SG lik som etter 3 dager

Satte en pale ale til gjæring for 11 dager siden. OG var 1056. Målte SG til 1020 etter 3 dager. Nå, 11 dager etter, viser den fortsatt 1020. Flaske?

Termometeret som henger på bøtta  viser ca 18-19 grader.
 
Jeg hadde et ekstraktbrygg som også stoppet for tidlig. Jeg kokte opp sukkerlake og helte det oppi gjæringskaret. Alko % økte, men brygget ble for tynt.
Jeg hadde gjordt det på tidligre brygg vis jeg hadde vist at det gikk ann.
Dessuten så ble det for mye vann på settet, skulle ha 20 L, jeg fikk 22 pga, sløvhet og feilberegning.

Det er opp til deg.
 
omhelland skrev:
Satte en pale ale til gjæring for 11 dager siden. OG var 1056. Målte SG til 1020 etter 3 dager. Nå, 11 dager etter, viser den fortsatt 1020. Flaske?

Termometeret som henger på bøtta  viser ca 18-19 grader.

Det blir hevdet med tyngde at en ikke skal riste gjæringsdunken, men i valget mellom søt PA og fare for oksidering hadde jeg utvilsomt valgt "skaken not stired".

Et anne alternativ kan være å koke opp litt humle-te og ha i, slik at balansen i brygget blir bedre.
 
Hva med å øke temperaturen opp mot 20-21 grader, for å la gjæren gjøre seg helt ferdig?


Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Hva med å tilsette litt sukkerlake? Jeg leste i en oppskrift at noen hadde gjort det og fått det til å gjære ut som forventet. Men jeg har ikke prøvd selv ...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Når jeg hadde i sukkerlake i karet og gjorde ikke noe mere med det. Ristet ikke noe på karet, men etter 6-7 timer så begynte det å ploppe igjen. Fikk gjæret ned til 1012.
 
Tok et par «swirls», og så fiksa jeg temperaturen opp til ca 21. Så får vi se om det skjer noe mer. Tror jeg flasker på lørdag uansett.

Mitt første brygg, så har ingen forhåpninger. :)
 
Tilbake
Topp