"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Vil dette kunne bli en fruktig, humlete blonde ale? Har brygget med samme malt og meskeskjema før, men med et mer "klassisk" blonde ale humleskjema og det ble ganske godt.

Style: Belgian Blonde

Volume 23 litres
OG 1055
Boil Volume 27 litres
Boil gravity 1047
Alcohol (ABV) 5.9 %
Colour 8 EBC (Golden)
Bitterness 29 IBU
FG 1010

Fermentables

Pilsner Malt 3 EBC 4500 g
Wheat Malt 3 EBC 820 g
Caramalt 35 EBC 260 g

Mash schedule

Mash step 53 °C 15 min
Mash step 65 °C 45 min
Mash step 72 °C 15 min
Mash step 77 °C 10 min

Total grain weight for mash: 5580 g

Hops

Aurora 9.5 % 15 g 60 min
Citra 11.0 % 10 g 10 min
Nelson Sauvin 12.0 % 10 g 10 min
Citra 11.0 % 30 g 1 min
Nelson Sauvin 12.0 % 30 g 1 min
Nelson Sauvin 12.0 % 60 g dry
Citra 11.0 % 60 g dry

Fermentation

Fermentation WLP400 Belgian Wit Ale 18 °C 1 days
Fermentation No yeast added 19 °C 1 days
Fermentation No yeast added 20 °C 1 days
Fermentation No yeast added 22 °C 11 days

Innspill mottas med stor takk :)

Det der må jo bli godt:). Eneste kommentaren jeg har, er at du skal være forberedt på noe høyere utgjæring.
 
Da er bartegjæren fra Oberstbräu i hus, og starteren står og kjøler seg nå. Det skulle vel være mulig å få en umoden pils klar til slutten av juni:).
 
Det der må jo bli godt:). Eneste kommentaren jeg har, er at du skal være forberedt på noe høyere utgjæring.
Blir nok prøvd brygget om ikke så lenge. Lavere utgjæring pga mesketemperaturen eller gjærvalget, tror du? Jeg brukte T-58 tørrgjær sist og traff 1.010 da.
 
Blir nok prøvd brygget om ikke så lenge. Lavere utgjæring pga mesketemperaturen eller gjærvalget, tror du? Jeg brukte T-58 tørrgjær sist og traff 1.010 da.
T-58 har overraskende høy FG (lav utgjæring) i forhold til at den ofte oppgis som passende for Saisons (som jo helst skal være ganske tørre). Ut fra det jeg leser om WLP400 (har ikke forsøkt den selv) så har den noe høyere utgjæring enn T-58.
 
T-58 har overraskende høy FG (lav utgjæring) i forhold til at den ofte oppgis som passende for Saisons (som jo helst skal være ganske tørre). Ut fra det jeg leser om WLP400 (har ikke forsøkt den selv) så har den noe høyere utgjæring enn T-58.
Forvirrer meg selv med lav utgjæring/høy FG :)
Jeg bør altså forvente et "søtere" øl (høyere FG) med WLP400 enn T-58? Kan jo forsåvidt passe greit til en sånn "fruktbrus" jeg prøver å få til. Får gjøre et forsøk!
 
Laget en starter igår, til karbonering. Den ble litt improvisert, men vørteren smakte nydelig, så kom på tanken å lage noe lett og noenlunde moderat belgisk:

60% pale
27% vienna
13% speltmalt

Cascade 20 IBU, OG 1045-1050
-—————
Rom for forbedringer? Vienna og spelt ga god kropp og maltsmak på grensen til nøtteaktig, og cascade var ukomplisert og frisk.

Tenkte WLP072 for lette estere uten for mye belgisk fenolsk kryddersmak
 
Forvirrer meg selv med lav utgjæring/høy FG :)
Jeg bør altså forvente et "søtere" øl (høyere FG) med WLP400 enn T-58? Kan jo forsåvidt passe greit til en sånn "fruktbrus" jeg prøver å få til. Får gjøre et forsøk!
Nei, motsatt. Lav utgjæring = høy FG. Høy utgjæring = lav FG. Du kan forvente lavere FG og høyere utgjæring med WLP400. Altså et litt tørrere øl.
For øvrig vil jeg si at du nok IKKE får søtsmak på øl med høy FG. De sukkerartene som gjæren ikke klarer å spise smaker ikke primært søtt. Jeg vil etter egen erfaring heller si "bløtt" enn "søtt". Litt på samme måte som man beskriver lav FG som "tørt". Det har mer med munnfølelse å gjøre enn grad av sødme. Dette er basert på erfaring med mine øl, og det er mulig andre har annen erfaring. Jeg var ihvertfall litt redd for høy FG i starten av bryggekarrieren fordi jeg nettopp var redd for at det skulle smake sukkersøtt som saft. Det gjør det etter min erfaring ikke, og nå er det nesten sånn at jeg heller ønsker å holde FG litt høyere (litt avhengig av hva slags øl man brygger, selvsagt).
 
Kommentarer til denne? Ønsker meg en frisk og god APA med litt ryggrad og mye god humlearoma.

