Servomyces

Det vil nok ikke skade, men brygger du "all-grain" så vet jeg ikke om du får så veldig stor effekt.  Har prøvd Wyeast sin gjærnæring uten å merke så stor forskjell.  Andre har prøvd og menr de får raskere og bedre utgjæring,  se her (side 3)  og her.

Brygger du med extract, så vil jeg tro at den positive effekten er større, men Wyeast sin er billigere og selges iallefall av Petit i Norge.  Jeg bruker den når jeg lager gjærstarter av extract.

Mvh Trygve
 
Kanskje det ikke egentlig er den store forskjellen, men etter jeg begynte å bhruke gjærnæring synes jeg at gjæringen stort sett går litt raksere, og jeg har mer konsiostente resultater hva tid og utgjæring angår. Men det er ikke en absolutt nørvendighet å bruke. Jeg vil dog anbefale å bruke næring i alle fall i startere. Eduard la ut en artikkel for en tid tilbake som belyser dette. Hvilken du velger blir litt hipp som happ. Jeg bruker Wyeast, fordi den er rimeligere og tilgjengelig her til lands. Bruker 1/2 ts per liter starter, og 1/2 ts i vørteren (til 22,5 liter), 15 min. før kokeslutt.
 
Tilbake
Topp