl (trodde den var der i utgangspunktet og at temp.hevingen var for at gjæren skulle kunne nyttiggjøre seg den. Men det du sier gir jo enda mer mening). Jeg har lest at for lagere så rekker 16 grader for en diacetylrest, og at for ales, så er egentlig ingen temperaturheving nødvendig. Hva er dine tanker om dette? Har selv en lager stående på 18 nå på andre døgnet. Den skal fates, så jeg planlegger å flytte den fra 18 grader i gjæringsskapet til ølskapet på 1,5 grader i morgen ettermiddag.
 

Finn Berger

Moderator
da må man vel låne en sånn trøndersk greie til å koke i, slik at det ikke blir lettøl

Reinjisere alkoholen, ja:p.

Men poenget med å heve temperaturen er at du slipper å få ubehagelige overraskelser om ølet ditt skulle bli stående varmt seinere: Plutselig er det masse diacetyl der. Men om du veit at det alltid vil være kaldt, er det kanskje ikke noe å bekymre seg om.
 

LarsUlv

Fylkesstyre
Reinjisere alkoholen, ja:p.

Men poenget med å heve temperaturen er at du slipper å få ubehagelige overraskelser om ølet ditt skulle bli stående varmt seinere: Plutselig er det masse diacetyl der. Men om du veit at det alltid vil være kaldt, er det kanskje ikke noe å bekymre seg om.
Joda, det er sikkert like greit å ta opp temperaturen på slutten uansett.
Det er jo bare litt instilling på termostaten, så går det opp og ned helt automagisk.
 

Finn Berger

Moderator
Sånn blei det til slutt. Tok ideen om en old school IPA-humlekombinasjon (Chinook + Cascade) med et innslag av de nyere, tropiske humlene (Idaho). Og så ofrer jeg litt Simcoe som bitterhumle. Den gir mjukere bitterhet enn Chinook, som kan være litt røff som bitterhumle.

OG 1.054, FG 1.012, 5,5 % ABV, 45 IBU. Meske på 68 + 72. 4 ts sulfat, 1 ts klorid.

Malt til 32 liter etter nedkjøling

5,0 kg pale malt (73%)
1,0 kg hvetemalt (15%)
0,6 kg Caramalt 35 (9%)
0,2 kg Crystal T50 (3%) (50L = 130 EBC)
Humle
20 gr Simcoe @ 60
20 gr Chinook @ 10
20 gr Idaho@ 10
20 gr Cascade @ 10
20 gr Chinook @ 0
20 gr Idaho@ 0
20 gr Cascade @ 0
30 gr Chinook @ dryhop
30 gr Idaho @ dryhop
30 gr Cascade @ dryhop
Gjær
WLP 013 London Ale II

En liten rapport siden humlekombinasjonen i dette ølet her blei til etter innspill fra flere. Nå er det gått tre uker sida ølet blei tappa opp, og vi her på Hadeland liker det. Kombinasjonen av old school og tropisk fungerer fint. Det er klart mest old school, altså furu og sitrus, men det ligger noen tropiske toner og flyter oppå der, også. Og det litt morsomme er at aromaen ser ut til å utvikle seg. Ølet blir bare bedre og bedre.

I det hele tatt er dette ei oppskrift som blei ganske vellykka. Jeg fikk OG 1.053 og FG på 1.014, så ABV blei litt lavere enn beregna; 5,1%. Men det passer fint. Krystallmaltinnslaget og gjæren sørger for at bitterhet og maltsødme/restsødme er i god balanse. Jeg begynner å helle mot at krystallmalt i APA/IPA ikke er en så dårlig ide, likevel - brukt med måte.
 