FERMENTABLES:
4.2 kg - German - Pilsner (66.7%)
1.8 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (28.6%)
0.3 kg - United Kingdom - Cara Malt (4.8%)
Synes selv at en god dose Vienna gjør seg i en litt rikere APA. Bruker selv opp til 20 % Vienna de gangene jeg brygger APA/IPA. Opplever det ikke som overdøvende eller tungt.
 
Blir nok prøvd brygget om ikke så lenge. Lavere utgjæring pga mesketemperaturen eller gjærvalget, tror du? Jeg brukte T-58 tørrgjær sist og traff 1.010 da.

1.010 betyr 81% utgjæring. Da jeg brygget en white IPA md den for ikke så lenge siden, fikk jeg 86% utgjæring (1.046 - 1.006). Mesk og oppskrift var omtrent som det du har. Skal jeg gjette, så får du 1.008.

Pass på å gi den god tid. Disse belgierne har gjerne en lang hale, dvs. de bruker god tid på de siste poengene. Du kan trp at nå må den da være ferdig, men om du lar den stå noen dager til, så har den plutselig gjort unna et poeng eller to ekstra. Dette er jo den perioden gjæren rydder opp etter seg i, også, så det lønner seg avgjort ikke å tappe opp en belgier tidlig.
 
Synes selv at en god dose Vienna gjør seg i en litt rikere APA. Bruker selv opp til 20 % Vienna de gangene jeg brygger APA/IPA. Opplever det ikke som overdøvende eller tungt.
Takker så mye for tips. Har rukket å bestille ingrediensene, men da skal jeg ha det i bakhodet ;-)
 
81% på T-58 er heftig. Den er oppgitt til 70% på databladet, noe som også stemmer relativt godt med min egen erfaring.
 
81% på T-58 er heftig. Den er oppgitt til 70% på databladet, noe som også stemmer relativt godt med min egen erfaring.

Jeg lurer på hva som ligger til grunn for de utgjæringsprosentene produsentene oppgir. Jeg har ennå ikke vært ute for å ikke få til dels mye høyere utgjæring enn det som oppgis som normalt når jeg har gjæret en vørter med høy gjærbarhet. Jeg har inntrykk av at det som oppgis gjelder for en vørter laget med en god del spesialmalt, og mesket på 67/68 grader. Med en sånn vørter havner jeg vel ofte i "sonen", ja.

(Det mest ekstreme var en belgisk golden ale med 550 som havnet på 97% utgjæring nå nylig. Whitelabs oppgir 78-85%. Dette er ikke greit; jeg var ikke ute etter å få et øl på 9,5%. Men du lærer jo etter hvert.)
 
Jeg lurer på hva som ligger til grunn for de utgjæringsprosentene produsentene oppgir. Jeg har ennå ikke vært ute for å ikke få til dels mye høyere utgjæring enn det som oppgis som normalt når jeg har gjæret en vørter med høy gjærbarhet. Jeg har inntrykk av at det som oppgis gjelder for en vørter laget med en god del spesialmalt, og mesket på 67/68 grader. Med en sånn vørter havner jeg vel ofte i "sonen", ja.

(Det mest ekstreme var en belgisk golden ale med 550 som havnet på 97% utgjæring nå nylig. Whitelabs oppgir 78-85%. Dette er ikke greit; jeg var ikke ute etter å få et øl på 9,5%. Men du lærer jo etter hvert.)

Uten på noen måte å peke fingre på deg, Finn, så tenker jeg at noen folk kanskje har infeksjoner de ikke er klar over, nemlig fra "dvalegjær" som henger igjen fra tidligere brygg. Noen få slike celler kan gjøre at hovedgjæren rekker å gjøre hovedjobben, og så våkner den andre gjæren til og drar SG videre ned i "oppryddingsfasen". Jeg mistenker at jeg hadde noe slikt med den batchen av M54-gjær som jeg hadde. Slik "infeksjon" vil jo ikke oppleves som det, fordi smaken hovedsaklig dannes under stormgjæringen, og utgjæringen er ferdig før tapping på flasker/fat. Eneste forskjell er større utgjæring. Jeg har vanskelig for å tro at produsenten kjenner sin egen gjær så dårlig.
 
Har brukt T-58 kun en gang og endte da opp med altfor høy FG (FG1.021, OG1.065), riktignok tidlig I bryggekarrieren, mesket på 65gr, uten oksygenering og 11%Cara/special-malt. Så jeg har holdt meg borte fra denne siden....
Uten å ha sjekket hvilken vørter som blir benyttet hos gjærfabrikantene så vil jeg anta at de bruker en vørter med god gjærbarhet. Dersom jeg hadde fått utgjæring godt over fabrikantens og oppskriftens antydning, så er det nok grunnlag for å begynne å tenke på om det har skjedd noe med gjæren; krysskontaminering, hvilken generasjon, villgjær fra annen kant, etc, etc...
 
