"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Som nevnt tidligere, dette er fullstendig betingelsesløst. Det viktigste er at du, og dere, kommer. Bonuspoeng hvis du har med en lager, og ekstrabonus dersom du rekker å lage noe med trøndergjæren. Men vi har vel ikke noe imot å smake på andre greier heller?

Kom for øvrig akkurat hjem fra hytten, og har nettopp luftet ut promp av gjæringsskapene... Helt på høyde med Murigjæren.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Da ser jeg an hvor fort jeg får trøndergjæren i hus. Det er litt logistikk involvert. Ellers har jeg både pils, vienna, bayer og festbier (og helles, men den har snart Lyset i mitt liv drukket opp - og hun snerrer og flekker tenner hvis noen prøver seg på den.)

Da gleder jeg meg skikkelig:)!
 
Da ser jeg an hvor fort jeg får trøndergjæren i hus. Det er litt logistikk involvert. Ellers har jeg både pils, vienna, bayer og festbier (og helles, men den har snart Lyset i mitt liv drukket opp - og hun snerrer og flekker tenner hvis noen prøver seg på den.)

Da gleder jeg meg skikkelig:)!
Kult at du er med! På grunn av venting på ledig gjæringsskap får ikke jeg brygget før om ca 10 dager. Så kanskje du til og med rekker å få den ferdig før meg.
 
Du er er herved utfordret til duell mht. bruk av E.C. Dahls' lagerstamme. Hvis flere vil henge seg på kan vi samles hos meg i slutten av juni. Edit: eller begynnelsen av juli. (jeg fyrer opp grillen). Jeg brygget mitt bidrag 09.05.2017.

Jeg er med. Fikk gjær av obersten i dag, og nå står den og kjører karusell. Brygging til helga!

Begynnelsen av juli høres perfekt ut.

Noen som har brygget med denne gjæren før? Jeg lurer på om jeg vil prøve å gjære den lavt for å minimere bananpreget, selv om det er "varemerket".
 
Sist redigert:
Håper også å få kjørt et trønderbrygg i helgesvingen. Men skal også brygge en amerikansk amber sammen med junior. Blir av den litt lettere typen. Ikke noe jeg har brygget før, men jeg har kokt i hop dette:
25 liter ferdig øl, basert på 85% effektivitet og 72 % utgjæring. Meske på 68 + 72 + utmesk. Koke i 90.
SG før kok 1.042, OG 1.052, FG 1.015. ABV 4,9%. 13 SRM. IBU 30

2 kg pils
2 kg Maris Otter
0,7 kg lys münchner
0,3 kg Victory
0,35 kg crystal 120
0,15 kg dark crystal
0,03 kg roasted barley 1500

15 gr Simcoe @ 60
10 gr Cascade @ 15
10 gr EKG @ 15
30 gr Cascade @ 5
30 gr EKG @ 5
30 gr Cascade @ WP 60 grader i 45 minutter
30 gr EKG @ WP 60 grader i 45 minutter

s-05 3.generasjon fra starter

Tanken er å få til noe ganske lett, med noe maltsødme og godt med humlesmak og -aroma. Tenker ikke å tørrhumle. (Blandingen av cascade og ekg fikk jeg ideen til fra en cascadian som @Robert W brygget nå nettopp.)

Kommentarer?
 
Hvorfor ikke tørrhumle? Hvis EKG har noe felles med Mittelfruh, vil Brooklyn Lager være et eksempel på at det funker.

Nei, jeg går ikke for sitrussjokket i nesa på denne - sjøl om jeg nyter det i en IPA:). Jeg har dessuten prøvd å tørrhumle med EKG, og det ga meg ikke så mye. Ikke at det var så gæli, men jeg bruker heller den humla i WP. Har en lys bitter der jeg brukte det samme steget, og det gir meg det jeg er ute etter her, tror jeg.

Men jeg foreslo riktignok tørrhumling for junior:). Og han sa at det var ikke det han hadde sett for seg, heller.
 
Jeg fant forresten akkurat ut at @Hallstein har gode erfaringer med denne humleblandinga: "I engelske ølsorter som bitter, old ale og porter etc. gir den (EKG) en søt, krydret litt fruktig blomster-aktig aroma. I IPA'er og ambers bruker jeg å kombinere den med cascade/centennial og liknende for å få en fin balanse mellom den litt myke florale aromaen fra goldings humla og den grapefrukt/sitrus-aktige aromaen fra cascade/centennial." (https://forum.norbrygg.no/threads/east-kent-goldings-i-pale-ale.27468/)
 
Hadde jeg vært deg, ville jeg hatt litt mer EKG enn cascade. Cascade er ganske intens, og vil fort overdøve EKG. 40g EKG og 30g Cascade sammen kan funke bra.
 
Vil dette kunne bli en fruktig, humlete blonde ale? Har brygget med samme malt og meskeskjema før, men med et mer "klassisk" blonde ale humleskjema og det ble ganske godt.