Dag Hovland

Norbrygg-medlem
Forsøk på en tysk lager:
OG 1,048 (25 liter i karet)

85% pilsnermalt (4,3 kilo)
10% vienna (500 gram)
2% aroma malt (100 gram)
4% syremalt (200 gram)

Hallertau Mittelfruh humle
1,4g/l 60 min
0,6 g/l 15 min

Gjær WLP833 German Bock
Brewersfriend sier da: FG 1,013 og 4,6% alkohol

Vil dette funke eller burde jeg bruke en gjær med høyere utgjæring?
 

erikraude

Norbrygg-medlem
Forsøk på en tysk lager:
OG 1,048 (25 liter i karet)

85% pilsnermalt (4,3 kilo)
10% vienna (500 gram)
2% aroma malt (100 gram)
4% syremalt (200 gram)

Hallertau Mittelfruh humle
1,4g/l 60 min
0,6 g/l 15 min

Gjær WLP833 German Bock
Brewersfriend sier da: FG 1,013 og 4,6% alkohol

Vil dette funke eller burde jeg bruke en gjær med høyere utgjæring?
Jeg syns 833 lager nydelig lager, men det kommer jo an på hvordan du vil ha den.
 

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Forsøk på en tysk lager:
OG 1,048 (25 liter i karet)

85% pilsnermalt (4,3 kilo)
10% vienna (500 gram)
2% aroma malt (100 gram)
4% syremalt (200 gram)

Hallertau Mittelfruh humle
1,4g/l 60 min
0,6 g/l 15 min

Gjær WLP833 German Bock
Brewersfriend sier da: FG 1,013 og 4,6% alkohol

Vil dette funke eller burde jeg bruke en gjær med høyere utgjæring?
Oppskriften ser veldig bra ut om du tenker å lage en sydtysk variant.

WLP833 er en super gjær, men til nordtysk pilsner er WLP830 hakket bedre. Får du nok bitterhet med Mittelfrüh? Magnum gir kanskje litt mer ”bitt”. Og så er CaSO4 en tilsetning som ytterligere forsterker humlebitterheten. Men som sagt, dette gjelder kun nordtysk pils.
 

Dagfinn A. Rustad

Norbrygg-medlem
Har puslet med en oppskrift på en STOR imperial stout med inspirasjon fra DH6-kit'et. Voldsomme greier, men har lyst til å gi det et forsøk. Må (minst) dobbeltmeske for å få det til. Ønsker innspill :)

Title: Crude Oil Stout

Boil Time: 90 min
Batch Size: 23 liters (ending kettle volume)
Efficiency: 60% (ending kettle)

STATS:
Original Gravity: 1.152
Final Gravity: 1.030
ABV (standard): 16.01%
IBU (tinseth): 79.24
SRM (morey): 50

FERMENTABLES:
7 kg - Maris Otter Pale (43.3%)
2 kg - Munich (12.4%)
0.95 kg - Flaked Barley (5.9%)
0.95 kg - Flaked Oats (5.9%)
0.65 kg - Roasted Barley (4%)
0.35 kg - CaraMunich II (2.2%)
0.45 kg - Special B (2.8%)
0.25 kg - Carafa II (1.5%)
0.3 kg - Chocolate (1.9%)
0.25 kg - Pale Chocolate (1.5%)
0.5 kg - Dry Malt Extract - Extra Light - (late addition) (3.1%) - tilsettes i kok
2.5 kg - Brown Sugar - (late addition) (15.5%) - tilsettes underveis i gjæringen, ref. DH6-kit'et. (evt. en kombinasjon av musovadosukker/demerarasukker/brunt sukker) - INNSPILL?

HOPS:
80 g - Target, Pellet, Boil for 60 min, IBU: 67.61
40 g - East Kent Goldings, Pellet, Boil for 5 min, IBU: 2.93
40 g - East Kent Goldings, Pellet, Whirlpool for 20 min at 80 °C, IBU: 8.7

MASH:
Infusion, Temp: 65 C, Time: 90 min

YEAST:
Imperial Yeast - A10 Darkness
Lalvin EC-1118 champagnegjær 2 pk - tilsettes når hovedgjæren har "fått nok"

NOTES:
Ultraferm WLN4100 - tilsettes under gjæring, ref DH6.

Lagres med eiketerninger (ligget i bourbon i 10 måneder)
 
Topp