Uten på noen måte å peke fingre på deg, Finn, så tenker jeg at noen folk kanskje har infeksjoner de ikke er klar over, nemlig fra "dvalegjær" som henger igjen fra tidligere brygg. Noen få slike celler kan gjøre at hovedgjæren rekker å gjøre hovedjobben, og så våkner den andre gjæren til og drar SG videre ned i "oppryddingsfasen". Jeg mistenker at jeg hadde noe slikt med den batchen av M54-gjær som jeg hadde. Slik "infeksjon" vil jo ikke oppleves som det, fordi smaken hovedsaklig dannes under stormgjæringen, og utgjæringen er ferdig før tapping på flasker/fat. Eneste forskjell er større utgjæring. Jeg har vanskelig for å tro at produsenten kjenner sin egen gjær så dårlig.

Nja - de infeksjonene jeg har hatt, har utviklet seg langsomt på flaske. Skal ikke avvise teorien din, men å få høyere utgjæring enn det produsenten oppgir, er så vanlig at den ikke kan være forklaringen på alle tilfellene.

Den antakelig vanligste skurken i tilfeller som du peker på, er nok Belle Saison. Nå står det endelig på nettsiden at dette er en cerevisiae var. diastaticus, og at "Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus strains are capable of utilizing some types of dextrins. Extra care should be taken to ensure proper cleaning procedures are in place to avoid any cross-contamination with other brews."
 
b99e53d21d665d0a4f9e21679b0a39ac.png


Ble inspirert av den tyske stemningen som flere har vært innpå
Tenker her en "bohemsk Maibock" (Heller Bock) ..
Tenker OG ca 1.067 og FG rundt 1.011, så sterkere og tørrere enn vanlig bokkøl. (Da tanken med litt carafa 1, igjen, dukket opp..) Tenkte å bruke WL833 eller har noen et bedre forslag? (Gjæren fra forrige runde måtte dessverre skrotes da jeg gjorde feil ved vaskingen)

vil prøve lager igjen.. nå på 8c og en voksende grad av tålmodighet.

Kan evnt bytte ut bitterhumlen men noe mer økonomisk da..
Har Hallertau Magnum eller En som heter Green Bullet..
Bare noe i huet som sa Saaz only..
Hva tror man her? Vil dette bli lager?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Noen tanker til denne?
Har 300g humle og kunne tenke meg å bruke alt for å slippe å sitte igjen med rester... Er det kanskje for mye?


Recipe: IPA til familyen
Brewer: Wikstrand
Asst Brewer:
Style: American IPA
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 24,72 l
Post Boil Volume: 21,72 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Bottling Volume: 17,50 l
Estimated OG: 1,069 SG
Estimated Color: 14,5 EBC
Estimated IBU: 86,7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 80,6 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
5,16 kg Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC) Grain 1 87,5 %
0,25 kg BEST Munich Dark (BESTMALZ) (25,0 EBC) Grain 2 4,2 %
0,19 kg Caramel/Crystal Malt - 40L (70,0 EBC) Grain 3 3,3 %
0,10 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (120,0 EBC) Grain 4 1,6 %
30,00 g Waimea [15,20 %] - First Wort 60,0 min Hop 5 54,1 IBUs
0,20 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 6 3,4 %
50,00 g Waimea [15,20 %] - Boil 5,0 min Hop 7 16,3 IBUs
20,00 g Citra [14,20 %] - Boil 5,0 min Hop 8 6,1 IBUs
50,00 g Cascade [8,00 %] - Boil 2,0 min Hop 9 3,6 IBUs
50,00 g Citra [14,20 %] - Boil 2,0 min Hop 10 6,5 IBUs
2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 11 -
50,00 g Cascade [8,00 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 12 0,0 IBUs
30,00 g Citra [14,20 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 13 0,0 IBUs
20,00 g Waimea [15,20 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 14 0,0 IBUs


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 5,90 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Mash in Add 23,00 l of water and heat to 50,0 C 50,0 C 0 min
Saccharification Heat to 64,4 C over 15 min 64,4 C 75 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 7,43 l water at 75,6 C
Notes:
------
Vannjustering etter Gahrs tabell
 
Fystro, du kan bruke Magnum til bittring.
Green Bullet ville jeg heller hatt i en ale.
Lager blir det sikkert hvis du ikke går amok med mengde Carafa.

-Merkelig, nå viste det alle mengder du vil bruke. Blir nok lager dette.
 
American Brown Ale

Jeg er igang med å planlegge en american brown ale som fruen har bestilt. Hun ønsker øllet på maks 5%. Hun ønsker det skal tendere opp mot den en kan kalle en brown porter. Det skal være noen brente/røstede toner, men disse skal være subtile. Brownmalt preget ønskes også i moderate mengder. Har komponert følgende oppskrift og ønsker følgelig innspill på denne:

OG: 1.050
FG: 1.012

MO pale malt - 5 EBC - 75%
Pale Crystal malt - 70 EBC - 9%
Cara Amber - 70 EBC - 6%
Brown Malt - 180 EBC - 6%
Pale Chocolate - 600 EBC - 3%
Carafa Special II - 1100 EBC - 1%

IBU på omtrent 50, cascade på 70 (40gr), 20 (20gr), 10 (20gr), 2 (10gr) og tørr (15gr)
BU:GU ratio 1:1

WLP 001 - 18-20 grader
 
Tilbake
Topp