Sikringer

Hei!

Er det noen kyndige personer her inne når det gjelder sikringer og sikringsskap? Jeg skulle gjerne likt å vite hvor mye anlegget mitt takler.

Jeg vurderer å kjøpe enten en 3,5kw induksjonsplate eller 2x2,2kw elementer. Med mine begrensede kunnskaper skulle det bli 16A sikring for 3,5kw og 20A sikring for 4,4kw?

Slik ser sikringsskapet mitt ut:

En 32A hovedsikring, en 20A sikring og en 16A sikring.

Hvordan finner jeg ut hvilke uttak som er koblet på hvilke sikringer? Og er det jordfeilbryter i sikringsskapet?
 

Vedlegg

  • bilde2.JPG
    475,8 KB · Sett: 325
  • bilde.JPG
    532,2 KB · Sett: 311
Du har her en hovedsikring på 32 A. Denne kan du belaste maksimalt med: (P=UxI) som blir 230x32= 7360 watt.
Deretter har du en 20 A. Denne kan du belaste med 230x20 = 4600 watt.
Og så har du en 16 A. Denne kan belastes med 230x16 = 3680 watt.
Men legger du sammen 20 ampere kursen og 16 ampere kursen blir det uansett begrenset til 7360 watt som hovedsikringen er på.
Jordfeilbryter har du, og den er plassert helt til høyre og virker på alle kursene.

I praksis vil jeg tro at 20A kursen er til komfyren og 16 A kursen er til alt annet. Vær klar over at skal du belaste disse kursene maksimalt må du slå av alt annet som belaster kursene slik som VV tank, varmekabler osv.
 
Simen J skrev:
Hvordan finner jeg ut hvilke uttak som er koblet på hvilke sikringer? Og er det jordfeilbryter i sikringsskapet?

Løys ut f.eks. 20A sikringen (trykk den NED ) og så tar du deg ei runde med ei lampe du veit virkar og sjekker kva kontakter der lampa lyser.  Då veit du kva kursar som er kopla på 16A kursen (som er aktiv).  Så slår du sikringen på igjen (trykk den OPP )  og du kan gjenta prosedyra med 16 A kursen - og når den er kopla ut og lampa lyser veit du kor 20A kursen er kopla.
   
 
Kursen på 20 A skal under ingen omstendigheter være tilkoplet noen vanlige stikkontakter eller belysning, den skal gå til en teknisk stikk (komfyrstikk).  16 A går til belysning og vanlige stikk om det er utført etter forskriftene.
 
Flott, takk for hjelpa. Bra Petter Smart løsning det katla, jeg får ta meg ei runde i leiligheten hehe.
 
Tilbake
Topp