Style: Belgian Blonde

Volume 23 litres
OG 1055
Boil Volume 27 litres
Boil gravity 1047
Alcohol (ABV) 5.9 %
Colour 8 EBC (Golden)
Bitterness 29 IBU
FG 1010

Fermentables

Pilsner Malt 3 EBC 4500 g
Wheat Malt 3 EBC 820 g
Caramalt 35 EBC 260 g

Mash schedule

Mash step 53 °C 15 min
Mash step 65 °C 45 min
Mash step 72 °C 15 min
Mash step 77 °C 10 min

Total grain weight for mash: 5580 g

Hops

Aurora 9.5 % 15 g 60 min
Citra 11.0 % 10 g 10 min
Nelson Sauvin 12.0 % 10 g 10 min
Citra 11.0 % 30 g 1 min
Nelson Sauvin 12.0 % 30 g 1 min
Nelson Sauvin 12.0 % 60 g dry
Citra 11.0 % 60 g dry

Fermentation

Fermentation WLP400 Belgian Wit Ale 18 °C 1 days
Fermentation No yeast added 19 °C 1 days
Fermentation No yeast added 20 °C 1 days
Fermentation No yeast added 22 °C 11 days

Innspill mottas med stor takk :)
 
Kommentarer til denne? Ønsker meg en frisk og god APA med litt ryggrad og mye god humlearoma.

STATS:
Original Gravity: 1.056
Final Gravity: 1.010
ABV (standard): 6.04%
IBU (tinseth): 36.05
SRM (morey): 5.55

FERMENTABLES:
4.2 kg - German - Pilsner (66.7%)
1.8 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (28.6%)
0.3 kg - United Kingdom - Cara Malt (4.8%)

HOPS:
20 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 60 min, IBU: 25.3
15 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 10 min, IBU: 4.38
10 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 10 min, IBU: 4.59
20 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 1 min, IBU: 0.69
20 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 1 min, IBU: 1.09
20 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Dry Hop for 5 days
20 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Dry Hop for 5 days

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 67 C, Time: 60 min, Amount: 23 L
2) Infusion, Temp: 78 C, Time: 10 min, Amount: 13 L, Skylling
Starting Mash Thickness: 3.6 L/kg

OTHER INGREDIENTS:
1 g - Protafloc, Time: 15 min, Type: Fining, Use: Boil

YEAST:
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
 
Me
Kommentarer til denne? Ønsker meg en frisk og god APA med litt ryggrad og mye god humlearoma.

STATS:
Original Gravity: 1.056
Final Gravity: 1.010
ABV (standard): 6.04%
IBU (tinseth): 36.05
SRM (morey): 5.55

FERMENTABLES:
4.2 kg - German - Pilsner (66.7%)
1.8 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (28.6%)
0.3 kg - United Kingdom - Cara Malt (4.8%)

HOPS:
20 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 60 min, IBU: 25.3
15 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 10 min, IBU: 4.38
10 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 10 min, IBU: 4.59
20 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 1 min, IBU: 0.69
20 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 1 min, IBU: 1.09
20 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Dry Hop for 5 days
20 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Dry Hop for 5 days

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 67 C, Time: 60 min, Amount: 23 L
2) Infusion, Temp: 78 C, Time: 10 min, Amount: 13 L, Skylling
Starting Mash Thickness: 3.6 L/kg

OTHER INGREDIENTS:
1 g - Protafloc, Time: 15 min, Type: Fining, Use: Boil

YEAST:
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Mesking på 67gr kan være litt risky mht å få den utgjæringen du ønsker, dersom du ikke har god kontroll på mesketemperaturen og hva du har erfart tidligere. Alternativt kan du legge deg på 65gr.
 
Me

Mesking på 67gr kan være litt risky mht å få den utgjæringen du ønsker, dersom du ikke har god kontroll på mesketemperaturen og hva du har erfart tidligere. Alternativt kan du legge deg på 65gr.
Takk for innspill. Jeg har stort sett fått tilnærmet forventet utgjæring. Jeg har brukbar kontroll på mesketemperaturen, men har litt utfordring med å holde nøyaktig temp gjennom hele meskingen. Har derfor stort sett varmet til rundt 72 grader, tilsatt maltet og tempen har da sunket til rundt 66-67 grader for så å synke ytterligere et par grader før jeg skyller.
 
Kommer an på hva du mener med ryggrad, maltsmak kan oppnås ved å tilsette munich, sødme ved å meske høyt, som nevnt av Terje, eller hvis du vil ha mer proteiner, kan du bruke havre eller hvete(malt). Alle er verktøy i kassen, men det er sikkert ikke bra å bruke alle på en gang. Syns oppskriften ser bra ut.

Skal du gjøre noen vanntilsetninger? Litt gypsum kan stramme opp sødmen, gir på en måte en tørr snert på slutten.
 
Kommer an på hva du mener med ryggrad, maltsmak kan oppnås ved å tilsette munich, sødme ved å meske høyt, som nevnt av Terje, eller hvis du vil ha mer proteiner, kan du bruke havre eller hvete(malt). Alle er verktøy i kassen, men det er sikkert ikke bra å bruke alle på en gang. Syns oppskriften ser bra ut.

Skal du gjøre noen vanntilsetninger? Litt gypsum kan stramme opp sødmen, gir på en måte en tørr snert på slutten.
Takk for gode innspill!
Er forholdsvis fersk enda, så vil ikke prøve altfor mye rart på en gang som du sier. Lærer litt og litt ;-) Vannjusteringer har jeg ikke prøvd meg på enda. Ser at kalsiumsulfat trekker ned pH og brukes for å "unngå såpesmak" i brygg med mye humle (ifølge bryggselv.no). Hvordan regner jeg ut hvor mye jeg "trenger"?
 
Tilbake
Topp