Seriekobling for dummies

Bård

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle begynne å forberede brygging med litt til høyere OG. I den sammenheng vil jeg redusere effekten over varmeelementene, og etter hva jeg forstår er seriekobling tingen. Da jeg vil ha muligheten til å velge selv om elementene skal være koblet parallelt eller i serie, tenkte jeg på å lage ei "planke" med 3 enkle stikkontakter koblet i serie. (se vedlagt tegning)  Så kan jeg velge selv om jeg skal plugge elementene i et "vanlig" grenuttak (til raskt oppkok av vann) , eller i dennne seriekoblede varianten for koking av vøter.

Hva sier ekspertene?
1
Er dette en lur ide?

2
Hva vil da den samlede effekten over mine 3 stk seriekoblede 2,2KW elementer være?
 

Vedlegg

  • Seriekobling.JPG
    Seriekobling.JPG
    27,3 KB · Sett: 733
Med 3 i serie vil totaleffekten reduseres til 1/3 i forhold til ett alene (og 1/9 i forhold til alle tre i parallell).
 
Hmm. Med alle tre elementene i serie vil da den totale effekten bli 2 200w eller 733 w?
 
Ja jeg sa for dummies.  :)

Kan jeg da slutte at effekten paradoksalt nok blir høyere ved å tilslutte færre elementer?

Mao 2 elementer av 2 200w gir en samlet effekt på 1 100w?

Hmm hadde håpet på noe nærmere en samlet effekt på 3000w fordelt på de tre elementene. Finnes det en effektregulator, feks en bryter ala komfyrbryter som jeg enkelt og billig kan montere istedet?
 
Bård skrev:
Kan jeg da slutte at effekten paradoksalt nok blir høyere ved å tilslutte færre elementer?

Seriekobling gir lavere effekt. Du må paralellkoble for å få høyere effekt.
 
Bård, du tenker rett på begge første spørsmål. Du har et utall av variasjonsmuligheter her. Hvis det er så at du trenger 2 effekter, kan jeg foreslå kobling, så får vi se hvordan omkoblingen under drift kan skje enklest.
 
Bård skrev:
Ja jeg sa for dummies.  :)

Kan jeg da slutte at effekten paradoksalt nok blir høyere ved å tilslutte færre elementer?

Mao 2 elementer av 2 200w gir en samlet effekt på 1 100w?

Hmm hadde håpet på noe nærmere en samlet effekt på 3000w fordelt på de tre elementene. Finnes det en effektregulator, feks en bryter ala komfyrbryter som jeg enkelt og billig kan montere istedet?

Koble 2 stk i serie, og det siste i parallell, så har da 3.3 kW.

Du kan få tak i en "baderoms-regulator" for 2 like elementer, som kobler elementene i serie, ett alene, eller begge i parallell. Kombiner denne med en vanlig bryter på siste elementet, så har du en hel haug med effekter til rådighet, fra 1.1kw til full guffe.
 
Poenget er jo å unngå at vørteren brenner seg fast på elementene, så en løsning med full effekt på et av elementene er ikke aktuell. For å holde god kok er full effekt på ett element litt for lite, og på to elementer litt for mye. Derfor tenker jeg at ca 3000W vil være passe.
 
Bård skrev:
Poenget er jo å unngå at vørteren brenner seg fast på elementene, så en løsning med full effekt på et av elementene er ikke aktuell. For å holde god kok er full effekt på ett element litt for lite, og på to elementer litt for mye. Derfor tenker jeg at ca 3000W vil være passe.

Eneste måten du kan få det til på, er med transformator, tyristor, eller lignende.
 
Knut André skrev:
Bård skrev:
Poenget er jo å unngå at vørteren brenner seg fast på elementene, så en løsning med full effekt på et av elementene er ikke aktuell. For å holde god kok er full effekt på ett element litt for lite, og på to elementer litt for mye. Derfor tenker jeg at ca 3000W vil være passe.

Eneste måten du kan få det til på, er med transformator, tyristor, eller lignende.

høres dyrt ut..
 
Bård skrev:
høres dyrt ut..

Sannsynligvis (med mindre du er heldig og finner noe billig brukt) og dessuten meget tungvint, jeg vil ikke anbefale det; poenget er at det ikke er mulig å få 3 kw ut av elementene - uten å kjøre ett på fullt - bare ved å koble.
 
Jeg har kjøpt et varabelt solid state rele på ebay for å regulere effekten på kokekjelen min, så det ikke svir seg hele tiden. søk på ebay etter:  KYOTTO AC Solid State Relay SSR KR2025AX 280VAC 25A. Denne kan regulere opp til 25 A eller 5,7 kW trinnløst ved hjelp av et 0-500kΩ potensiometer. husk på å kjøpe en kjøleribbe for SSR samtidig.
 
nordtvedt skrev:
Jeg har kjøpt et varabelt solid state rele på ebay for å regulere effekten på kokekjelen min, så det ikke svir seg hele tiden. søk på ebay etter:  KYOTTO AC Solid State Relay SSR KR2025AX 280VAC 25A. Denne kan regulere opp til 25 A eller 5,7 kW trinnløst ved hjelp av et 0-500kΩ potensiometer. husk på å kjøpe en kjøleribbe for SSR samtidig.

Oi, det er eit bra tips!
Men, veit du om det er basert på fasevinkel eller "burst fire"?


Eg har laga ein slik:
http://hbd.org/cdp/boilnew/boilnew.htm  -litt nede på sida står det om "the controller".

-Og den funkar fint, bortsett frå at eg ikkje får 100%, men kansje 95% på maks. Det kan lett fiksast med ein brytar som koblar inn SSR'en konstant.

Bakdelen med fasevinkelprinsippet er at den kan potensielt lage RF-støy på straumnettet ditt. Burst fire (pulsbreidde modulering av nettspenninga) skal vere litt snillare, men på veldig store effektar kan kansje lyset blinke litt i takt med at elementa slår seg av og på. Eg satsar på å styre 9Kw-3-fase på denne måten.
 
protto skrev:
nordtvedt skrev:
Jeg har kjøpt et varabelt solid state rele på ebay for å regulere effekten på kokekjelen min, så det ikke svir seg hele tiden. søk på ebay etter:  KYOTTO AC Solid State Relay SSR KR2025AX 280VAC 25A. Denne kan regulere opp til 25 A eller 5,7 kW trinnløst ved hjelp av et 0-500kΩ potensiometer. husk på å kjøpe en kjøleribbe for SSR samtidig.

Oi, det er eit bra tips!
Men, veit du om det er basert på fasevinkel eller "burst fire"?


Eg har laga ein slik:
http://hbd.org/cdp/boilnew/boilnew.htm   -litt nede på sida står det om "the controller".

-Og den funkar fint, bortsett frå at eg ikkje får 100%, men kanskje 95% på maks. Det kan lett fiksast med ein brytar som koblar inn SSR'en konstant.

Bakdelen med fasevinkelprinsippet er at den kan potensielt lage RF-støy på straumnettet ditt. Burst fire (pulsbreidde modulering av nettspenninga) skal vere litt snillare, men p.9å veldig store effektar kan kanskje lyset blinke litt i takt med at elementa slår seg av og på. Eg satsar på å styre 9Kw-3-fase på denne måten.
Jeg antar at det er fasevinkel på Kyotto Releet. Har satt på et dempeledd over effekt utgangen (3,5kW element). Har ikke fått noen klager enda :) Ved burst fire, vil SSR henge
på til fasevinkelen når 0 ° igjen, eller slår ssr seg av så fort styrestrømmen faller bort? Ser jo ut som " the Controller" fint kan kjøre mange ssr samtidig hvis man har stor last :)
 
Ting har rett og slett blitt billigere siden jeg jobbet i industrien, overkommelig å lage effektstyring da.

Bård, om du kjenner en elektriker eller (enda bedre) en automatikker, ville jeg bedt om litt konsulenthjelp til prosjektet. (Håndtverkere kan lønnes i hjemmebrygg.)
Siden det her er snakk om elektrisitet, varme og vann, kan det være greit å bygge det inn i en boks, men med ekstern kjøleribbe til SSR'en.
 
Vil ikke en PID også være smart til slik? eller vil den ovennevnte SSR'en gjøre mye av en pid's jobb for akkurat dette?
SSR'en der hørtes litt morsom ut da..  spørs om jeg må sjekke ebay igjen når jeg er hjemme :)
 
neslekkim skrev:
Vil ikke en PID også være smart til slik? eller vil den ovennevnte SSR'en gjøre mye av en pid's jobb for akkurat dette?
SSR'en der hørtes litt morsom ut da..  spørs om jeg må sjekke ebay igjen når jeg er hjemme :)

Du kan godt kombinere det med en PID, viss du ønsker temperaturkontroll i tillegg. Om du bare vil ha lavere effekt under koking er det ingen hensikt.
PID'en vil gi SSR'en styresignalet den ellers får fra det medfølgende pot-meteret.
 
Knut André skrev:
neslekkim skrev:
Vil ikke en PID også være smart til slik? eller vil den ovennevnte SSR'en gjøre mye av en pid's jobb for akkurat dette?
SSR'en der hørtes litt morsom ut da..  spørs om jeg må sjekke ebay igjen når jeg er hjemme :)

Du kan godt kombinere det med en PID, viss du ønsker temperaturkontroll i tillegg. Om du bare vil ha lavere effekt under koking er det ingen hensikt.
PID'en vil gi SSR'en styresignalet den ellers får fra det medfølgende pot-meteret.

Hadde jeg ikke vist om den SSR varianten der så ville jeg forsøkt med PID, men mulig det hadde vært dumt, du kan kanskje ikke bruke den for effekt-begrensing?, bedre å bruke en Arduino (eller tilsvarende) til PWM styring av SSR'en da.
Men SSR'en der så stilig ut, må skaffe slike.
 
Tilbake
Topp